Periodisk fasta

Home Forums Kost och Näringslära Periodisk fasta

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 271 total)
  • Author

Jo, men det gör det ju. Den normala nedbrytningen och uppbyggnaden pågår naturligtvis. Studien visar att genexpression som reglerar muskelvävnadens storlek inte påverkas under den tiden.

En normalindivid i energibalans har en muskelproteinnedbrytning som är större än 100 gram per dygn. Högre siffror hos en tränande eller någon med fysiskt krävande arbete. Ungefär 25% av aminosyrorna som frisätts under nedbrytningen kataboliseras, resten återanvänds för att syntetisera nytt protein. Så det finns aminosyror att tillgå till nybildning av muskelprotein, även utan tillgång till föda.

Många tror också att energiförbrukningen sjunker vid fasta; s k ”svältläge”. Så är inte fallet dom två första fastande dygnen; fasta innebär ökad ämnesomsättning och energiförbrukning i vila i ungefär 48 timmar, varefter ämnesomsättningen sjunker för att lägga sig lägre än efter en normal nattfasta.

Esapro verkar ju ge en viss insulinutsöndring av att döma av dess tråd i kosttillskottsforumet, hur påverkar det fastetillståndets intention?

Ni som provat att 16-8 konceptet, vad var Er första måltid; på träningsdagar och icke träningsdagar, samt eventuella konsumtion av kolhydrat/EAA drink i samband med träningspasset? Är själv sugen att fasta för att kunna trycka i mig ett kilo köttfärs på kvällen:pop: :nerd:

Nuttte,

få av dem som postar här har provat 16-8 konceptet. Jag har däremot coachat många som är mycket nöjda med resultatet. Om du är intresserad av detta så råder jag dig att föra diskussionen på [www.bodyrecomposition.com], fråga om Works IF protocol (Work = mitt användarnamn).

Vad gäller esa pro under fastan så är effekten försumlig och det kommer inte påverka resultaten varken positivt eller negativt. Jag anser personligen att det inte är nödvändigt, men för dem som är paranoida över muskelförlust så kan det vara en idé.

Har varit fastande sedan igår kväll. Tänker prova 16-8 under en provperiod. Skönt att slippa tänka på att fylla på med käk och proteindryck hela tiden. Konditionsträning på icke gymdagar, brukar det ske vid samma tidpunkt som gym på gymdagar?

King Grub wrote:
    Jo, men det gör det ju. Den normala nedbrytningen och uppbyggnaden pågår naturligtvis. Studien visar att genexpression som reglerar muskelvävnadens storlek inte påverkas under den tiden.

En normalindivid i energibalans har en muskelproteinnedbrytning som är större än 100 gram per dygn. Högre siffror hos en tränande eller någon med fysiskt krävande arbete. Ungefär 25% av aminosyrorna som frisätts under nedbrytningen kataboliseras, resten återanvänds för att syntetisera nytt protein. Så det finns aminosyror att tillgå till nybildning av muskelprotein, även utan tillgång till föda.

Många tror också att energiförbrukningen sjunker vid fasta; s k ”svältläge”. Så är inte fallet dom två första fastande dygnen; fasta innebär ökad ämnesomsättning och energiförbrukning i vila i ungefär 48 timmar, varefter ämnesomsättningen sjunker för att lägga sig lägre än efter en normal nattfasta.

Har du referenser till att ämnesomsättningen/energiförbrukningen ökar under de två första fastande dygnen. Vore intressant att läsa.

Changes in resting energy expenditure during early starvation expressed as a percentage of overnight fasted value:

[img=http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e1h.gif]

Quote:
    During the first 2 days of starvation there is often a small absolute increase in BMR relative to values obtained after an overnight fast.

Protein-Energy Interactions, United Nations University, UN ACC-Subcommittee on Nutrition, the International Dietary Energy Consultancy Group (I/D/E/C/G).

Hur definieras fasta?
    Är det från sekunden efter sista tuggan och till nästa gång man stoppar något i munnen, eller är det från när matsmältningen gjort sitt och man har ”tom mage”?

Tack för bilden, stämmer rätt bra med mina egna erfarenheter. Jag börjar känna mig kall efter ungefär 42-44 timmars fasta.

Ur muskel hänseende verkar det som om det inte lönar sig att fasta mer än 24 timmar eftersom protein oxidering ökar med en topp vid dag 3.

Samtidigt är det svårt att dra slutsatser från denna studie eftersom den inte heller studerat hur kroppen beter sig vid regelbunden periodisk fasta.

