Proteinkällor

Home Forums Kost och Näringslära Proteinkällor

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #863732

    Jag är lite intresserad av tips på magra proteinkällor.

    Vet det finns många trådar om detta, men jag vill också att dem ska vara relativt billiga.

    Börjar bli något trött på:
    tonfisk, kycklingfile, vit fisk.

    Höll på att spy när jag skulle käka kalkon idag, blir ofta likadant med tonfisk och alaska pollock för tillfället. (vilka jag baserat mitt proteinintag på).

    Helst produkter som mättar också!

    #84982
    #863733
    Sir Klabbe wrote:
    Köttfärs, nötfärs.
    Man kan göra vad fan som helst – köttfärssås, köttbullar, hamburgare UTAN massa skitsaker i.

    Kvarg
    Extremt gott med bär/frukt/musli/sylt i/på/under.

    det är bra grejor, kvarg äter jag dock i stora mängder redan och köttfärs med på mina lågdagar.

    Underviker oftast nötfärs 10% på träningsdagarna då mitt fett ligger på runt 15% av intaget.

    tänkte mig lite mera ’exotiska’ alternativ, om det finns några? ;)

    #863734

    Fläskfilé är bra..
    på 100 g är det 2 g fett och 21 g protein:)

    #863735
    Sleep83 wrote:
    Underviker oftast nötfärs 10% på träningsdagarna då mitt fett ligger på runt 15% av intaget.

    Det där får du gärna förklara tydligare hur du menar?;)

    Bara för att nötfärsen ligger på 10% fett (vilket inte är jättefett i sig) innebär ju knappast det att du kommer få svårt att totalt sett ligga på en fördelning med 15% fett om dagen. Att nötfärsen i sig innehåller 10% fett innebär ju knappast att en måltid med exempelvis pasta och rårivna morötter blir en fet måltid.

    #863736

    Det finns magrare nötfärs, ica har en på 5%.

    Andra bra proteinkällor är Keso, smältost, nötkött (rätt lätt att se vilken del utav köttet som innehåller fett ex. på fettsnål kött är ryggbiff och lövbiff), fläskkött (skinkfilé, fläskfilé och fjärilskotlett för att nämna några), lax och skaldjur.

    Annars är det bara att gå in på slv.se och kika i databasen.

    #863737
    Sleep83 wrote:
    Höll på att spy när jag skulle käka kalkon idag, blir ofta likadant med tonfisk..

    Du är inte ensam, fy f-n:ike:

    #863738

    När jag tröttnar på köttprodukter tycker jag det är extremt gott att typ bara äta gröt med iblandat ägg och yoghurt. Mycket bra proteinkällor, ägg är helt fullvärdigt, mjölkprotein är fullvärdigt och kompleterar dessutom havregrynens protein så även det blir fullvärdigt.

    En annan proteinkälla som känns ”fräsch” är att käka helveganskt och blanda t.ex. pasta och bönor eller ris och linser etc. Kikärter i gröt är mycket gott också.

    #863739
    Eddie Vedder wrote:
    Det där får du gärna förklara tydligare hur du menar?;)

    Bara för att nötfärsen ligger på 10% fett (vilket inte är jättefett i sig) innebär ju knappast det att du kommer få svårt att totalt sett ligga på en fördelning med 15% fett om dagen. Att nötfärsen i sig innehåller 10% fett innebär ju knappast att en måltid med exempelvis pasta och rårivna morötter blir en fet måltid.

    nej, det är inte jättefett och det går att klämma in i kaloribudgeten om jag känner för det. Jag pratade ju om energi% och då är det ju enligt slv 7% fett och 20 gram protein i runda slängar. (7X9=63) (20X4=80) (63/143 = 40)40e% kommer från fett vilket innebär att allt annat jag käkar under dagen måste vara mycket fettsnålt ;)

    tror jag fick rätt på allt nu :D

    ursäkta missen angående e% , och tack ni övriga för tipsen.

