Periodisk fasta

Home Forums Kost och Näringslära Periodisk fasta

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 271 total)
  • Author

Hej har en fråga bara.

Jag äter ca 1600 kcal nu om dagen , ni kanske tycker att det är lite men jag försöker tappa lite vikt 3-5 kg. Hur mycket tycker ni ja bör äta innan och efter just nu blir det typ 1000 kcal före och 600kcal efter. ser att vissa skriver att de ska vara mer efter , men ja vill orka bra med träningen. hoppas på svar!

mikaelj wrote:
    Det är enklare att äta sig mätt, för en mindre kaloribudget, om man har ett kortare ätfönster och därmed färre måltider.

Jo absolut, det är ju därför jag använder mig utav och det funkar prima. Dock är jag för mesig/otålig måste jag säga och vill inte riktigt vänta in och se hur vågen reagerar på detta.
    Men luskar runt lite i kalorierna och ser vad som händer och sker.
    Skillnaden på kcal intaget träning och vilodag blir ju större när man kör detta än när jag cyklade hög/låg carb som vanligt. Dock blir det mindre kcal på vilo än innan och mer på tränings än innan osv.

Unnamed wrote:
    Sett ur ett kort tidsperspektiv, ja.

För mig leder ett kortare ätfönster till att jag går in i ätfönstret alldeles för hungrig (typ omättbar hunger) efter någon/några dagar. Det är ingen höjdare.

Det beror för mig mycket på vad och hur mycket jag äter. Rejält supermätt av första måltiden är nyckeln för mig.

Jag kan omöjligen få IF att fungera med mitt aktiva jobb, om jag vill äta på kvällarna.

Dagen börjar 07.00, och förutom en rast om 30 min är jag i konstant rörelse fram till 12.00 då det är dags för lunch.

Äter jag inte frukost vid 09.00 så blir jag helt förstörd. Jag kan inte koncentrera mig, blir ofokuserad, starrig, svag, lat, mer eller mindre otrevlig eftersom jag knappt kan prata. Sådär som man blir när man inte får äta, ni känner igen det.
    Jag har tidsbundna träningar flera gånger per vecka(thaiboxning, intensiv och långvarig cardio..) och givetvis måste jag äta efter träningen. Att äta mer efter träningen(iaf. en tredjedelen av dagens intag) verkar inte heller hjälpa.

Har jag en ledig dag är det inga som helst problem, även om dagen innan har vart aktiv(ex. fredag med jobb och sen träning).

Någon annan med erfarenheter av att kombinera IF med ett aktivt jobb?
    Hur göra?

Willie Garvin wrote:
    Är det någon fara med att träna ett lätt pass mitt i fastan och bara ta EAA innan och efter utan att börja äta direkt. Typ träna mellan 7-8 och inte äta förrän 12.00.
    Jag har precis börjat med rehabträning för axel och försöker att ”smyga” igång med träning enligt 5×5 med lätta vikter.

Tror inte att det ska vara någon fara! Jag tränar mellan 12-13 och äter mitt första mål kl 15. Det fungerar bra för mig. Tar BCAA/EAA 2h före passet sedan precis innan/under/efter också..

hejsvejs55 wrote:
    Okay tror jag förstått det rätt. Så mellanmål (tex frukt) och mjölk 1,5% fett på kvällen för långsammt upptag av protein i kroppen under natten är alltså inte att föredra under periodisk fasta?

Hel fasta helt enkelt?

Nu vet jag ju inte om du håller på med IF. Men kasein innan sänggående är knappast negativt i syfte att bevara muskelmassa då det är antikatabolt.

IF är ett väldigt smidigt sätt att gå ner i vikt men det bör ändå planeras så att det blir så optimalt som möjligt! Äter du en stor måltid efter träningen på eftermidddagen, dvs innan sänggående klarar du dig bra utan kaseinet men har du fastat en stund innan sänggående är ett par glas mjölk ett bra val innan du somnar!

Jag kör IF nu, sen en vecka bara så effekten kan jag inte svara på än.
    Äter mitt första mål 14:00, en rätt liten måltid. ca 17:00 tar jag Eaa, Extend och lite kolhydrat. Samma efter passet. Runt 19:30-20:00 äter jag en brakmiddag för att avsluta med långsamt protein 22:00.
    Hade lite huvudvärk första dagarna, sen har jag mått bra.
    Ingen extrem hunger, inget sug efter skitmat vilket jag brukar ha.
    Bra viktnedgång, träningen går bra.
    Viktigast av allt, jag slipper laga mat och äta hela jävla tiden

hejsvejs55 wrote:
    Okay då förstår jag men du kan ju inte säga antikatabolt då hela IF går ut på att vara KATABOLT.