Här är hela artikeln om någon vill läsa

[http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e11.htm]

Native wrote:
    Hur definieras fasta?
    Är det från sekunden efter sista tuggan och till nästa gång man stoppar något i munnen, eller är det från när matsmältningen gjort sitt och man har ”tom mage”?

fasta, frivilligt avstående från föda, t.ex. som ett led i en religiös ritual eller i en medicinsk behandling (fastebehandling).”

fastebehandling, behandling av sjukdomstillstånd genom tillfällig kostinskränkning. Vanliga fastekurer vid hälsohem omfattar mellan en och tre veckor…”

Källa: [www.ne.se]

Native wrote:
    Hur definieras fasta?

Beror helt på vem man frågar.
    Intermittent Fasta handlar om underätande och bryts av en period med överätande.

Vissa (Fast-5) har en strikt syn och tillåter endast vätska så som vatten, kaffe eller te. Andra så som Warrior diet tillåter att man äter lite bär och nötter under fastan.
    För mig funkar det inte att äta något under fastan, eftersom det stimulerar aptiten. Dricker således endast vatten och kaffe under fastan.
    Så magen är egentligen aldrig helt tom under fastan, eftersom jag dricker vatten och kaffe innehåller trots allt lite kolhydrater.
    För mig inleds fastan när jag slutar äta och bryts när jag börjar äta… tänk på att det engelska ordet ’breakfast’ egentligen består av två ord.

När det gäller vanlig fasta är jag mindre insatt, men där underäter man ofta med hjälp av olika avkok och juicer från grönsaker och frukt.

Spräckte just fastan (14.45) sedan igår kväll, blev lite senare än vanligt då jag var tvungen att introducera sommarvikarier. Har inte under hela dagen haft en trötthetskänsla, något jag brukar. Väldigt lukrativt för arbetsgivaren att ha personal som varken tar fika eller lunchrast:nerd:

Tack för svaren!

Nuttte wrote:
    Spräckte just fastan (14.45) sedan igår kväll, blev lite senare än vanligt då jag var tvungen att introducera sommarvikarier. Har inte under hela dagen haft en trötthetskänsla, något jag brukar. Väldigt lukrativt för arbetsgivaren att ha personal som varken tar fika eller lunchrast:nerd:

Många upplever mental skärpa, vakenhet och allmänt bättre energi under fastan.

I NYTimes skriver dom så här

”Empty-Stomach Intelligence (By CHRISTOPHER SHEA)

Hunger makes the best sauce, goes the maxim. According to researchers at Yale Medical School, it may make quadratic equations and Kant’s categorical imperative go down easier too. The stimulation of hunger, the researchers announced in the March issue of Nature Neuroscience, causes mice to take in information more quickly, and to retain it better — basically, it makes them smarter. And that’s very likely to be true for humans as well.

A team led by Tamas Horvath, chairman of Yale’s comparative medicine program, had been analyzing the pathways followed in mouse brains by ghrelin, a hormone produced by the stomach lining, when the stomach is empty. To the scientists’ surprise, they found that ghrelin was binding to cells not just in the primitive part of the brain that registers hunger (the hypothalamus) but also in the region that plays a role in learning, memory and spatial analysis (the hippocampus).

The researchers then put mice injected with ghrelin and control mice through a maze and other intelligence tests. In each case, the biochemically “hungry” mice — mice infused with ghrelin — performed notably better than those with normal levels of the hormone. The finding was startling, but “it makes sense,” Horvath says. “When you are hungry, you need to focus your entire system on finding food in the environment.” In fact, some biologists believe that human intelligence itself evolved because it made early hominids more effective hunters, gathers and foragers.

Horvath says we can use the hormonal discoveries to our cognitive advantage. Facing the LSAT, a final exam or a half-day job interview? Go in mildly hungry, not carbo-loaded for endurance, and snack to maintain that edgy state. Such advice, applied on a national scale, might help save our schools. Since overweight kids have suppressed ghrelin levels, Horvath theorizes that perhaps the obesity epidemic has contributed to declining test scores and other American educational woes. ”

Kort sv. version: ghrelin (som stiger under fastan) stimulerar förmågan att ta in och bearbeta information. Den kognitiva prestationsförmågan förbättras på tom mage och i praktiken kan det betyda att koncentrationskrävande uppgifter, med fördel, uträttas i ett fastande tillstånd.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 271 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.