Home › Forums › Kost och Näringslära › Nybörjare söker lite råd i förväg.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 februari, 2010 at 22:22 #58991Anonym anvandareMember4 februari, 2010 at 22:22 #346263Anonym anvandareMember
Hej! Jag har på senare tid märkt att det har blivit lite för mycket Coca Cola och godsaker, och detta har satt sej på mage och lår.
Har funderat på att börja träna och förbättra min hälsa och form i ett tag nu, men aldrig riktigt kommit igång.
Men nu är saker och ting i rullning, så att säga, och jag har till och med hittat någon som vill träna med mig.
Dock har jag ingen som helst erfarenhet av varken kost eller maskiner.Jag är en tjej, så ja vill inte bygga massa muskler, bara slimma till det lite så jag kan ha de där låga jeansen igen utan att hålla andan när man böjer sej för att knyta skorna.
Och så klart kommer sommaren och bikini-ångesten. xDMen min största motivation är hälsan. Det har blivit väldigt mycket socker, och man blir sååå trött efter ett sockerrus. Är jätterädd för att få diabetes och liknande. Plus att jag sitter mest ner om dagarna, då jag har tretimmars lektioner sittande framför datorn, och ännu mer hemma, med en ynka 45 minuter idrott i veckan och en promenad hit och dit.
SÅ! Till poängen då, jag vill veta hur jag borde äta innan/efter träning, och över huvudtaget, för att få slanka muskler.
Vet redan att jag ska träna många lättare övningar, istället för de tyngre kortare, om jag förstått det rätt.
Och kommer jag behöva Gainomax och liknande, eller är det mer för de som bygger?Behöver all hjälp jag kan få.
4 februari, 2010 at 23:42 #346264Anonym anvandareMemberEn muskel blir antingen stor eller liten, inte slank eller.. vad nu motsatsen är. Om du tänker styrketräna kan du lika gärna göra det för fulla muggar och optimal tillväxt – få det överstökat och nå dina mål snabbare.
Kosten är ganska enkel. Ät vanlig mat men försök kanske att öka på proteinintaget något. Bli stark, inte tjock.’
Det bästa sättet att motverka diabetes, utöver att inte äta efterblivet, är att aktivera kroppen. Vill du ha bättre kondition kan du kanske träna lite crosstrainer eller spinning då och då. 10 eller 15 min efter varje träningspass är oändligt mycket bättre än ingenting.
5 februari, 2010 at 14:33 #346265Anonym anvandareMemberMen om jag ”stryketränar för fulla muggar och optimal tillväxt”, blir jag inte bulkig och musklig då? >.< Är isåfall mindre muskler jag söker. Dra ner på dallret.
Fick även höra att jag kanske inte borde ta nån proteindryck efter träning om jag vill ha mindre muskler. Inte riktigt säker på hur allt detta funkar.
Men ska jag äta före träning, ska jag äta efter, och isåfall vad?5 februari, 2010 at 14:35 #346266Anonym anvandareMemberÄr ju inte överskott av muskler som är ditt problem, utan fett.
Stora muskler bygger man inte på kort tid, inte som kille och verkligen inte som tjej.5 februari, 2010 at 22:16 #346267Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Är ju inte överskott av muskler som är ditt problem, utan fett.
Stora muskler bygger man inte på kort tid, inte som kille och verkligen inte som tjej.Mjo men jag hade ju tänkt fortsätta med träningen även efter jag nått mina mål… med tanke på hur mycket tid jag spenderar framför datorn enbart pga mina studier… sedan livstilen som väntar mig om jag väljer att bli programmerare. Det blir en hel del sittandes. Och jag har en svaghet för sötsaker.
Quote:Som jag förstår det är du ju total nybörjare när det komemr till tärning & kost? Fundera inte så mycket över pettitisser hit och dit. Ät bra mat och träna bra regelbundet. Tror du att du får i dig för lite utav något, komplettera med tillskott. Sedan är det bara att ändra maten träningen efter hur dina förväntningar står sig förhållandevis till dina resultat.MVH.
Jepp, total nybörjare. Det är egentligen bara en fråga jag vill ha svar på och det är om jag ska äta efter träningen eller inte, för att få de mindre muskler och slankare kroppsform jag vill ha?
Vad jag förstått så är det viktigt att man äter en timme innan ungefär, så man har energi för att träna.
Och min vän brukar ta en Gainomax/liknande efter han tränat, men han vill ju bygga större muskler…
Så det är väl där jag blir förvirrad. Har det ens något med kosten att göra eller spelar bara tränings variationen roll (många lättare vikter/övningar)?6 februari, 2010 at 02:53 #346268Anonym anvandareMemberJag lovar att återkomma med ett svar på dina frågor denna helg.
6 februari, 2010 at 10:16 #346269Anonym anvandareMemberRisken att få för stora muskler genom att träna på gym är ungefär lika stor som att bli för rik genom att samla pantflaskor …
6 februari, 2010 at 10:34 #346270Anonym anvandareMemberdatass wrote:Och kommer jag behöva Gainomax och liknande, eller är det mer för de som bygger?Nej det är fler än byggare som dricker chokladmjölk.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.