Proteinpulver eller ej

Home Forums Kost och Näringslära Proteinpulver eller ej

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Jag körde med proteinpulver ett tag efter gymmet, körde med Best Whey Muscle Repair från Team Sportia. Men eftersom att jag också är fotbollsmållis så får jag inte blir allt för biffig och har därför slutat med pulver efter att ha snackat med min skolsköterska och några andra som säger att pulver gör att man blir större. Så nu kör jag bara med frukt och mjölk och vanlig mat efter gymmet.

Min fråga är om detta stämmer att pulvret gör att man blir så mycket biffigare eller om jag kan börja ta pulver igen?

malawiglenn wrote:
    det stimulerar proteinsyntesen och uppbyggnad av muskelmassa – varför ens styrketräna om du inte ens ”vill bli biffig”? jag förstår inte din logik alls.

Så styrketräning är bara till för att åstadkomma hypertrofi? Vi andra som inte vill bli biffiga ska alltså hålla oss till löpspåret? Det tyder ju på hur enkelspårig din kunskap är.

malawiglenn wrote:
    det stimulerar proteinsyntesen och uppbyggnad av muskelmassa – varför ens styrketräna om du inte ens ”vill bli biffig”? jag förstår inte din logik alls.

Man måste vara bra uppbyggd som målvakt och ha muskler, jag vill att det ska vara som alla andra elitidrottare, fotbollsspelare som t.ex usain bolt, Zlatan och Bruce Lee som är bra uppbyggda men ”inte för biffiga”

malawiglenn wrote:
    varför ens styrketräna om du inte ens ”vill bli biffig”? jag förstår inte din logik alls.
    Anton Johansson wrote:
    Så styrketräning är bara till för att åstadkomma hypertrofi? Vi andra som inte vill bli biffiga ska alltså hålla oss till löpspåret? Det tyder ju på hur enkelspårig din kunskap är.

malawiglenn wrote:
    Jag har knappast yttrat hela mitt spektra vad gäller kunskap, vad jag menade är han kanske först och främst ska se över sin träning.. lite extra protein skadar aldrig (mjölk = protein med, så vad 17?!)

Förstår inte din logik heller. Styrketräning är en bland de bästa träningsformerna som finns, och ett extremt bra komplement till sågott som varenda sport som finns där ute. Vilket innebär att man kan använda det för att bli bättre i sin sport alldeles utmärkt, även om man inte vill bli biff.

malawiglenn wrote:
    och proteinpulver per se gör en inte heller biffig..

Det var inte den delen av ditt påstående jag syftade på heller. Svara på det och förklara hur du menar, istället för att byta.

BruceL33 wrote:
    Min fråga är om detta stämmer att pulvret gör att man blir så mycket biffigare eller om jag kan börja ta pulver igen?

Nej mjölkprotein är inte magiskt.

Att inta för lite protein borde inte vara bra för någon form av sport, det enda proteinpulver gör egentligen är att täcka proteinbehovet om man inte får i sig tillräckligt via den övriga kosten.

Achivai wrote:
    Att inta för lite protein borde inte vara bra för någon form av sport, det enda proteinpulver gör egentligen är att täcka proteinbehovet om man inte får i sig tillräckligt via den övriga kosten.

… och höja den akuta proteinsyntesen efter träning…

vasslefranmjolk wrote:
    … och höja den akuta proteinsyntesen efter träning…

Jojo, men det borde ju allt fullvärdigt protein göra i olika grad. Eller?

Achivai wrote:

Efter träning gäller detta även mat, men förmodligen blir stimulit större utav vassle såväl efter träning som andra tidpunkter under dagen kontra ”vanlig mat”

Achivai wrote:

Inte akut stimulering. Skilj på stimulerad och basnivåer.

BruceL33 wrote:
    Jag körde med proteinpulver ett tag efter gymmet, körde med Best Whey Muscle Repair från Team Sportia. Men eftersom att jag också är fotbollsmållis så får jag inte blir allt för biffig och har därför slutat med pulver efter att ha snackat med min skolsköterska och några andra som säger att pulver gör att man blir större. Så nu kör jag bara med frukt och mjölk och vanlig mat efter gymmet.

Proteinpulvret är inte en mirakelkur som garanterar muskeltillväxt. Det är ett tillskott som vilket annat som hjälper byggare att uppnå sitt proteinbehov. Så du blir inte biffigare utav proteinpulver än vad du blir av mat med samma mängd protein. Vad är dina mål med träningen? Om du ínte vill öka i muskelmassa, varför skall du då äta proteinpulver för det första? :) ;) Men jag förstår vad du menar.

Btw vad är dina mål med styrketräningen?

Istolig wrote:
    Om du ínte vill öka i muskelmassa, varför skall du då äta proteinpulver för det första? :) ;)

Alla som vill ha resultat av sin träning vill väl ha bra förutsättningar för återhämtning?

Istolig wrote:
    Proteinpulvret är inte en mirakelkur som garanterar muskeltillväxt. Det är ett tillskott som vilket annat som hjälper byggare att uppnå sitt proteinbehov. Så du blir inte biffigare utav proteinpulver än vad du blir av mat med samma mängd protein. Vad är dina mål med träningen? Om du ínte vill öka i muskelmassa, varför skall du då äta proteinpulver för det första? :) ;) Men jag förstår vad du menar.

Btw vad är dina mål med styrketräningen?

Mina mål är att bygga upp mina muskler, eftersom att målvakter måste vara bra stabila och bra uppbyggda, men jag vill inte bli allt för stor, menar då mot bodybulding med värsta stora armar(förstår att de tränar på ett annat sätt), utan vill mer åt ex Usain Bolt och andra fotbollsspelare

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.