Home › Forums › Kost och Näringslära › Överviktskliniken Wellspring, som frossar i socker och fett?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 december, 2009 at 00:06 #59696Anonym anvandareMember18 december, 2009 at 00:06 #349915Anonym anvandareMember
”Överviktskliniken Wellspring Academy. Här sätts feta barn, för en kostnad på cirka 50.000 kronor i månaden, på en annorlunda diet för att gå ner i vikt. Jordnötssmör, sylt, chips och sockriga efterrätter står ständigt på menyn.”
Jag såg nyligen på Generation Fett där man fick besöka Wellspring Academy som är till för ungdomar som vill gå ner i vikt. Dom frossar i socker och fett, tillsammans med motion.
Man fick se en lunch som bestod av, två ljusa brödskivor med jordnötsmör en burk vaniljsås ett glas mjölk och en banan. Jag menar hur onyttigt är inte detta? Dom kan ju omöjligt bygga några muskler med detta? Visst måste dom väl få i sig mer protein senare under dagen?Jag tycker upplägget ser sjukt ut, visst dom kanske går ner i vikt men hur nyttigt är det?
Man fick även följa med när dom handla och allt var i princip snacks. Ungdomarna åt lite chips varje dag och dricka till varje måltid om dom vill tex..
Vad tycker ni själv när ni ser sånt här? Det kan ju knappast vara nyttigt.18 december, 2009 at 00:15 #349916Anonym anvandareMembermed tanke på att de troligen ätit tio ggr mer och sämre artiklar tidigare ( chips med mer fett osv)samt aldrig tränat så klart att de kan gå ner i vikt även på den maten. Men det håller väl inte hur länge som helst + att det jag reagerade på var att det enda de kollade var fett och kalorier. Vad hände med annat näringsinnehåll? Hur mycket vitaminer, bra fetter och annat får de i sig genom den där maten , ingenting.
18 december, 2009 at 06:32 #349917Anonym anvandareMemberDet går att se programmet på [www.tv3.se] och jag ska kolla nu. Troligtvis en bedrövlig kost men allt kan man ju svälta sig ner i vikt med.
18 december, 2009 at 08:37 #349918Anonym anvandareMemberDom värkar ju enbart leva på light produkter och kolhydrater, och fett nojjan är enorm.
Proteinet är ju extremt lågt för så §mkt som dom tränar, hur fan kan hon som är med dom och handlar kalla sig dietist?18 december, 2009 at 08:41 #349919Anonym anvandareMemberja varför inte äta trippelt så mycket men med en bra kost? skulle sj kunna dieta på BK men då blir det så mycket mindre mat och man skulle gå hungrig hela tiden:pop:
18 december, 2009 at 08:47 #349920Anonym anvandareMemberfredrik92a wrote:Dom värkar ju enbart leva på light produkter och kolhydrater, och fett nojjan är enorm.
Proteinet är ju extremt lågt för så §mkt som dom tränar, hur fan kan hon som är med dom och handlar kalla sig dietist?Skulle vara MYCKET intressant att få gräva lite djupare i olika sponsoravtal som den skolan har.
När kokerskan i stort sett påstod att man kan äta massa vaniljsås bara man plockar bort äggulan ville jag gråta.
Skämt åsido så var det här det värsta jag sett. Att ungdomar som mår dåligt får nya vänner och nytt självförtroende är såklart jättebra och är man obes är all viktnedgång värdefull för hälsan.
Men vad lär man sig? Att få lära sig att ju vitare bröd desto mindre fett och att vara inlåst, ha maten inlåst och enbart serveras kaloriberäknat skräp i kombination med överdrivet motionerande är ju horribelt. Jag fick sjukt dåliga vibbar av den där skolan.
Det handlade ju knappast om att ”allt är tillåtet då och då” även om personalen ville framhålla det. Tvärtom var ju kontentan att man utan problem kan leva uteslutande på skit och det är lugnt. Bara fettintaget minimeras kan man trycka i sig vad som helst sålänge man äter för lite och överkompenserar med massa träning.
Vad händer när de inte går kvar på skolan med vännerna, personalen och obegränsad tillgång till mat igen?
18 december, 2009 at 08:58 #349921Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Skulle vara MYCKET intressant att få gräva lite djupare i olika sponsoravtal som den skolan har.När kokerskan i stort sett påstod att man kan äta massa vaniljsås bara man plockar bort äggulan ville jag gråta.
Skämt åsido så var det här det värsta jag sett. Att ungdomar som mår dåligt får nya vänner och nytt självförtroende är såklart jättebra och är man obes är all viktnedgång värdefull för hälsan.
Men vad lär man sig? Att få lära sig att ju vitare bröd desto mindre fett och att vara inlåst, ha maten inlåst och enbart serveras kaloriberäknat skräp i kombination med överdrivet motionerande är ju horribelt. Jag fick sjukt dåliga vibbar av den där skolan.
Det handlade ju knappast om att ”allt är tillåtet då och då” även om personalen ville framhålla det. Tvärtom var ju kontentan att man utan problem kan leva uteslutande på skit och det är lugnt. Bara fettintaget minimeras kan man trycka i sig vad som helst sålänge man äter för lite och överkompenserar med massa träning.
Vad händer när de inte går kvar på skolan med vännerna, personalen och obegränsad tillgång till mat igen?
Wörd.
Man får grovt hoppas på att denna delen av serien inte inspirerar till något liknande i sverige.
18 december, 2009 at 09:01 #349922Anonym anvandareMemberfredrik92a wrote:Man får grovt hoppas på att denna delen av serien inte inspirerar till något liknande i sverige.Den svenska tjejen uteslöt ju förvisso inte att starta upp något dylikt i framtiden.
Men det här är ju ETT exempel och ärligt talat tror jag inte ens att det har någon genomslagskraft i USA. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare.
Min gissning är att det skulle anses sjukt av de flesta även där.
18 december, 2009 at 11:23 #349923Anonym anvandareMemberNej det är ju de jag menar!
Fast jag tror det är lite mer accepterat i Usa och att inte mindre tycker det är sjukt än vad vi gör i Sverige. Jag har själv bott hos en familj i usa när jag var där och lira hockey, och deras kost var inge vidare, dock inte så här kass på detta center.
Visst dom kanske minskar i vikt, men hur nyttigt är det? Måste ju vara riktigt dåligt för deras kroppar och äta så här, kan ju knappast vara en långvarig lösning det här. Jag menar all protein/vitaminer/mineraler/nyttiga fetter med mera som de går miste om?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.