    #863740
    Marina N wrote:
    Du är inte ensam, fy f-n:ike:

    man tröttnar efter ett slag. Jag brukar försöka trösta mig med kalkonbacon, kycklingkassler, kassler, ryggbiff och rostbiff :P

    Tyvärr blir alla dem rätt dyra i längden..

    nötfärs 5% är ju inte relativt billigt heller om man frågar mig :D Dock har jag en egen köttkvarn som jag brukar försöka mala ner nöt i när jag hittar något billigt och magert

    #863741

    f.ö tack den som bytte namnet på ”ämne” såg det direkt när jag postat men gick inte o byta.

    #863742
    Sleep83 wrote:
    nej, det är inte jättefett och det går att klämma in i kaloribudgeten om jag känner för det. Jag pratade ju om energi% och då är det ju enligt slv 7% fett och 20 gram protein i runda slängar. (7X9=63) (20X4=80) (63/143 = 40)40e% kommer från fett vilket innebär att allt annat jag käkar under dagen måste vara mycket fettsnålt ;)

    tror jag fick rätt på allt nu :D

    ursäkta missen angående e% , och tack ni övriga för tipsen.

    Nej jag förstod att du menade E%, det jag menade var att hur mycket E% som utgörs av fett beror ju helt på den sammansatta måltiden och mängden av olika livsmedel. Har du mycket färs och jättelite av allt annat blir det ju mycket E% från fett och protein men har du inte så himla mycket färs men istället en jätteportion pasta så kommer ju E% se helt annorlunda ut.

    Det var därför jag inte fattade hur du menade när du direkt påstod att 10% nötfärs komer utgöra en för stor andel fett. Beror ju som sagt på hur mycket kcal själva måltiden innehåller samt hur mycket av dom kcal du vill ska komma från köttfärsen.:)

    #863743

    Istället för att käka köttfärs, om du tycker det är för fett kan du ju köpa qournfärs:)

    #863744
    Eddie Vedder wrote:
    Nej jag förstod att du menade E%, det jag menade var att hur mycket E% som utgörs av fett beror ju helt på den sammansatta måltiden och mängden av olika livsmedel. Har du mycket färs och jättelite av allt annat blir det ju mycket E% från fett och protein men har du inte så himla mycket färs men istället en jätteportion pasta så kommer ju E% se helt annorlunda ut.

    Det var därför jag inte fattade hur du menade när du direkt påstod att 10% nötfärs komer utgöra en för stor andel fett. Beror ju som sagt på hur mycket kcal själva måltiden innehåller samt hur mycket av dom kcal du vill ska komma från köttfärsen.:)

    Jag förstår din poäng, nötfärs är en bra proteinkälla om du frågar mig. På mina träningsdagar ligger jag i runda slängar på 250 gram protein. Brukar fylla ut 120 gram av dem med keslla. Resten med kött, eftersom jag kör på if käkar jag endast 3-4.

    Säg att jag äter 3 mål den dagen, mina proteinkällor:

    kvarg som första mål: 60 gram protein

    nötfärs som andra (och eventuellt tredje mål): 130 gram protein

    kvarg som sista mål: 60 gram protein

    (slipper helst laga för många mål lagade mat per dag, då jag är lat och kan äta samma sak 2 gånger i rad utna problem)

    då behöver jag 130/20 = 650 gram köttfärs i mitt mål efter träning, detta skulle betyda 7.5X6.5= 48.75gram bara från köttfärs.

    Endast detta överskrider mitt dagsintag (träningsdagar), dessutom ska det inte vara någon höjdare att ha för stort fettintag i samband med träning sägs det.

    Så problemet är egentligen inte köttfärsen i sig, utan hur mina måltider ser ut. Därför ville jag ha tips om olika produkter där fettmängden ligger runt 2-4% då detta är mycket enklare att passa in :D självklart blir 200g köttfärs och 200 gram pasta inte speciellt hög e% från fett, tyvärr ser inte mina träningsdagar ut på det viset. Nötfärs på träningsdagarna skadar säkert inte ibland då jag är ganska flexibel sålänge macron stämmer över en vecka, men nu förstår du kanske mina kommentarer lite bättre iallafall.

    #863745

    Jag tycker du underskattar fett och överskattar protein. Dessutom verkar det som om du bara räknar protein från typiska proteinkällor, såsom köttprodukter, kvargh och tillskott. Räknar du aldrig med proteinet från t.ex. havregryn, mjölk, pasta och bröd? Det måste räknas in även det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.