Periodisk fasta

Home Forums Kost och Näringslära Periodisk fasta

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 256 through 270 (of 271 total)
  • Author

Jag vill också vara häftig och köra IF. Dock har jag stött på några problem.

Jag jobbar varannan vecka 7-16(ibland 7-15) och varannan vecka 11-19.15.

Om jag jobbar det tidiga passet har jag lunch antingen 12.00 eller 13.00. Bryter jag fastan 12.00 så ska jag äta sista målet senast 20.00 och jag tränar alltid 19.30. Sen känns det lite långt att bryta fastan efter jobbet vid 15-16.00.

En idé vore att önska att få lunchen 13.00 varje dag och bryta fastan i slutet av lunchen strax innan 14.00. Då hinner jag träna 19.30-21.00 och äta innan klockan 22.00.

Detta skulle vara bra då jag de sena veckorna har lunch runt 13-15.00 vilket skulle betyda ett hyfsat jämnt fastande.

Några förslag hur jag ska göra?

Edit, kanske rent av ska köra 15 timmars fastande och 9 timmars ätande?

fredrik92a wrote:
    Jag älskar hejsvejs, han fyller tomrummet jag kännt efter att clefoster lämnat forumet.

Du har helt fel, ingen kan fylla det tomrummet.
    Jag längtar så efter Cleofoster och hans sköna påståenden.

Gustaf Lindberg wrote:
    En idé vore att önska att få lunchen 13.00 varje dag och bryta fastan i slutet av lunchen strax innan 14.00. Då hinner jag träna 19.30-21.00 och äta innan klockan 22.00.

Om du kan lägga träningen vid samma tillfälle, alltid, kan du äta 21-23. (eller hur lång tid det nu tar för dig att få i dig tillräckligt med mat)

mikaelj wrote:
    Om du kan lägga träningen vid samma tillfälle, alltid, kan du äta 21-23. (eller hur lång tid det nu tar för dig att få i dig tillräckligt med mat)

Jo jag tränar nästan alltid vid 19.30, annars blir det runt 16.00 vilket inte heller skulle påverka det så jättemycket.

Det viktigaste är väl att få i sig t ex EAA kring träningen. Om du kan acceptera det som ”fasta” skulle du kunna träna med EAA kring träningen vid 16, men ändå äta middag vid 20-tiden på kvällarna.

Jag äter vid 18-19-tiden, men tränar ibland vid 12 (med EAA). Jag kan återkomma om jag skulle börja tyna bort. ;-)

Gustaf Lindberg wrote:
    Edit, kanske rent av ska köra 15 timmars fastande och 9 timmars ätande?

Jag vet inte riktigt varför du ska köra fasta. Är det för att gå ner i vikt eller så? Om du inte ska gå ner i vikt kan det kännas tufft att få i sig all mat mellan 21-23.

Jag skulle nog gjort som du säger, 9 timmars ätande och 15 timmars fasta.

En stilla undran så här in på natten (jobbar natt fro m idag/natt)..
    Deffar och ligger på ca 2000kcal/dag.
    Kommer ha min fasteperiod under natten när jag jobbar (fasta mellan kl 21-13).
    Bör jag under denna tiden dricka BCAA/EAA eller är det helt onödigt?

Har just kommit igång igen efter 12 år utan regelbunden träning.

Som fet diabetiker kände jag för ca 3 månader sen att jag var tvungen att göra något åt min kropp och min hälsa.

180cm, 117kg, otränad rökare:o och 31år. En sorglig bild helt enkelt…

Jag började med en LCHF kosthållning vilket gav goda resultat på blodsocker stabilitet och jag började rasa i vikt. Något som kom med dietskiftet var en kraftig aptitminskning. Fruckosten uteblev, och så även luncherna. Jag började känna en liten oro för om detta inte var skadligt på sikt, men så började jag läsa på detta forum av en slump och insåg att jag i princip åt efter ett IF upplägg utan att jag kände till konceptet.

Väger idag 95kg, så en god inverkan på kroppsvikt och midjemått har jag definitivt uppnått. Har fortfarande mycket att ta av runt midjan, men tror att det kommer med träning och kost utan att ha någon tidsram för minskningen eller ett fast viktmål.

Det jag funderar över är om någon känner till om IF skulle ha något känd negativ effekt för en diabetiker? Är en okunnig nybörjare innom detta så alla tips och råd är välkommna.

Sen är det bara att göra sig av med demonen som kallas rökning så kan jag kanske se fram emot en avsevärt bättre hälsa om några år :)

Mvh
    Martin, ny på forumet

MarranL wrote:

Som fet diabetiker kände jag för ca 3 månader sen att jag var tvungen att göra något åt min kropp och min hälsa.

