Home › Forums › Kost och Näringslära › Rapsoljan!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 januari, 2012 at 19:01 #304402Anonym anvandareMember
Hej!
Jag dricker ca 1-2dl rapsolja om dagen som ja blandar i maten och min måltidsersättare, gainers el prottedrinkar. NU fick jag höra från en person att hon läst att det var skadligt att drick så mycke rapsolja för tarmarna och en massa kärl i kroppen kommer täppas igen på sikt osv. Är det verkligen så farligt med vanlig rapsolja??
Jag dricker den just nu under min bulkperiod för att få upp kalorierna för jag har annars ganska svårt att gå upp i vikt. Och det funkar klockrent för mig!
FInns det några studier på detta?? Nån mer här som dricker eller har druckit detta under en viss period. Typ ett halvår eller så?
Tacksam för svar!
7 januari, 2012 at 19:01 #57489Anonym anvandareMember7 januari, 2012 at 19:14 #304403Anonym anvandareMemberGullepoj wrote:Hej!Jag dricker ca 1-2dl rapsolja om dagen som ja blandar i maten och min måltidsersättare, gainers el prottedrinkar. NU fick jag höra från en person att hon läst att det var skadligt att drick så mycke rapsolja för tarmarna och en massa kärl i kroppen kommer täppas igen på sikt osv. Är det verkligen så farligt med vanlig rapsolja??
Jag dricker den just nu under min bulkperiod för att få upp kalorierna för jag har annars ganska svårt att gå upp i vikt. Och det funkar klockrent för mig!
FInns det några studier på detta?? Nån mer här som dricker eller har druckit detta under en viss period. Typ ett halvår eller så?
Tacksam för svar!
Tror inte det är skadligt, under min bulk drack jag 1 DL rapsolja varje dag några månader, hände inget speciellt alls förutom att jag ökade i vikt fort som fan! 1 000 Kcal per DL Rapsolja är ju sjukt nice Gainer alternativ.
Jag förespråkade Rapsolja väldigt mycket här på forumet tidigare, nu när jag deffar så äter jag på som vanligt med skippar Rapsoljan.
Att du dricker 2 DL per dag tycker jag låter onödigt mycket om du inte har skitsvårt att få i dig mat. Max 1 DL skulle jag säga.
7 januari, 2012 at 19:21 #304404Anonym anvandareMemberÄter du ingen vanlig mat eller varför är du i behov av så groteska mängder fett?
7 januari, 2012 at 19:47 #304405Anonym anvandareMemberJodå visst gör jag det men ja hinner inte alltid äta ordentligt och då funkar detta jättebra. Men ja håller mig nog till 1 dl då istället. Ingen mer som kör med rapsoljan??
7 januari, 2012 at 21:05 #304406Anonym anvandareMemberLyssna inte på vad den personen säger.
7 januari, 2012 at 21:49 #304407Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Lyssna inte på vad den personen säger.Vem då, Gober eller mitt inlägg?
7 januari, 2012 at 21:52 #304408Anonym anvandareMemberGullepoj wrote:Jodå visst gör jag det men ja hinner inte alltid äta ordentligt och då funkar detta jättebra. Men ja håller mig nog till 1 dl då istället. Ingen mer som kör med rapsoljan??Jag är Rapsoljans konung, på min spis har jag ca 15 Liter uppdruckna Rapsoljeförpackningar!
Fråga vad du vill, Rapsoljan är ju ialf det bästa fettet du kan dra i dig om man ska hiva i sig mängder på 1DL+ , Linfröolja kanske vore bättre men känns som man får i sig förmycket av vissa Omega fetter när man är uppe i dessa stora mått.
7 januari, 2012 at 21:58 #304409Anonym anvandareMemberkiRRe wrote:Vem då, Gober eller mitt inlägg?Ingen av er. Jag syftade på personen som sagt till trådskaparen att det är farligt.
7 januari, 2012 at 22:26 #304410Anonym anvandareMemberMan kan dock fråga vad TS äter? Det finns ju väldigt många sätt att höja upp kalorierna utan att behöva hälla i sig olja. 3% mjölk istället för lättmjölk, bland eller fläskfärs istället för nötfärs osv osv. Blir ju mer protein än olja med
7 januari, 2012 at 23:32 #304411Anonym anvandareMemberHar för mig att jag fått höra att ifall man ändå ska köra med olja så skall man välja olivolja? Skulle vara snällare mot hjärtat eller något, någon som vet något om det eller?
8 januari, 2012 at 01:10 #304412Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:Har för mig att jag fått höra att ifall man ändå ska köra med olja så skall man välja olivolja? Skulle vara snällare mot hjärtat eller något, någon som vet något om det eller?Olivolja är sämre än Rapsolja vad jag kommit fram till, Solrosolja bland det sämsta.
8 januari, 2012 at 09:18 #304413Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:Har för mig att jag fått höra att ifall man ändå ska köra med olja så skall man välja olivolja? Skulle vara snällare mot hjärtat eller något, någon som vet något om det eller?Det är aldrig så svart eller vitt. Förmodligen är både rapsolja och olivolja bra oljor. Men med fördel har man ju ett fettintag som är mer balanserat än att allt kommer från en enda källa.
8 januari, 2012 at 11:27 #304414Anonym anvandareMemberPrins Korv wrote:Jag vill inte verka obstinat.. skit i växtoljor och ät mer naturigt fett:)
Smör, grädde, cocusfett/olja!för rapsolja är onaturligt?
8 januari, 2012 at 11:59 #304415Anonym anvandareMemberPrins Korv wrote:Om du frågar mig, rapsolja är sämre än olivoja. Rapsoljan kräver mer energi och krångliga procedurer för framställning än olivolja. Har aldrg hört om kallpressad rapsolja… har du?[http://www.kallpressadrapsolja.se/]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.