Periodisk fasta

Home Forums Kost och Näringslära Periodisk fasta

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 271 total)
  • Author

Fler som har erfarenheter av detta?

Själv har jag börjat äta det mesta av kalorierna för dagen under eftermiddagen och kvällen, och det funkar helt fint tycker jag. Har inte märkt några direkta förändringar på varken energinivåerna under dagen eller under träning. Äter oftast den första måltiden runt sen lunchtid (13-15), sen tränar jag i 17-tiden, följt av ett par timmars ätande för att fylla resten av kalorikvoten.

Följer det inte helt strikt alla dagar dock. Känner jag för att äta vanlig frukost eller något annat tidigare på dagen så gör jag det.

Effect of intermittent fasting and refeeding on insulin action in healthy men

J Appl Physiol. 2005 Dec;99(6):2128-36. Epub 2005 Jul 28

Insulin resistance is currently a major health problem. This may be because of a marked decrease in daily physical activity during recent decades combined with constant food abundance. This lifestyle collides with our genome, which was most likely selected in the late Paleolithic era (50,000–10,000 BC) by criteria that favored survival in an environment characterized by fluctuations between periods of feast and famine. The theory of thrifty genes states that these fluctuations are required for optimal metabolic function. We mimicked the fluctuations in eight healthy young men [25.0 ± 0.1 yr (mean ± SE); body mass index: 25.7 ± 0.4 kg/m2] by subjecting them to intermittent fasting every second day for 20 h for 15 days. Euglycemic hyperinsulinemic (40 mU·min–1·m–2) clamps were performed before and after the intervention period. Subjects maintained body weight (86.4 ± 2.3 kg; coefficient of variation: 0.8 ± 0.1%). Plasma free fatty acid and -hydroxybutyrate concentrations were 347 ± 18 and 0.06 ± 0.02 mM, respectively, after overnight fast but increased (P < 0.05) to 423 ± 86 and 0.10 ± 0.04 mM after 20-h fasting, confirming that the subjects were fasting. Insulin-mediated whole body glucose uptake rates increased from 6.3 ± 0.6 to 7.3 ± 0.3 mg·kg–1·min–1 (P = 0.03), and insulin-induced inhibition of adipose tissue lipolysis was more prominent after than before the intervention (P = 0.05). After the 20-h fasting periods, plasma adiponectin was increased compared with the basal levels before and after the intervention (5,922 ± 991 vs. 3,860 ± 784 ng/ml, P = 0.02). This experiment is the first in humans to show that intermittent fasting increases insulin-mediated glucose uptake rates, and the findings are compatible with the thrifty gene concept.

[http://jap.physiology.org/cgi/content/full/99/6/2128 http://jap.physiology.org/cgi/content/full/99/6/2128%5D%5B/b%5D

Denna är väl också relevant:

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 4, 981-988, April 2007

Background:Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested.

Objective:A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults.

Design:The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d.

Results:Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol.

Conclusions:Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes.

[http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981 http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981%5D%5B/b%5D

Helt klart ett intressant koncept. Vet att Limi och norsk_gadd kör diet enligt Grandmasters upplägg som är baserat på intermittent fasting, om jag inte cyklar helt och hållet. Jag har också börjat glida åt det hållet – de första dagarna var lite jobbiga. Nu är det rätt skönt att få äta rejälare måltider istället.

Jay wrote:
    Helt klart ett intressant koncept. Vet att Limi och norsk_gadd kör diet enligt Grandmasters upplägg som är baserat på intermittent fasting, om jag inte cyklar helt och hållet. Jag har också börjat glida åt det hållet – de första dagarna var lite jobbiga. Nu är det rätt skönt att få äta rejälare måltider istället.

Ja, små portioner ofta är för kaniner och inget för en man. Rejäla portioner skall det vara. Jag äter så mycket på kvällarna att jag skulle göra vilken som helst mormor eller farmor fullkomligt överlycklig…

Aha… Sökte lite nu och hittade Grandmasters upplägg. Intressant.

Hej :)

Jag äter 3 måltider per dag och just nu i kombination med kolhydratcykling enligt Grandmasters artikel i senaste Body.

Lågkolhydratsdag 1500 kcal[/b]
    Protein 225g – 60%
    Fett 35g – 20%
    Kolhydrater 75g – 20%

Lågdagarna går jätte bra. 1500kcal är ju ruggit lite energi men med 3 måltider à 500kcal har det funkat riktigt bra (frukost, lunch och middag på kvällen). Denna dag blir det bara cardio och ingen styrka.

Högkolhydratsdag 2400 kcal[/b]
    Protein 185g – 30%
    Fett 25g – 10%
    Kolhydrater 355g – 60%

På högdagarna är det styrketräning som gäller. Dessa dagar är det meningen (enligt artikeln) att 75% av kolhydraterna ska ätas efter gymmet men där stöter jag på problem. Eftersom jag tränar på kvällen har jag valt att lägga 60% av kolhydraterna efter träningen och jag ska då få i mig 1400kcal. När jag kör riktigt tungt i gymmet är matlusten som bortblåst och då är det tufft att få i sig allt tycker jag. Men jag jobbar på det och i det stora hela är upplägget kanon.

/Linda

Jag fastar intermittent och äter endast på kvällen under en 1-2 timmars period.
    När väl kroppen anpassat sig till att cykliskt deponera glykogen är det inga problem.

