Periodisk fasta

Home Forums Kost och Näringslära Periodisk fasta

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 271 total)
  • Author
    King Grub wrote:
    I den tråden hade du rätt, att jag svarade för allmänt utan att tänka på faktorer för just oss tränande som äter (mer än) tillräckligt med protein. Det är lätt hänt. Som du märker, eftersom här hade du inte rätt; även om det sker kompensation, är det muskelprotein som bryts ned i fastande stadie, mer än vad som nybildas. Om du säger att det inte är muskelprotein som bryts ned, vilket du gör – ”Det är inte muskelprotein som bryts ner under fastan”, är det inte frågan om kontext, utan om en direkt felaktighet. :) Även om kompensation sker.

Då detta är beroende på vad som konsumeras innan fastan, hur kan uttalandet inte vara kontextberoende?

Kan du redogöra vilka studier Wolfe baserar sitt uttalande på? Vilka förutsättningar bygger påståendet på?

Hur definierar han fastan och hur stor mängd protein konsumerades innan fastan?

”….In order to have a steady supply of amino acids in your blood during the fast, I suggest the last meal consists of whole foods and slow digesting protein (meat or cottage cheese for example)”

Det har inte ett dugg med kontext att göra. Muskelprotein bryts ned i fastande tillstånd. Det gör det även postprandialt, men då reducerat. Jag är fullt medveten om att kompensation sker; detär inte det jag argumenterar emot på något sätt (jag är även helt inne på samma linje som du med på det du säger om fastandets möjliga fördelar), men påståendet ”Det är inte muskelprotein som bryts ner under fastan” är helt enkelt felaktigt. Oavsett hur man vrider eller vänder på saken eller vilken kontext man sätter det i eller om kompensation sker. Konstigare än så är det inte.

Visst är det jobbigt att medge att man klämt ur sig en felaktighet. Jag riktigt kände hur kallsvetten bröt ut när du tvingade fram ett sådant medgivande i inlägg 14 tidigare i tråden. ;)

Quote:
    ”….In order to have a steady supply of amino acids in your blood during the fast, I suggest the last meal consists of whole foods and slow digesting protein (meat or cottage cheese for example)”

Absolut. Men muskelproteinnedbrytning kommer att ske i alla fall. Skall ske. Det är ju inte det ena eller det andra, nedbrytning eller uppbyggnad som sker, utan båda processerna i olika stor utsträckning. Och fastande innebär större nedbrytning än postprandialt. Av muskelprotein. Ett påstående att det inte är muskelprotein som bryts ned… stämmer helt enkelt inte, oavsett kontext.

Wolfes referenser finns i artikeln (även om Wolfes ord är referens nog i sig).

I strikt klinisk bemärkelse har du rätt, men tolkningen den genomsnittlige läsaren gör är att muskelprotein bryts ner = mina muskler försvinner. Jag ville således fördumma vår diskussion en smula (smilie här). Ditt senaste inlägg sätter det hela i sitt sammanhang på ett bättre sätt för den oinitierade läsaren.

Grandmaster wrote:
    (smilie här)

:D

Andreas Guiance wrote:
    :D

Ja ska det skojas loss så ska det…:p

Att inta 6 g essentiella aminosyror 2 ggr under dessa 16 h fastande torde ju inte vara en så dum idé?

Hur ställer sig immunförsvaret till 16 h fastande?

Tror du det skulle bli några radikala förändringar i resultat av att låta den sista måltiden vara den absolut största, säg 60- eller 70% av dagens totala intag?

Jag tänker alltså:

Lunch, fika, träning, middag

”short-term fasting (40 h) fails to elicit marked alteration of the genes regulating both muscle-specific protein synthesis or atrophy. Greater periods of fasting may be required to initiate coordinated inhibition of myogenic and atrogenic gene expression.”

[http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18166304]

dessbee wrote:
    ”short-term fasting (40 h) fails to elicit marked alteration of the genes regulating both muscle-specific protein synthesis or atrophy. Greater periods of fasting may be required to initiate coordinated inhibition of myogenic and atrogenic gene expression.”

[http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18166304]

Det kanske är svårt att dra några långstidsslutsatser, åt något håll, efter en fasteperiod.

Grandmaster wrote:
    …….
    Det finns även en växande empirisk bevisbörda som visar att det finns såväl hälsofördelar (lipider, insulinsensitivitet och andra markörer för hälsa förbättras) som fysiologiska fördelar med Intermittent Fasting för människor. En ny studie visade att personer som åt dagens kaloriintag i en måltid förlorade kroppsfett och ökade i muskelmassa, i jämförelse med det traditionella måltidsmönstret (trots identiskt kaloriintag). Då personerna inte ens tränade, antyder detta att de kroppsmässiga förändringarna kanske medierades via förändringar i hormoner och genuttryck.
    ……..

Innebär detta alltså att man kan bygga muskler och tappa fett även om man inte längre är ovan vid styrketräning eller är det en förhastad slutsats?:|

Detta låter onekligen otroligt intressant. Ser fram emot att få se resultaten i Juli. Då får gärna hänvisa till var man kan få ta del av resultaten, i vilken bok. Länken du angav fungerade inte för mig.

nutz wrote:
    Tror du det skulle bli några radikala förändringar i resultat av att låta den sista måltiden vara den absolut största, säg 60- eller 70% av dagens totala intag?

Jag tänker alltså:

Lunch, fika, träning, middag

Jag intar 80% av dagens kaloriintag inom 6 timmar efter träning.

Nuttte wrote:
    Att inta 6 g essentiella aminosyror 2 ggr under dessa 16 h fastande torde ju inte vara en så dum idé?

Hur ställer sig immunförsvaret till 16 h fastande?

Det kan vara en god idé, ja.

Immunförsvaret stärks under kortvarig fasta och kalorirestriktion.

Vad definierar en fasta och när erhåller man de i sammanhanget nämnda fördelarna – omedelbart eller följer de någon slags kurva? Min definition av fasta är total avhållsamhet från energigivande livsmedel och således så skulle (t.ex.) 6 g EsaPro avbryta en fasteperiod.

nutz wrote:
    Vad definierar en fasta och när erhåller man de i sammanhanget nämnda fördelarna – omedelbart eller följer de någon slags kurva? Min definition av fasta är total avhållsamhet från energigivande livsmedel och således så skulle (t.ex.) 6 g EsaPro avbryta en fasteperiod.

Intermittent fasta handlar om att underäta under fastan och överäta när man inte fastar. Warrior diet tillåter till exempel att man äter lite bär eller nötter under fastan. Fast5 dieten är mer strikt med kalorier under fastan.

För mig funkar det inte att äta någonting under fastan eftersom mat stimulerar aptiten och triggar insulin insöndring. Jag dricker bara kaffe och vatten under fastan.

King Grub wrote:
    Det kanske är svårt att dra några långstidsslutsatser, åt något håll, efter en fasteperiod.

Håller med, men det är intressant att muskelvävnad inte tycks brytas ned efter 40 timmars fasta.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 271 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.