Home › Forums › Kost och Näringslära › Studentmat + träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 oktober, 2010 at 11:16 #441724Anonym anvandareMember
Den billigaste studentmaten är alltid den som inte är alkohol eller uteätande/fikande för övrigt. Knappast svårt att ha en bra matbudget om uteätandet, fikandet och fyllekostnaderna minimeras. DET är dyrt, inte råvaror.
3 oktober, 2010 at 14:11 #441725Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Den billigaste studentmaten är alltid den som inte är alkohol eller uteätande/fikande för övrigt. Knappast svårt att ha en bra matbudget om uteätandet, fikandet och fyllekostnaderna minimeras. DET är dyrt, inte råvaror.+1, men folk räknar inte så. Alkohol går före god mat hos de flesta studenterna.
4 oktober, 2010 at 08:47 #441726Anonym anvandareMember’studenter kan svälta en hel månad bara för att de tvunget måste ha sin onsdagsfylla…
Även de som studerar ekonomi
Man får fantastisk mycket broccoli och tonfisk för samma pris som en onsdagsfylla
4 oktober, 2010 at 08:52 #441727Anonym anvandareMemberWathier wrote:Man får fantastisk mycket broccoli och tonfisk för samma pris som en onsdagsfyllaOch roligare mat än så dessutom. Det är lite min poäng. Man kan äta gott kött, lite kul grönsaker, fisk, köpa en och annan fin ost då och då etc. utan att gå bankrutt om man bara håller ordning på andra utgifter. Jag käkar massor av mozzarella och massa annan ost. Jag dricker inte det billigaste kaffet, jag investerar en del i träningsgrejer (har nog lagt minst 15 000 på cykelrelaterade grejer under mina studieår hittills), jag käkar kött och fisk säkert 15-20 måltider i veckan.
Att ta tillfället i akt när priser är billiga är också ett hett tips, både rea och kort datum. Igår köpte jag 2 kg fläskkarré och fryste in till exempel. För det var extrapris denna vecka.
12 oktober, 2010 at 20:06 #441728Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Och roligare mat än så dessutom. Det är lite min poäng. Man kan äta gott kött, lite kul grönsaker, fisk, köpa en och annan fin ost då och då etc. utan att gå bankrutt om man bara håller ordning på andra utgifter. Jag käkar massor av mozzarella och massa annan ost. Jag dricker inte det billigaste kaffet, jag investerar en del i träningsgrejer (har nog lagt minst 15 000 på cykelrelaterade grejer under mina studieår hittills), jag käkar kött och fisk säkert 15-20 måltider i veckan.Att ta tillfället i akt när priser är billiga är också ett hett tips, både rea och kort datum. Igår köpte jag 2 kg fläskkarré och fryste in till exempel. För det var extrapris denna vecka.
så sant så sant.. ett annat tips för en student (är det själv) är att planenera maten i förväg ex en vecka i taget . jag och min sambo har nog sänkt våra kostnader i runda slängar 500 -1000 kr per månad bara på att planera den kommande veckans mat på måndagar (det är då hemköps reklamblad kommer) och handla i stort sett allt som behövs redan då..sen är ju att bli sambo ett annat bra sätt att spara in lite pengar
12 oktober, 2010 at 21:50 #441729Anonym anvandareMemberHåller med ovan. Så fort vi började göra planering för veckan hur varje måltid skulle se ut utifrån reklambladens billiga matvaror så sänktes matkostnaden oehört och vi kan nu lyxa till måltiderna.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.