Omättat fett orsakar inflammatiner?

Home Forums Kost och Näringslära Omättat fett orsakar inflammatiner?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Läste i någon studie tidigare idag om att de finns ett samband mellan omättat fett och inflammationer.

Jag har själv under bara de senaste året dragits med ett flertal inflammationer i halsen vilket har förklarats utav hyperaktiva slemhinnor.

Men poängen är att jag nästan aldrig får i mig ngt mättat fett, utan jag använder mig enbart av fettkällor som avocado, olivolja, elr jordnötter o innan jag läste om denna rapport så misstänkte jag själv att jag försämrades eftr ett intag av en avokado tex, kan det finnas ngt samband? Finns det mer belägg för detta?

Ganska intressant för jag vet att inflammationerna jag dras med började uppstå samma period som jag började me styrketräning och införde en fett och socker-fri diet i mitt liv.

Detta handlar delvis om relationen mellan o3 fetter och o6-o9 fetter i din kosthållning.

Generellt sett är växtfetter pro-inflammatoriska, o3-fetter anti-inflammatoriska. De allra flesta människor äter idag en kost med stor tyngdpunkt på pro-inflammatoriska fetter, och det kan vara gynnsamt att balansera dessa fetter mot varandra i dieten. I kontrast till en kosthållning med tyngdpunkt på o6-o9 fetter, så är en kosthållning med relativt mycket o3-fetter bland annat antikoagulerande/blodförtunnande, vilket inte heller är bra. Detta är däremot väldigt sällsynt. Om jag ska ta ett exempel på hur detta kan bli ett problem, så kan man ta en person som får den absoluta majoriteten av sina fetter från fiskolja och väldigt lite från andra källor (exempel på en folkgrupp som detta ofta ses hos är eskimåer).

Det har visat sig att en rad hälsomarkörer (insulinsensitivitet, immunsystem etc) kan förbättras med en bättre balans mellan de olika fetterna. Detta är däremot ett ganska komplext ämne och jag tror säkert att någon vet mer om vilken balans som är optimal. Förhållandet mellan o3 : o6/o9 är nämligen ett ämne som gör många paleo-fantaster våta i byxan, och de älskar att lyfta fram detta när man diskuterar uppkomsten av många av dagens välfärdssjukdomar (vilket enligt dem bl a kan härledas till att vi äter för mkt o6/o9 och för lite o3).

Grandmaster: Så du är inte ett fan av lågkolhydratsdieter? Nu tänker jag inte på noll kolhydrater, utan lägre kolhydratsintag för att kompensera med fett och protein.

Såg också det programmet på tv i går och jag tror faktiskt att kost handlar om balans och så naturligt som möjligt. En balans mellan kolhydrater,protein och fetter. Titta på ”gamfolket” ,visst det finns tjockisar därmed (men de har ju inte arbetat på 20 år efter pensionen). De arbetade hårt i skogen (iallafall häruppe) och åt fläsk och ”pären” och var smärta och muskulösa! Hade en 100 årig dam på ”hemmet” häruppe som var otroligt fast och slank i kroppen. Hon hade haft jordbruk. Det är kanske det man ska…gå tillbaka till hur de åt och levde (fast vi får ju använda vikter och kardio,istället för att hugga gran i skogen,förståss)
    Do I make any sense?

Calle Sirén wrote:
    Grandmaster: Så du är inte ett fan av lågkolhydratsdieter? Nu tänker jag inte på noll kolhydrater, utan lägre kolhydratsintag för att kompensera med fett och protein.

Jag är ett fan av den diet du kan hålla på lång sikt, som låter dig prestera bra och inte pendla upp och ner i vikt. Makrokompositionen är högst individuell och beroende av personliga matpreferenser och i viss grad genetik. Fungerar du bra med en makrokomposition med relativt lågt kolhydratintag, moderat fett/protein så ser jag inga problem med en sådan kosthållning året runt. Mina personliga preferenser lutar åt en mer kolhydratbaserad diet och relativt lågt fettintag. Så länge proteinintaget alltid är konstant på minst 2g/kg så tycker jag det är upp till var och en att själva leka med fördelningen av kolhydrater och fett.

Jag är däremot inte ett fan av folk som påstår att en approach är vida överlägsen en annan (vilket högfetts-klicken har en tendens att göra).

Grandmaster: Ok. Låter vettigt.

Grandmaster wrote:
    Så länge proteinintaget alltid är konstant på minst 2g/kg så tycker jag det är upp till var och en att själva leka med fördelningen av kolhydrater och fett.

Jag är däremot inte ett fan av folk som påstår att en approach är vida överlägsen en annan (vilket högfetts-klicken har en tendens att göra).

det där var vettigt skrivet!! :up: håller med!

Grandmaster wrote:

All form av fanatism är mer eller mindre att förakta.

Jag ska hursomhelst börja med en ordentlig f”ett-diet”, och försöka hålla den i cirka en månad, för att se om jag kanske kan bli av av med min inflammation i halsen som jag dragtis med så länge nu.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.