Klart jag kan! Kasein är antikatabolt för stunden men det behöver inte betyda att dygnets totala energibalans blir annorlunda. En IF-diet är katabol då det är just en diet, men det ändrar inte mjölkens effekt bara för att du intar det under positiv/negativ energibalans!

Skilj dock på anabol och antikatabol som är två vitt skilda saker!

hejsvejs55 wrote:
    Det förstår jag! Men då skall fett uteslutas under en periodisk fasta diet?
    Citerar deffguiden ” *Dessutom har fettet fördelen att det ger ett långsammare upptag av maten du ätit och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta”

Tanken bakom periodisk fasta är väl att inte ha tillgång till långtsamt protein & fett under mitten av dagen & natten, för då plockas väl inget fett från ens energireserv depåer? Alltså skall man typ minimera fett intaget under denna diet konstigt nog?

Den frågan har stört mig hela natten.

Jag fattar inte hur du lyckas.

Inte ett rätt i den analysen. Du ska givetvis inte utesluta fett, var har du läst det?

I direkt anslutning till ett träningspass kan lindre fett vara av fördel men i övrigt handlar det ju om att balansera kosten på vilket sätt som helst för vad som kan tänkas vara lämplig fördelning i ett träningsupplägg.

Du får nog läsa om tråden. Konceptet går ut på att fasta 16h följt av ett 8h ätmönster ( beroende på hur långe du nu vill fasta). De flesta föredrar att fasta under förmiddagarna, för att sedan bryta fastan med ett mindre mål mat, EAA, BCAA eller vad som önskas, innan deras träning. Sen äter man i stort sett sitt totala dagsintag efter träningen. Kolla in Martins hemsida.

torkel wrote:
    Du får nog läsa om tråden. Konceptet går ut på att fasta 16h följt av ett 8h ätmönster ( beroende på hur långe du nu vill fasta). De flesta föredrar att fasta under förmiddagarna, för att sedan bryta fastan med ett mindre mål mat, EAA, BCAA eller vad som önskas, innan deras träning. Sen äter man i stort sett sitt totala dagsintag efter träningen. Kolla in Martins hemsida.

Sedan kan man anpassa det efter sig själv, personligen föredrar jag att fasta längre (18-20 timmar) samt att träna på tom mage.

AndreasN wrote:
    Sedan kan man anpassa det efter sig själv, personligen föredrar jag att fasta längre (18-20 timmar) samt att träna på tom mage.

+1. Minst 20 timmar funkar bäst här. Förutom att fingrarna blir kalla.

hejsvejs55 wrote:
    Tror inte jag skall köra på fastan trots allt.
    Många studier påpekar på significant muscle break down 2 timmar efter din måltid efter gymmet. Är ingen idé att ta sin sista måltid då och fasta 18 timmar i sträck o lägga sig hungrig (jag kan inte bli mätt på banan tex).

Kör lite längre måltidsfrekvenser och minimerar proteinet innan träning men ingen fasta.
    Bartoll skriver ju lite om måltidsfrekvenser i nästa body nummret, kan vara en intressant läsning o mellanting för slippa fasta.

alltså…………………….. har du överhuvudtaget läst inläggen före ditt första inlägg i tråden?

Som exempel, om du tränar vid 1800 så kan du ta ett litet mål mat kanske 16-1700, ELLER så tar du ingen mat utan bara EAA och kanske en PWO eller vad som helst.
    Iochmed att du åt vid 16-1700 första gången så är det bara att räkna 16-1700 + 8 timmar.
    Det betyder alltså att efter klockan 00-01 så ska du inte äta igen förns 16-1700 nästa dag.

Ovanstående exempel är då om du vill fasta 16timmar och äta 8timmar.

Förstår inte vad du menar med (blir inte mätt på en banan t.ex.).

Du ska äta hela ditt dagsbehov (förutom det lilla innan träningen) efter träningen tills 00-01 (i ovanstående exempel)

Tro mig, du blir mätt

Jag älskar hejsvejs, han fyller tomrummet jag kännt efter att clefoster lämnat forumet.

Jag ska nog hoppa på IF inom några dagar. Kommer köra 3mål/dag utöver eaa.

Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 271 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.