Spyr av att äta optimalt?

Home Forums Kost och Näringslära Spyr av att äta optimalt?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej!

Nu vet jag inte riktigt om det här är rätt forum för frågan, så jag ber om ursäkt i så fall.

Hur som helst, jag har fått ett dilemma som inte verkar vilja försvinna.

För ca 5 månader sedan så påbörjade jag min överskottsperiod av näring, vilket låg på ungefär +500 kcal. Jag har dock, under denna tid, spytt ett antal gånger av att jag ”ätit det jag bör äta”, alltså ätit upp den maten jag ska ha ätit upp trots att jag blivit mätt lite innan. Och det har hänt 5-6 gånger nu. Jag har dock varit tvungen till detta eftersom att jag annars inte kommer få in det överskottet jag önskar.

Känslan jag får är att allt lägger sig som en ”klump” i magen och jag börjar sedan svälja saliv och känner att det bara blir värre och värre, och till sist sitter jag hukandes över toaletten och spyr upp precis allting – och lite därtill. Efter ca 5-10 minuter så är jag helt ”prime” igen och kan redan då börja äta min nya måltid om jag nu så vill.. Inte speciellt kul.

Detta hände senast nu, för 10 minuter sedan, då jag åt upp min frukost baserad på 3 ägg och en protein-shake. Jag åt frukosten på ungefär 20-30 minuter (långsamt) och mådde inte dåligt förän jag drack precis det sista från min shake.. Nu, 10 minuter senare har jag spytt upp allting, och ja, jag är frisk och mår annars jättebra.
    Blir riktigt irriterad på det här och undrar om det finns något man kan göra för att hjälpa detta. Är det vanligt när man bulkar?

MVH Finalexp

Det där låter inte riktigt som det ska. Hade jag varit du hade jag kollat om jag är överkännslig mot något i maten först och främst

Finalexp wrote:
    Hej!

Nu vet jag inte riktigt om det här är rätt forum för frågan, så jag ber om ursäkt i så fall.

Hur som helst, jag har fått ett dilemma som inte verkar vilja försvinna.

För ca 5 månader sedan så påbörjade jag min överskottsperiod av näring, vilket låg på ungefär +500 kcal. Jag har dock, under denna tid, spytt ett antal gånger av att jag ”ätit det jag bör äta”, alltså ätit upp den maten jag ska ha ätit upp trots att jag blivit mätt lite innan. Och det har hänt 5-6 gånger nu. Jag har dock varit tvungen till detta eftersom att jag annars inte kommer få in det överskottet jag önskar.

Känslan jag får är att allt lägger sig som en ”klump” i magen och jag börjar sedan svälja saliv och känner att det bara blir värre och värre, och till sist sitter jag hukandes över toaletten och spyr upp precis allting – och lite därtill. Efter ca 5-10 minuter så är jag helt ”prime” igen och kan redan då börja äta min nya måltid om jag nu så vill.. Inte speciellt kul.

Detta hände senast nu, för 10 minuter sedan, då jag åt upp min frukost baserad på 3 ägg och en protein-shake. Jag åt frukosten på ungefär 20-30 minuter (långsamt) och mådde inte dåligt förän jag drack precis det sista från min shake.. Nu, 10 minuter senare har jag spytt upp allting, och ja, jag är frisk och mår annars jättebra.
    Blir riktigt irriterad på det här och undrar om det finns något man kan göra för att hjälpa detta. Är det vanligt när man bulkar?

MVH Finalexp

Det där låter sjukt, är du säker att det är på grund av mängden mat som du spyr? För mängden som du nämner verkar inte vara så mycket (har dock ej koll på ditt energibehov).
    Och nej det är inte normalt när man ”bulkar”.
    Hade jag varit du, hade jag kontaktat en läkare för att fastställa om det är något annat i din kropp som kan vara rubbat.

Om det nu skulle vara mängden mat så kan du ju äta energitätare mat (tillsätt olja, gör någon fet god sås eller liknanade) eller helt enkelt äta tills du är mätt av ”rätt mat” (om man nu kan kvalificera en sådan) för att sedan tillgodogöra överskottet med något energitätt som exempelvis nötter eller varför inte glass

Ja, det hela är verkligen underligt. Jag menar, om jag nu var överkänslig mot något så borde detta hänt mycket oftare? Jag äter ägg varje dag och dricker även proteindrinkar i princip varje dag, och alltid (förutom dessa fem-sex fall) utan några som helst problem. Mår jättebra.

Men okej, jag borde nog undersöka var felet kan ligga. Känns ju väldigt.. fel.

Jag bör tillägga att detta även hänt när jag druckit en 8a jägershot. Jag skulle dra ut med några kompisar och hade lite bråttom iväg och sänkte snabbt en 8a varav jag direkt kände en klump i magen och bokstavligen kaskadspydde upp allt jag ätit tidigare (och det skedde liksom 10 sekunder efter jag shottade jägern) – jag hade inte heller inte druckit något innan detta, och det jag ätit var för över en halvtimme sen.. Så något lurt är det.

Ta proteinshaken innan äggen.

carl0 wrote:
    Ta proteinshaken innan äggen.

Jag anser det betydligt lättare att börja äta äggen först och sedan dricka min shake, eftersom att shake är lättare att svälja mätt än vad ägg är.. Men jag kombinerar ofta ägg samtidigt med shakern.

Ingen mat som får dig att spy är optimal. Det är som att prata pm ett optimalt träningsupplägg fast man ständigt förlorar muskler och blir svagare.

Om den här typen av ätande får dig att må skit så ändra. En Skohaholmslimpa med prickig korv som mellanmål är bättre än samma kalorimängd från makrill i tomatsås och broccoli om alternativet med makrill i tomatsås och broccoli får dig att spy. Det är inte svårare än så faktiskt.

Någonstans måste praktiken få komma till tals oavsett vad teorin hävdar. ;)

Du har iofs redan fått en del riktigt bra svar, och nu får du ett till! :-)

Växla spår och tänk om gällande käket. Du verkar ha utvecklat en riktigt dålig relation till
    mat i o m illamåendet efter att du ätit klart. Ät tills du blir behagligt mätt, och sluta
    sedan stoppa mer i munnen. Jag tror också att du behöver släppa saker som ”tvång”,
    ”måste” och ”ska”.

För hur optimalt är upplägget om det slutar med att man sitter på huk vid toaletten och kräks?

Håller tummarna för att det löser sig.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.