Home › Forums › Kost och Näringslära › Periodisk fasta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 juni, 2009 at 15:16 #437647Anonym anvandareMemberQuote:En annan fråga: borde inte energiintaget var högre på vilodagarna och lägre på träningsdagarna? Det är ju först efter träningsdagen kroppen bygger upp sig, och på vilodagen äter du mat så du orkar med träningen dagen efter.
Det är inte så IF funkar nae.
29 juni, 2009 at 15:16 #437648Anonym anvandareMemberbox4m wrote:Det är inte så IF funkar nae.Nu menar jag inte IF, utan generellt. (lite off-topic, mao)
29 juni, 2009 at 15:17 #437649Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Nu menar jag inte IF, utan generellt. (lite off-topic, mao)Har inte kunskap nog så jag vet mer exakt hur det funkar med att överäta på träningsdagar och underäta på vilodagar, men det man överäter på träningsdagar förbrukas väl en bra bit även inpå vilodagen.
29 juni, 2009 at 15:17 #437650Anonym anvandareMemberbox4m wrote:Det var väl egentligen det jag undrade. Fettprocenten lär öka på lång sikt? Inte vikten men fettprocenten..?Och om du äter mer kolhydrater blir du en marshmallowgubbe?
Nej, att ersätta en viss energi kolhydrater med lika mycket fett kommer inte göra att du får en högre andel kroppsfett.
29 juni, 2009 at 15:36 #437651Anonym anvandareMembermikaelj wrote:En annan fråga: borde inte energiintaget var högre på vilodagarna och lägre på träningsdagarna? Det är ju först efter träningsdagen kroppen bygger upp sig, och på vilodagen äter du mat så du orkar med träningen dagen efter.Proteinintaget bör vara högre på vilodagarna, antar att det är det du menar.
Proteinbehovet är som störst 24 h efter träning och tillbaka på 0 efter 36 h, såvitt jag vet.
Fast skit i det nu: Hela tanken med att äta på ordentligt efter träningen är ju att det mesta man stoppar i sig direkt efter går till muskeluppbyggnad, snarare än fettinlagring. (Till en viss gräns förstås och börja nu inte dra upp självklarheter som makrofördelning, energibalans och så vidare.)
De flesta cykliska upplägg jag provat bygger ju på den premissen och rent anekdotiskt verkar det som att man kommer undan med rätt rejäla PWO-refeeds – i form av kolhydrater – utan märkbar uppgång i fettvikt.
I början var jag en försiktig general och höll mig på underhållsintag på träningsdagarna, för att sedan töja på gränserna ända upp till underhåll + 50%.
Viktnedgången blev ändå den förväntade, med den skillnaden att det var oerhört mycket lättare rent psykiskt att få äta rejält med mat två gånger i veckan efter träningen.
Om det har med IF eller något annat att göra undandrar sig min bedömning, men helt klart är dock att det är oerhört mycket lättare att hålla formen med låg måltidsfrekvens/Periodisk Fasta än med det klassiska 6 mål om dagen.
Enligt mig, såklart. Helt anekdotiskt, som sagt.
29 juni, 2009 at 15:44 #437652Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Proteinintaget bör vara högre på vilodagarna, antar att det är det du menar.Proteinbehovet är som störst 24 h efter träning och tillbaka på 0 efter 36 h, såvitt jag vet.
Fast skit i det nu: Hela tanken med att äta på ordentligt efter träningen är ju att det mesta man stoppar i sig direkt efter går till muskeluppbyggnad, snarare än fettinlagring. (Till en viss gräns förstås och börja nu inte dra upp självklarheter som makrofördelning, energibalans och så vidare.)
De flesta cykliska upplägg jag provat bygger ju på den premissen och rent anekdotiskt verkar det som att man kommer undan med rätt rejäla PWO-refeeds – i form av kolhydrater – utan märkbar uppgång i fettvikt.
I början var jag en försiktig general och höll mig på underhållsintag på träningsdagarna, för att sedan töja på gränserna ända upp till underhåll + 50%.
Viktnedgången blev ändå den förväntade, med den skillnaden att det var oerhört mycket lättare rent psykiskt att få äta rejält med mat två gånger i veckan efter träningen.
Om det har med IF eller något annat att göra undandrar sig min bedömning, men helt klart är dock att det är oerhört mycket lättare att hålla formen med låg måltidsfrekvens/Periodisk Fasta än med det klassiska 6 mål om dagen.
Enligt mig, såklart. Helt anekdotiskt, som sagt.
Att proteinintaget bör vara större på vilodagar var inte det jag menade, du menar att det bör vara högre än 3g/kg kv?
Underhållsintag för mig på träningsdagar beräknar jag ligga på runt 3000-3200 i dagsläget, och jag äter strax över 3500. Detta kan jag komma att höja när jag känner att jag kan äta mer på en gång och att jag inte blir grisbulkad :p
Men jag ska mixtra en del och höja proteinintaget ännu mer då, då jag litar på att du har mer koll.
29 juni, 2009 at 16:00 #437653Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Proteinintaget bör vara högre på vilodagarna, antar att det är det du menar.Proteinbehovet är som störst 24 h efter träning och tillbaka på 0 efter 36 h, såvitt jag vet.
Japp, det var det jag tänkte på. Fast även mer mat för att bibehålla positiv proteinbalans, vilket ju kan göras av annat än protein. (väl?)
Quote:I början var jag en försiktig general och höll mig på underhållsintag på träningsdagarna, för att sedan töja på gränserna ända upp till underhåll + 50%.Viktnedgången blev ändå den förväntade, med den skillnaden att det var oerhört mycket lättare rent psykiskt att få äta rejält med mat två gånger i veckan efter träningen.
