SNälla HJÄLP MIG!! Viktminskning

Home Forums Kost och Näringslära SNälla HJÄLP MIG!! Viktminskning

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej alla
    Usch skämms verkligen att jag gång på gång misslyckat med alla slags dieter och jag har bara fortsatt gå upp i vikt:( Mår fruktansvärt dåligt skämms för hur jag ser ut och NU engång för alla måste jag ta tag i min vikt. Jag har lyckats lägga på mig sammanlagt 11 kilo på bara några månader och nu är det stopp! Fick en väckar klocka när jag fick ett ett erbjudande att vara med i een tävling och såg bilder på mig själv förr och nu och gud vilken ångest. Som pepp har jag bilder nära tillhands för att inte ge upp. Så nu har jag 2 månader på mig att försöka gå ner så mycket det går. Men jag är realist och förväntar mig inte att lyckas gå ner 11 kilo utan räknar 3 kilo/månad högst om det äns går. Det viktiga är oxå att orka jobba och må bra å vägen, vägrar svälta mig och gå på pulver dieter har provat och NEJ tack rubbar bara min ämnesomsättning.
    Så nu har jag hoppat på gi rivstart inne på 5 dagen känner mig riktigt slö och sugen på frukt som har varit mitt största bov och + att jag varit inaktiv.
    Frukost äter jag kyckling, tonfis(vatten) äggvita eventuellt en gula mycket gönsaker + 3 omega3 + d-vitamin + mittval(vitaminbrus)
    mellanmål efter träning ett äpple
    lunch kyckling/räkor/köttfärs 10% och broccoli/blomkål tomat+osv
    mellanmål om jag är hungrig ägg eller en halv burk tonfisk
    middag samma som lunch + 2 st jordgubbar om jag är riktigt slö
    Dricker gröntte, vatten, cocacola zero (när blodsockret faller ) även suketter till te men inte till grönte och käkar massa tuggumi.
    Får i mig ca 1300-1400 kalorier
    Visst det är lite fett i min kost men jag har tidigare provat riktigt gi-rivstart med avokado och allt nyttigt fett och dom finns på min rumpa och lår idag.
    Ja nu till träningen hmm ni kanske tycker det är lite men tänk på att jag är helt otränad och vill börja försiktigt för att inte ge upp
    så det blir gå lagomtakt på löpband 6km på förmiddagen
    sen vanlig motion som gå fram och tillbaks till jobb ca 3 km
    och har ett aktivt jobb så man kan säga att på jobb rör jag mig ca 5000steg.
    Kommer jag att lyckas gå ner något och kan ni ge mig förslag på vad jag kan förbättra, vill gärna dricka protiendrink men är mjölkprotien allergisk och soya:(
    Tacksam för svar

om du enbart får i dig 1300-1400 kcal / dygn och du rör på dig som du sa, då kommer du troligen gå ner i vikt. Hur lång är du? Kön? Vad väger du?

Får du chanser att gå istälelt för att transportera dig med motor, så gör’t. Det finns kalkylatorer som räknar ut ungefär hur många kalorier du gör av med, har du testat en sådan och räknat ut hur mycket du förbränner på ett dygn? För så långe du bränenr mer kalorier än du drar i dig så komemr du att gå ned i vikt.
    Om du gillar kaffe? koffein ökar förbränningen!

Det du måste inse är att olika dieter och bantningskurer inte kommer att hjälpa dig på sikt. Går du ner snabbt i vikt under en bantningskur förlorar du i första hand vatten och muskelprotein, och sänker din ämnesomsättning. När du sedan höjer kaloriintaget kommer de förlorade kilona, och några till, att ersättas av fett.

13-1400 kcal är på tok för lite med den aktivitetsnivån du beskriver. Och du kommer inte att orka äta så lite i längden, om du är normal!

Sikta på att gå ner högst 2 kilo per månad (½ kilo i veckan). Detta innebär ett kaloriunderskott på ca 200 kcal om dagen. Du ska också börja motionera. Promenader är utmärkt, 1-1½ h om dagen. Styrketräning är också ett fantastiskt sätt att bli slank och smärt.

Skicka mig ett meddelande om du vill ha mer hjälp.

Mvh Sandow
    (leg. sjuksköterska)

mee8 wrote:
    Dricker gröntte, vatten, cocacola zero (när blodsockret faller )

Hur menar du nu? Inget illa menat, bara nyfiken.