Jag började med en LCHF kosthållning vilket gav goda resultat på blodsocker stabilitet och jag började rasa i vikt. Något som kom med dietskiftet var en kraftig aptitminskning. Fruckosten uteblev, och så även luncherna. Jag började känna en liten oro för om detta inte var skadligt på sikt, men så började jag läsa på detta forum av en slump och insåg att jag i princip åt efter ett IF upplägg utan att jag kände till konceptet.

Väger idag 95kg, så en god inverkan på kroppsvikt och midjemått har jag definitivt uppnått. Har fortfarande mycket att ta av runt midjan, men tror att det kommer med träning och kost utan att ha någon tidsram för minskningen eller ett fast viktmål.

Det jag funderar över är om någon känner till om IF skulle ha något känd negativ effekt för en diabetiker? Är en okunnig nybörjare innom detta så alla tips och råd är välkommna.

Sen är det bara att göra sig av med demonen som kallas rökning så kan jag kanske se fram emot en avsevärt bättre hälsa om några år :)

Mvh
    Martin, ny på forumet

Toppen. Aldrig för sent att ta tag i sin hälsa

Andreaz Engström wrote:
    Jag vet inte riktigt varför du ska köra fasta. Är det för att gå ner i vikt eller så? Om du inte ska gå ner i vikt kan det kännas tufft att få i sig all mat mellan 21-23.

Jag skulle nog gjort som du säger, 9 timmars ätande och 15 timmars fasta.

Missade detta svar, men ja. Det är diet som gäller. Har vridit och vänt på det hela nu och bestämt mig för att det får bli 9/15. Då passar det rätt bra in på mina dagar om jag jobbar morgonpass eller kvällspass.

Drar igång på måndag, återkommer :)

aka wrote:
    En stilla undran så här in på natten (jobbar natt fro m idag/natt)..
    Deffar och ligger på ca 2000kcal/dag.
    Kommer ha min fasteperiod under natten när jag jobbar (fasta mellan kl 21-13).
    Bör jag under denna tiden dricka BCAA/EAA eller är det helt onödigt?

Om du har fått i dig tillräckligt med långsamt protein innan fastan inleds, hålls utsöndringen av aminosyror relativt jämn. 30 grams bryts ned på ca 6 timmar om jag inte är ute o cyklar. Således är borde du teoretiskt sett vara safe om du får i dig lite mer än den dubbla mängden.

Men om du dricker eaa/bcaa under fastan, går inte det lite emot själva syftet med fastan ??

Joe Hardgainer wrote:
    Om du har fått i dig tillräckligt med långsamt protein innan fastan inleds, hålls utsöndringen av aminosyror relativt jämn. 30 grams bryts ned på ca 6 timmar om jag inte är ute o cyklar. Således är borde du teoretiskt sett vara safe om du får i dig lite mer än den dubbla mängden.

Men om du dricker eaa/bcaa under fastan, går inte det lite emot själva syftet med fastan ??

Det var det jag var lite orolig för, att jag skulle bryta fastan om jag drack BCAA/EAA.. Har bara druckit vatten här på jobbet ändå. Ang mitt sista mål så äter jag normalt:
    30-40g Kasein drink
    150g kyckling
    50-100g stekt bacon
    100g Keso

Efter detta är det sedan jobb i 8h följt av 7-8h sömn. Borde funka fint.

Har efter att läst igenom hela tråden bestämt mig för att prova på periodisk fasta. Det skulle nog passa mig perfekt, då jag hellre äter mycket sällan än flera små måltider. Hur hade ni lagt upp det? Enligt följande

Jobb 12-20 (måndag tom fredag)

Träning 20.30-22.00 (måndag tom fredag)

Morgonpromenad (innan jobbet måndag tom fredag)

MVH

MarranL wrote:

Mvh
    Martin, ny på forumet

Jag hoppas någon rättar mig om jag har fel här men, är ganska säker på att periodisk fasta / IF ofta är mycket bra för diabetiker då insulinnivåerna inte går upp och ner hela tiden.

Någon mer vänlig själ som vill hjälpa Martin här om jag har fel ?

box4m wrote:
    Jag hoppas någon rättar mig om jag har fel här men, är ganska säker på att periodisk fasta / IF ofta är mycket bra för diabetiker då insulinnivåerna inte går upp och ner hela tiden.

Någon mer vänlig själ som vill hjälpa Martin här om jag har fel ?

Det är ganska smidigt ja. Dock gör det ju inget om insulinnivåerna rör sig, det är peakar i insulin man vill undvika.

Vid IF så ligger mer fokus på att det långtidsverkande insulinet ska vara väldoserat. När jag själv äter så brukar jag få ta insulin i ett par omgångar efter själva måltiden.

Rent generellt är väl en hög måltidfrekvens med regelbundna måltider rekommenderat för diabetiker (iaf typ 1). Jag själv fungerar dock mycket bra med låg måltidsfrekvens, man får bara justera lite utefter hur man äter helt enkelt. :)

Viewing 15 posts - 256 through 270 (of 271 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.