Socker eller fett?

Home Forums Kost och Näringslära Socker eller fett?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

En fråga:

Jag har en ätardag i veckan, då jag tillåter mig att äta lite skräp.
    Vad jag undrar över är om det är ”bäst” att äta?

Fett såsom chips,nachos,salta nötter osv. ELLER att äta socker, såsom glass, choklad å annat godis?

Jag är medveten om att ätardag för de flesta här kanske betyder, mer kolhydrater. För mig är det skräp som gäller

Kanske inte spelar någon som helst roll, skräp som skräp? Någon som vet eller har någon teori?

Kram,banan!

Du får äta vad du vill,vad du känner för.

Celox wrote:
    Du får äta vad du vill,vad du känner för.

Hmm, ja jo det är ju klart jag får. Det var dock inte det som var frågan…:)

Du får äta precis det du vill, det är ju du som bestämmer. Ätardagen är för de flesta en dag att äta, slappna av och må bra utan att tänka på vad man äter som ett välkommet avbrott i dieten.
    Om du däremot vill ta tillfället i akt och ladda upp lite inför veckan som kommer så är det i så fall bättre att välja lite mer kolhydratrika livsmedel.

Lite lustigt är det när du räknar upp några salta grejor som feta och några ungeför lika feta livsmedel som ”sockerrika” (mao kolhydratrika) när fettinnehållet är rätt lika.

Ola Wallengren wrote:
    Du får äta precis det du vill, det är ju du som bestämmer. Ätardagen är för de flesta en dag att äta, slappna av och må bra utan att tänka på vad man äter som ett välkommet avbrott i dieten.
    Om du däremot vill ta tillfället i akt och ladda upp lite inför veckan som kommer så är det i så fall bättre att välja lite mer kolhydratrika livsmedel.

Lite lustigt är det när du räknar upp några salta grejor som feta och några ungeför lika feta livsmedel som ”sockerrika” (mao kolhydratrika) när fettinnehållet är rätt lika.

Har inte direkt koll,därför jag frågar.
    Menar väl mera: SALT el SÖTT?
    Tar kroppen upp det på olika sätt osv?

Chips,nachos osv innehåller fett,, Glass o choklad innehåller fett!!

013 wrote:
    Chips,nachos osv innehåller fett,, Glass o choklad innehåller fett!!

Hmm jag vet inte om jag formulerade fel

Jag vet att glass och chips båda inehåller fett, men VILKET ”bäst” att…..äh strunt samma,phu:|

I give up,sorry att ja skapade denna tråd:|

Jag tar tillbaka allt;)

Salt innehåller ingen energi så det påverkar inte energibalansen. Det som främst har betydelse är energiinnehållet. Salt binder däremot en del vätska så om man äter saltrikt så kan man lägga på sig lite vätskevikt innan man hunnit utsöndra saltet. De saltrika livsmedlen som du nämde ovan innehåller en hel del energi och jag skulle säga att den mesta delen kommer från fett.
    Söta livsmedel kan mycket väl vara kolhydratrika och är det oftast men eftersom fett innehåller mer energi per gram så kan även ett måttligt fettinnehåll i söta produkter göra så att en hel del av energin i de livsmedlen kommer från fett.
    Om livsmedlet är salt eller sött i behöver alltså inte betyda så värst mycket vad gäller energi och näringsinnehåll.
    Som sagt, kolhydratrika livsmedel är ofta att föredra på en ätardag. Ett sött exempel är gelegodis eller karameller och andra alternativ som inte är söta är pasta, ris och potatis.

Du kan söka på [http://192.121.81.11/livsmedelsok/ http://192.121.81.11/livsmedelsok/%5D för att ta reda på näringsinnehållet i olika livsmedel.
    Kostcirkeln kan också ge dig en ganska god uppfattning om du vill hålla det riktigt basic (fast någon godisgrupp finns ju inte med förståss, inte än i alla fall)

Denicé wrote:
    Hmm jag vet inte om jag formulerade fel

Jag vet att glass och chips båda inehåller fett, men VILKET ”bäst” att…..äh strunt samma,phu:|

Om du håller dig till en ätardag i veckan,, så släpp på tyglarna o ät det du vill ha o tycker är gott..Sköt dig 6 dagar per vecka o sen släpper du allt på exempelvis lördagen o bara vilar o äter gott utan en massa tvång..
    Det kommer du må bra av psykiskt,man får inte glömma att leva..

