Ost

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Jag har en favorit frukost som jag äter i stort sett varje dag och den består av mörkt bröd med smör och ost. Ost innehåller vad jag har förstått en hel del protein men också en del fett. Så jag undrar om man ska skippa osten till mackorna pga att det innehåller mycket fett?

Ena liten skiva ost skadar nog inte ^_^

Inte flera skivor heller, varför skulle det vara något farligt.

Om du går på diet och behöver dra ner kalorierna lite så får du kanske dra lite på osten men annars kör på med din ost, gott är det och mycket protein :)

Du ser väl på förpackningen hur fet den är, sen får du göra ett övervägande om det är värt att lägga dom kalorierna just på ostmackan.

Plocka bort brödet och öka osten så blir det ännu bättre. :D Skämt åsido, fett är inte fel givetvis och ostens fett är inte ohälsosamt. Ost är supergott och nyttigt.

Eddie Vedder wrote:
    Plocka bort brödet och öka osten så blir det ännu bättre. :D Skämt åsido, fett är inte fel givetvis och ostens fett är inte ohälsosamt. Ost är supergott och nyttigt.

Förtydligade lite bara så det inte blir fel ;)

Tommy Ivarsson wrote:
    Förtydligade lite bara så det inte blir fel ;)

Oj, stor fail där. :D

Tur att jag är moderator och kan korrigera. Men bra att du såg det. ;)

Gott, nyttigt…nej supergott! Men han får fortfarande väga in det i sitt kaloriintag…

Jag har en dansk fotsvettsost i kylskåpet just nu. Importerad från Köpenhamn till och med, jag känner mig rik och exklusiv. :D

Optimisten wrote:
    [http://www.news.harvard.edu/gazette/2006/12.07/11-dairy.html]

Hormones in milk can be dangerous
    By Corydon Ireland
    Harvard News Office

Ja korrelationerna mellan hög konsumtion av mjölkprodukter och cancerrisk är knappast okänd. Jag har skrivit om det hur mycket som helst på forumet. Men jag ser fortfarande mjölk som ett nyttigt livsmedel, ost likaså.

I alla sammanhang måste för- och nackdelar med hela ens livsstil vägas mot varandra. Jag tror nog att arbetslöshet och avsaknad av socialt umgänge är värre för hälsan än att dricka mjölk och äta kött exempelvis.

Det är väl främst risken för coloncancer som höjs med ett högre mjölkintag?

Tommy Ivarsson wrote:
    Det är väl främst risken för coloncancer som höjs med ett högre mjölkintag?

Nej den risken är till och med reducerad tror jag. Bröst- och prostatacancer korrelerar positivt med hög konsumtion dock.

Eddie Vedder wrote:
    Nej den risken är till och med reducerad tror jag. Bröst- och prostatacancer korrelerar positivt med hög konsumtion dock.

Helt korrekt, det var jag som hade vänt på det hela! ;)

Lite inom ämnet om någon känner sig intresserad.

[http://www.springerlink.com/content/k2475344067821um/fulltext.pdf]

Tommy Ivarsson wrote:
    Helt korrekt, det var jag som hade vänt på det hela! ;)

Lite inom ämnet om någon känner sig intresserad.

[http://www.springerlink.com/content/k2475344067821um/fulltext.pdf]

Hur mycket anses vara ”för mycket” Är 100 g ost samt 500 g mjölk om dagen för mycket?
    Samt, är det kalcium som är omtalat eller vilket ämne är det?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.