Tror som tidigare skribenter inte att någon ”bantningskur” är den rätta vägen. Om dina kostvanor är ett bekymmer för din vikt så försök lägga om dem permanent i stället för att göra en panikmanöver för snabbt resultat. Motion är alltid bra (något jag själv får på tok för lite av:whistle:)

Förstår inte meningen med att äta, men inte äta sig behagligt mätt? (så hoppas du gör det i första hand)
    Ät dig mätt på det du äter och träna som fn, så kommer du få resultat.
    Folk är rädda för att käka, fast dom borde vara rädda för att röra på sig för lite. Trots att du är nybörjare som du kallar dig själv, tänj dina gränser. Du ORKAR så mkt mer än vad du tror!!!! KÖTTA på fan, kroppen är gjord för att röra på sig.

Vanilla wrote:
    Förstår inte meningen med att äta, men inte äta sig behagligt mätt? (så hoppas du gör det i första hand)

Håller med. Problemet är att behagligt mätt är en högst subjektiv känsla, så är man van att äta på tok för mycket och bli ”behagligt mätt” bör man i min mening vänja om kroppen till väl avvägda portioner och gå lite hungrig tills kroppen vant sig vid de mindre portionerna om man vill gå ner i vikt.

Vanilla wrote:
    Ät dig mätt på det du äter och träna som fn, så kommer du få resultat.
    Folk är rädda för att käka, fast dom borde vara rädda för att röra på sig för lite. Trots att du är nybörjare som du kallar dig själv, tänj dina gränser. Du ORKAR så mkt mer än vad du tror!!!! KÖTTA på fan, kroppen är gjord för att röra på sig.

Kan hålla med i sak, men jag tycker du gör för enkla generaliseringar av människors olika situationer. En otränad kraftigt överviktig (nu menar jag inte TS då jag inte sett denna och kan uttala mig, men antar av start på tråden att TS är av en kraftigare modell 8)) människa har stora problem med att ”kötta på” i gymmet. Kondition och muskelmassa är helt enkelt för dålig för att orka släpa rund den egna kroppsvikten i övningarna. Träning är bra, främst för att det stärker kroppen, men att käka så mycket man vill för en sådan person och sedan tro att man kan ”kötta bort det” i gymmet vill jag hävda är en galen åsikt.

Övervikt är i regel mer relaterad till överdrivet födointag än bristande motion. Genom att hitta ett bra sätt att kontrollera sitt intag av föda ger man sig själv inte bara förutsättningar att gå ner i vikt, utan också att hålla vikten på sikt även när tid för träning varierar i olika livsfaser.

Hunger är bara en relativ känsla. Kroppen anpassar sig till det mesta över lite tid, så mitt råd till TS kvarstår, styr upp hur och vad du äter på ett sätt som du kan leva med i resten av ditt liv. Det är alltid tufft i början, men när du vant dig vid den nya modellen efter nån månad kommer du inte känna någon skilnad i hunger.

Jag håller absolut med om allt du precis sa!

Men att kötta på, innebär inte att jag menar att personen måste vara fit och kunna lyfta 50 kilos hantlar och löpa 1 mil på 40 minuter. Utan vad jag menar med att kötta på är att ta ut sig, att man orkar mycket mer än vad man tror. Skit i tiden på löpbanded, kör på tills du vill lägga dig och dö. Att tänka ”nu ska jag springa 30 minuter” skulle JAG säga är sämre än att springa tills man stupar. :) (för då är psyket inställt på att man ska ”känna sig trött efter 30″… om du förstår vad jag försöker säga?

Absolut att dieten är viktig, det säger jag inte att den inte är, kontroll bör man försöka ha över sin kost och motion. Båda går ju hand i hand men matschemat hon skrev ser ju bra ut och fortsätter hon käka nyttigt och träna mycket, kommer det ju hända bra saker med kroppen. Det händer ju att vissa ger upp träningen bara för att dom ”ätit för mkt” den dagen och känner att det ”är onödigt” att träna då.

Hoppas jag gjorde mig lite mer förstådd nu:)

Tack alla för tips:), tänkte höra kan man äta för mycket protien så mina njurar sviktar? Förjag äter ju en hel del kött/fisk/fågeln under dagen vilket jag räknar att jag sammanlagt får i mig ca 180 protien/dag:/ är det inte farligt?

Nej, den proteinmängden är inte farlig. 2-3g/kg kroppsvikt är vanligt bland tränande individer och hos ”byggare” är betydligt mer än så inte ovanligt.

Det finns mängder av poster här på forumet att läsa om du vill fördjupa dig eller få lite mer lärda åsikter från de riktigt kunniga inom området.

okay blev lite orolig med tanke på att jag alltid ätit mycket kött och lite kolisar och nu är det nästan enbart kött. Tack har det någon betydelse om jag tar en promenad efter frukost för jag klarar inte av att gå å tom mage lider av lågt blodtryck så jag kommer säkert svimma:/
    Sen om man är förkyld och har lite feber kan man ta lungn promenad eller ska man helt ta dt lungt?? Blir alltid dålig när jag väl får motivationen för att träna, fattar inte varför

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.