Alla ser olika på ätardagar,, men nu ska du ju inte tävlings deffa, så för din del kommer det inte göra någon skada att äta choklad o chips samma kväll..

Ola Wallengren wrote:
    Salt innehåller ingen energi så det påverkar inte energibalansen. Det som främst har betydelse är energiinnehållet. Salt binder däremot en del vätska så om man äter saltrikt så kan man lägga på sig lite vätskevikt innan man hunnit utsöndra saltet. De saltrika livsmedlen som du nämde ovan innehåller en hel del energi och jag skulle säga att den mesta delen kommer från fett.
    Söta livsmedel kan mycket väl vara kolhydratrika och är det oftast men eftersom fett innehåller mer energi per gram så kan även ett måttligt fettinnehåll i söta produkter göra så att en hel del av energin i de livsmedlen kommer från fett.
    Om livsmedlet är salt eller sött i behöver alltså inte betyda så värst mycket vad gäller energi och näringsinnehåll.
    Som sagt, kolhydratrika livsmedel är ofta att föredra på en ätardag. Ett sött exempel är gelegodis eller karameller och andra alternativ som inte är söta är pasta, ris och potatis.

Du kan söka på [http://192.121.81.11/livsmedelsok/ http://192.121.81.11/livsmedelsok/%5D för att ta reda på näringsinnehållet i olika livsmedel.
    Kostcirkeln kan också ge dig en ganska god uppfattning om du vill hålla det riktigt basic (fast någon godisgrupp finns ju inte med förståss, inte än i alla fall)

ok,TACK,det var det ja undrade:up: ungefär.

vad äter du övriga dagar?
    vad är du mest sugen på, på ätardagen?

ät inte för strikt övriga dagar och ät inte för mycket skräp på ätardagen!

godis och socker i för stora mängder mår man inget vidare på.

har du legat på energi-minus under veckan, så hade jag valt energi-rik mat i första hand; pizza, bröd, hamburgare, thai-mat eller vad man nu gillar.

sedan kan man ju toppa med sitt favorit snacks/godis…

sockergodis – blodsockret får spel, ingen näring, lätt att äta tills man mår illa!
    chocklad – socker och mättat fett, mycket energi, farligt gott!
    glass – socker och fett, lite näring, inte lika energi tätt som ovanstående.
    chips – dåligt fett, mycket energi, mättar lite bättre än ovanstående.
    nötter – fett och energirikt, men en del nyttigt fett och näring!

valet är ditt! :pop:

Jonas Lundberg wrote:
    vad äter du övriga dagar?
    vad är du mest sugen på, på ätardagen?

ät inte för strikt övriga dagar och ät inte för mycket skräp på ätardagen!

godis och socker i för stora mängder mår man inget vidare på.

har du legat på energi-minus under veckan, så hade jag valt energi-rik mat i första hand; pizza, bröd, hamburgare, thai-mat eller vad man nu gillar.

sedan kan man ju toppa med sitt favorit snacks/godis…

sockergodis – blodsockret får spel, ingen näring, lätt att äta tills man mår illa!
    chocklad – socker och mättat fett, mycket energi, farligt gott!
    glass – socker och fett, lite näring, inte lika energi tätt som ovanstående.
    chips – dåligt fett, mycket energi, mättar lite bättre än ovanstående.
    nötter – fett och energirikt, men en del nyttigt fett och näring!

valet är ditt! :pop:

:emo-thumb Bästa inlägget på evigheter..

013 wrote:
    Om du håller dig till en ätardag i veckan,, så släpp på tyglarna o ät det du vill ha o tycker är gott..Sköt dig 6 dagar per vecka o sen släpper du allt på exempelvis lördagen o bara vilar o äter gott utan en massa tvång..
    Det kommer du må bra av psykiskt,man får inte glömma att leva..

Alla ser olika på ätardagar,, men nu ska du ju inte tävlings deffa, så för din del kommer det inte göra någon skada att äta choklad o chips samma kväll..

He,he, det låter bra att äta vad jag vill, det gör jag också:D .Frågade bara av intresse. Någon frågade mig ,då började jag fundera och så frågade jag er.

Angående ätardagar. Är det ok att äta skräpmat i stället för nyttig mat? Jag hade t ex en polare som åt dammsugare till frukost på sina ätardagar…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.