Rapsolja, margarin etc.

Home Forums Kost och Näringslära Rapsolja, margarin etc.

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Undrar en sak angående rapsolja och margarin.

När man steker med något av vardera sakerna, tas all rapsolja/margarin upp eller bara en viss del?

Säg att jag häller i 10 ml rapsolja i en stekpanna och steker mig 200 g kyckling. Tas all rapsolja upp eller lämnas det något kvar i stekpannan?

Anledningen till att jag undrar detta är för att jag inte riktigt vet hur jag skall räkna på in det på deffen. Ska man räkna in allting eller bara en viss del av oljan?

Har du någonsin tittat i stekpannan själv?

Då ser du väl om det finns kvar eller ej? Hursomhelst är det stora skillnader mellan olika livsmedel. Köttbitar, kyckling, fisk etc. suger knappt åt sig någonsting alls såvida det inte är panerat. Feta bitar släpper troligtvis ifrån sig mer än det suger upp. T.ex. fet färs eller bacon.

Men steker du panerat kött, pannkakor, ägg eller potatis t.ex. sugs det mesta upp.

Jojo, jag noterar väl som oftast att det finns en del fett kvar när jag stekt mig en lax eller en del kyckling och att det ibland inte finns något alls kvar.

Jag var bara osäker på hur jag skulle räkna in det när man räknar kcal.

Men tackar för svaret.

-Hallberg- wrote:
    Jojo, jag noterar väl som oftast att det finns en del fett kvar när jag stekt mig en lax eller en del kyckling och att det ibland inte finns något alls kvar.

Jag var bara osäker på hur jag skulle räkna in det när man räknar kcal.

Det gör du som du vill. Jag skulle tveklöst ha räknat in det. Det i sig kommer ju inte innebära viktras även om det kanske blir en marginell överskattning av intaget.

Eftersom allt är genomsnittsvärden och du redan räknar fel både här och där så finns ingen anledning att korrigera för minsta lilla. Extra jobb men ingen fördel.;)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.