Jay wrote:

Kolhydratcykling har väldigt lite gemensamt med Intermittent Fasting i dess traditionella bemärkelse, så jag vet inte vart du har fått detta ifrån. Jag tror du förväxlar kolhydratcykling med IF konceptet som vi två har diskuterat innan.

Det finns även en växande empirisk bevisbörda som visar att det finns såväl hälsofördelar (lipider, insulinsensitivitet och andra markörer för hälsa förbättras) som fysiologiska fördelar med Intermittent Fasting för människor. En ny studie visade att personer som åt dagens kaloriintag i en måltid förlorade kroppsfett och ökade i muskelmassa, i jämförelse med det traditionella måltidsmönstret (trots identiskt kaloriintag). Då personerna inte ens tränade, antyder detta att de kroppsmässiga förändringarna kanske medierades via förändringar i hormoner och genuttryck.

Jag använder personligen ett Intermittent Fasting protokoll och äter all min mat inom 8 timmar, följt av en 16 timmars fasta. Jag gjorde en resultattråd för ett tag sedan, då jag redovisade resultaten av detta tillvägagångssätt för att bulka upp med en ganska liten viktuppgång i fettmassa. Farhågor som muskelkatabolism och hunger är ogrundade. Ökande halter av katekolaminer innebär även en förhöjd ämnesomsättning och mentalt fokus.

Enligt min erfarenhet finns det stora fördelar med detta upplägg, i synnerhet då 80% av dagens kalorier och övervägande mängd kolhydrater intas efter träningen (ca 6 timmars överätningsperiod). Många andra som har provat detta koncept är mycket nöjda, och går sällan tillbaks till sina gamla vanor med 6+ små måltider om dagen. På vilodagar ser kaloriintaget och makrofördelningen annorlunda ut, och beroende på individens önskemål kan dieten skräddarsys till simultan muskeluppgång/fettförlust (cykliskt), viktuppgång eller fettförlust. Just nu använder jag ett protokoll för muskeluppgång och fettförlust, vilket åstadkoms genom att manipulera kalori – och kolhydratintaget inom en 48-72 tim period. Resultaten av detta kommer redovisas i slutet av Juli.

Integrationen av IF i kombination med träning, kommer eventuellt att utmynna i ett bokprojekt med Lyle McDonald ([www.bodyrecomposition.com)], som bland annat skrivit The Ketogenic Diet och The Ultimate Diet 2.0.

Mitt koncept kommer för första gången presenteras i en bok av Jamie Hale under sommaren ([www.maxcondition.com)].

De som är intresserade kan eventuellt få en förhandstitt, men jag kommer att begränsa mig till personer som jag har haft kontakt med innan. Skicka PM.

Grandmaster: Låter riktigt intressant. Synd att vi är som hund och katt bara ;)

Som sagt, jag var ute och cyklade. Bra att du klargjorde.

Grandmaster wrote:
    Integrationen av IF i kombination med träning, kommer eventuellt att utmynna i ett bokprojekt med Lyle McDonald ([www.bodyrecomposition.com)], som bland annat skrivit The Ketogenic Diet och The Ultimate Diet 2.0.

Mitt koncept kommer för första gången presenteras i en bok av Jamie Hale under sommaren ([www.maxcondition.com)].

De som är intresserade kan eventuellt få en förhandstitt, men jag kommer att begränsa mig till personer som jag har haft kontakt med innan. Skicka PM.

Intressant!

Att proteinnedbrytning är större än proteinnybildning i fastande tillstånd ska alltså inte spela någon roll egentligen?

nutz wrote:
    Att proteinnedbrytning är större än proteinnybildning i fastande tillstånd ska alltså inte spela någon roll egentligen?

Det är inte muskelprotein som bryts ner under fastan och övergödningen kompenserar tidigare katabolism. Nettoeffekten blir antingen homeostas eller överkompensation över 24 timmar. Detta förutsätter att du äter tillräckliga mängder protein kvällen innan och under födoperioden efter fastan.

Grandmaster wrote:
    Det är inte muskelprotein som bryts ner under fastan

Varför säger då Robert Wolfe att ”In the resting, fasted condition, muscle protein net balance is negative, reflecting the fact that muscle protein breakdown exceeds the rate of muscle protein synthesis” i J Nutr. 2006 Feb;136(2):525S-528S?

King Grub wrote:
    Varför säger då Robert Wolfe att ”In the resting, fasted condition, muscle protein net balance is negative, reflecting the fact that muscle protein breakdown exceeds the rate of muscle protein synthesis” i J Nutr. 2006 Feb;136(2):525S-528S?

Igen, kontext.

Jag väntar fortfarande på ditt svar på detta inlägg:

[http://forum.body.se/showthread.php?t=14848&page=2]

I den tråden hade du rätt, att jag svarade för allmänt utan att tänka på faktorer för just oss tränande som äter (mer än) tillräckligt med protein. Det är lätt hänt. Som du märker, eftersom här hade du inte rätt; även om det sker kompensation, är det muskelprotein som bryts ned i fastande stadie, mer än vad som nybildas. Om du säger att det inte är muskelprotein som bryts ned, vilket du gör – ”Det är inte muskelprotein som bryts ner under fastan”, är det inte frågan om kontext, utan om en direkt felaktighet. :) Även om kompensation sker.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 271 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.