Home › Forums › Kost och Näringslära › Studentmat + träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 september, 2010 at 08:43 #441710Anonym anvandareMember
Hej,
Frågan går…
Vet inte om det här kan vara till någon hjälp:
[http://studentkrubb.se/]
Vad tror ni? Går det att äta sån här mat och bygga som student eller är det enda ekonomiska alternativet (med tillräckligt effekt) att inta livsmedel med hög proteinhalt etc?
MVH
Joakim30 september, 2010 at 08:43 #64285Anonym anvandareMember30 september, 2010 at 10:21 #441711Anonym anvandareMemberInget illa menat Bengt, men har du egentligen något syfte att diskutera kosten i fråga eller vill du bara göra reklam för din blogg?
Jag har kollat din historik på både Kolo och BODY och de enda inlägg du gör är ju länkar till din blogg. Inget illa mot bloggen alls, den är nog bra. Men var i alla fall ärlig och presentera den i tråden för bloggpresentationer som alla andra:
[http://forum.body.se/showthread.php?t=16464]
Nu är det ju ingen träningsblogg men fortfarande relevant då det finns massor av kost- och träningsintresserade studenter med lite pengar och med lite mer lust att testa kul mat än kycklingfilé med potatis.
30 september, 2010 at 13:11 #441712Anonym anvandareMemberNu känner jag mig dum eftersom jag med facit i hand kombinerat två intressen!
Frågan är ärlig men länken till bloggen är onödig (och i egenintresse), så jag tar bort den från tråden och postar upp den hos alla andra bloggar.
Tack!
Edit: Såg nu att det var för längesedan jag lade upp inlägget, så möjlig person får väldigt gärna ta bort länken till Studentkrubb, tack!
30 september, 2010 at 13:40 #441713Anonym anvandareMemberbagarbengt wrote:Nu känner jag mig dum eftersom jag med facit i hand kombinerat två intressen!Frågan är ärlig men länken till bloggen är onödig (och i egenintresse), så jag tar bort den från tråden och postar upp den hos alla andra bloggar.
Tack!
Edit: Såg nu att det var för längesedan jag lade upp inlägget, så möjlig person får väldigt gärna ta bort länken till Studentkrubb, tack!
Då är det lugnt. Länken får gärna vara kvar om du framför allt vill diskutera ämnet och inte bara publicera en länk för att sedan lämna diskussionen.
Min syn på kosten på din sida är att jag inte tycker den är särskilt billig alls. Bara små portioner och då blir det ju förstås billigt.
30 september, 2010 at 14:47 #441714Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Min syn på kosten på din sida är att jag inte tycker den är särskilt billig alls. Bara små portioner och då blir det ju förstås billigt.Jag reagerade också på samma sak.
Jag ser gärna att trådskaparen ger sin syn på saken.
30 september, 2010 at 14:59 #441715Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:känns ju dock inte som att den är direkt riktad mot träningsmänniskor som oftast äter större portioner.tror den funkar för en svenssonstudent liksom
Fast oavsett vem det riktar sig mot kan man ju inte säga att mat är billig bara för att portionerna är små. Då kan ju hela sidan bara nöja sig med ”Ät allt men tillräckligt lite så kostar det nästan ingenting!”.
Om en rätt består av flera livsmedel där kilopriset är ganska högt på de flesta är det i mina ögon ingen billig rätt helt enkelt. Oavsett om man äter som en 10-årig tjej.
30 september, 2010 at 14:59 #441716Anonym anvandareMemberOkej, då är jag med!
Angående portionsstorlekarna så är de gjorda för gemene man (kvinna). För att ta honungskycklingen ([http://studentkrubb.se/?p=2300]) som exempel så äter jag minst det dubbla. Motiveringen till portionsstorlekarna är att 75 % av de som använder Studentkrubb är tjejer.
Därav min ursprungsfråga huruvida det håller (ur ekonomisk synpunkt) att äta Studentkrubbs mat, eller om stora mängder proteinrika livsmedel är det rätta alternativet (kanske i form av komplement).
30 september, 2010 at 15:03 #441717Anonym anvandareMemberbagarbengt wrote:Därav min ursprungsfråga huruvida det håller (ur ekonomisk synpunkt) att äta Studentkrubbs mat, eller om stora mängder proteinrika livsmedel är det rätta alternativet (kanske i form av komplement).Min uppfattning av sidan är att det är studentmat på så sätt attd en borde passa en students plånbok? Eller har jag fel? Är det bara en sida för studenter med random recept så är det ju en annan femma.
Men eftersom jag som sagt inte tycker det där ÄR ekonomiska rätter så blir det ju än mindre ekonomiskt om man måste käka massor av det.
30 september, 2010 at 15:11 #441718Anonym anvandareMemberQuote:Min uppfattning av sidan är att det är studentmat på så sätt attd en borde passa en students plånbok? Eller har jag fel? Är det bara en sida för studenter med random recept så är det ju en annan femma.Men eftersom jag som sagt inte tycker det där ÄR ekonomiska rätter så blir det ju än mindre ekonomiskt om man måste käka massor av det.
Ja du har en stor poäng där. Själva konceptet har varit att lägga sig mellan ungkarlsmat (stora mängder ris, enkel sås och tillhörande kött/kyckling etc.) och färdigmat (frysta lådor och hämtmat).
För att ge mig själv en hacka självkritik så verkar det som att jag utgått för mycket subjektivt om vad jag tycker är billigt. Jag får inget mindre än att göra en objektiv undersökning i frågan och justera efter resultat; just i och med att sidan ska fokusera vid billig men samtidigt god studentmat!
Mycket nyttig feedback, uppskattas!!
30 september, 2010 at 18:57 #441719Anonym anvandareMemberEtt tips är att gå och storhandla på morgonen. Gärna lördag eller söndag. Ligger mycket kort datum varor framme då. Speciellt kött. Så brukar jag handla på mig veckoransonerna av kött och andra varor för en relativt billig penning. Tillagar det sedan samma dag och sedan in i frysen:)
Dagens klipp! 1 kg rostbiff, 1 kg grytbitar, 2.5 kg skinkstek för ca. 250 spänn:)
30 september, 2010 at 20:03 #441720Anonym anvandareMemberFlessa wrote:I min lokala affär är det Måndagar som gäller. I princip alla charkuteri/färs/kyckling varor o.s.v säljs då ut till grymt låga priser. Bara att bunkra liksom.Precis. På så sätt har jag lyckats snitta drygt ett kilo kött/fisk av olika former om dagen och landat runt 1000/månad
30 september, 2010 at 20:38 #441721Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:det går bra att frysa det köttet en vecka cirka eller?Längre. Ju mindre fett och ju mindre fleromättar desto längre.
30 september, 2010 at 21:28 #441722Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote::up:ibland när jag har fryst in t ex karré så har det bildats lite grönt/mörkt på köttet. är det ofarligt?
Menar du gråaktigt? För det är helt okej, det har med syretillgång att göra. Samma sak med köttfärs, du kan ofta se att det är grått i botten men det är inget farligt alls.
3 oktober, 2010 at 11:12 #441723Anonym anvandareMemberTack för givande läsning och diskussion!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.