Ojsan, intressant! Det är ungefär som det blir nu för mig (fast mer för att inte bli sjuk dagen efter…). Får prova kaloriunderskott på vilodagar. Problemet är nog att jag blir mer hungrig av att inte träna. Delvis att viss träning hämmar aptiten, delvis att det blir mer tid på dygnet jag faktiskt kan äta.
Quote:Om det har med IF eller något annat att göra undandrar sig min bedömning, men helt klart är dock att det är oerhört mycket lättare att hålla formen med låg måltidsfrekvens/Periodisk Fasta än med det klassiska 6 mål om dagen.Enligt mig, såklart. Helt anekdotiskt, som sagt.
Även om man inte går ned i vikt känns det trevligt överlag tycker jag: började med 16/8, men sedermera byggt om lite: några nötter och lite keso någon timme träning och mitt huvudsakliga mål 18-20. Kan skippa nötterna och keson helt, men jag verkar få huvudvärk då.
Så, jag håller helt med dig.
29 juni, 2009 at 16:01 #437654Anonym anvandareMemberbox4m wrote:Att proteinintaget bör vara större på vilodagar var inte det jag menade, du menar att det bör vara högre än 3g/kg kv?
.Om du tittar igen så ser du att det var mikaelj jag citerade och ingen annan. :emo-thumb
29 juni, 2009 at 16:10 #437655Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Om du tittar igen så ser du att det var mikaelj jag citerade och ingen annan. :emo-thumbhaha där ser man ja
29 juni, 2009 at 16:24 #437656Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Även om man inte går ned i vikt känns det trevligt överlag tycker jag: började med 16/8, men sedermera byggt om lite: några nötter och lite keso någon timme träning och mitt huvudsakliga mål 18-20. Kan skippa nötterna och keson helt, men jag verkar få huvudvärk då.
Så, jag håller helt med dig.
Jag brukar också vara rätt flexibel med när och hur fastan bryts: Det sker oftast mellan 1400 och 1700, beroende på vad som passar bäst in i schemat för dagen.
Målet som bryter fastan är alltid betydande, dock. En rejäl måltid som man står sig länge på.
Om vi ska fortsätta att vara anekdotiska: Det har hänt att jag gått och lagt med endast runt 1000 kcal i systemet, fullständigt jäkla spymätt och med en mättnad som hållit i sig till sent på eftermiddagen dagen efter.
Sånt underlättar om man går på diet, om man säger.
Det avgörande för min del är vilken typ av mat jag väljer att äta för dagen. Magert kött och grönsaker (Ca 500 g vardera) med någon god och fet sås brukar inte vilja försvinna ur magsäcken på åtskilliga timmar.
Vad det nu har med någonting att göra. Bara en parantes.
29 juni, 2009 at 19:10 #437657Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Jag brukar också vara rätt flexibel med när och hur fastan bryts: Det sker oftast mellan 1400 och 1700, beroende på vad som passar bäst in i schemat för dagen.Målet som bryter fastan är alltid betydande, dock. En rejäl måltid som man står sig länge på.
Om vi ska fortsätta att vara anekdotiska: Det har hänt att jag gått och lagt med endast runt 1000 kcal i systemet, fullständigt jäkla spymätt och med en mättnad som hållit i sig till sent på eftermiddagen dagen efter.
Sånt underlättar om man går på diet, om man säger.
Det avgörande för min del är vilken typ av mat jag väljer att äta för dagen. Magert kött och grönsaker (Ca 500 g vardera) med någon god och fet sås brukar inte vilja försvinna ur magsäcken på åtskilliga timmar.
Vad det nu har med någonting att göra. Bara en parantes.
MM, grönsaker ja. Sjukt dålig på att äta det, blir i stort sett bara kosttillskott inte bra
29 juli, 2009 at 22:50 #437658Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Fick mig bara en funderare på om man nästan kan kalla detta periodisk fasta? korkad fråga kanske men..Nej, det kan man inte.
10 november, 2009 at 17:14 #437659Anonym anvandareMemberNär det gäller kalori-intaget IF vs regulär diet 6-8mål om dagen, kanske en väldigt dum fråga men jag har aldrig sett att den har kommit upp.
Dietar för tillfället efter jag upptäckt att alla fördelar med IF är sådant jag har haft problem med så jag drog igång med en gång efter ha snappat de flesta essentionella bitarna till att köra igång.Dock undrar jag nu ifall man kör en diet på cirka 1700-1800kcal om dagen och går över till IF, då ska man väl fortfarande äta precis lika mycket kalorier? Det handlar väl inte om att äta mindre än vanligt under dessa 8h och fortfarande vara mätt mätt?
Frågan låter riktigt dumt i mitt huvud men den finns fortfarande där, kan vara lite nojja över att man är lite bloated efter de stora underbara målen mat man äter också
Tacksam för alla svar!Boken får ta att komma ut ;]
10 november, 2009 at 18:39 #437660Anonym anvandareMemberDet är enklare att äta sig mätt, för en mindre kaloribudget, om man har ett kortare ätfönster och därmed färre måltider.
10 november, 2009 at 18:42 #437661Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Det är enklare att äta sig mätt, för en mindre kaloribudget, om man har ett kortare ätfönster och därmed färre måltider.Sett ur ett kort tidsperspektiv, ja.
För mig leder ett kortare ätfönster till att jag går in i ätfönstret alldeles för hungrig (typ omättbar hunger) efter någon/några dagar. Det är ingen höjdare.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.