Tillbaka efter råd igen.

Home Forums Kost och Näringslära Tillbaka efter råd igen.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Okej, tillbaka igen då.
    Är 167, väger 54-55.

Inte ätit godis/glass och andra onyttigheter på ungefär 1 år.
    Ute och går 30 minuter varje morgon, Och sen 4 promenader till under dagen på 20-40 minuter. 100 situps varje dag, och har tillgång till hopprep.
    Äter vanlig husmanskost igen efter lång tid / har tillsyn så jag äter hyffsat.

Fyller 16 imorgon då jag tvekar på om jag ska köpa något gott, eftersom jag är rädd att bara SMÄLLA till och gå upp massa kilon.

Vad är bäst?[/b] En liten godispåse (normalt fylld) eller någon av Ben&Jerry’s. Alternativ: vaniljglass med kolasås?:|
    eller något annat?

Man går inte upp eller ner mer i vikt av något bara för att det smakar gott, eller är ”onyttigt” eller ”nyttigt” för del delen.

King Grub wrote:
    Man går inte upp eller ner mer i vikt av något bara för att det smakar gott, eller är ”onyttigt” eller ”nyttigt” för del delen.

Det är klart man gör?
    Om man äter godis varje dag i en vecka, varje kväll.
    Då går man ju antagligen upp i vikt. VÄLDIGT mycket.

Och därför är jag rädd att jag går upp om jag unnar mig just den här kvällen, eftersom det va så länge sen.

Du behöver inte vara rädd för att äta gotta i lagom mängd kanske 1-2 gånger per vecka , du kommer ändå inte gå upp i vikt märkbart

Giggeligaggel wrote:
    Det är klart man gör?

Och därför är jag rädd att jag går upp om jag unnar mig just den här kvällen, eftersom det va så länge sen.

Näe, Giggeligaggel, det är faktiskt precis så som King Grub skriver. Du går upp av överskott, inte av någonting annat.

Giggeligaggel wrote:
    Det är klart man gör?

Inkorrekt, du går upp mer om du lägger till 500 kcal Nutrilett Bantningspulver än om du lägger till 400 kcal Marabou Schweizernöt. Du går inte upp alls om ditt totala energiintag inte överskrider din energiförbrukning, vad du än äter.

Så.. det spelar ingen roll om jag köper godis för 50 kronor bara imorgon och sen ut och går 4 gånger 30-45 minuters promenader och sen gör 100 situps, även om jag äter

Frukost:0,5 – 1 dl havregrynsgröt
    halva delen av en Frökuse macka
    Grönt te

Lunch:Sallad/soppa
    Vatten/grönsaks juice

Middag:2 dl pyttipanna
    grönsaker
    vatten/grönsaks juice

Eller, kommer det synas på vågen/magen?

Giggeligaggel wrote:
    Så.. det spelar ingen roll om jag köper godis för 50 kronor bara imorgon och sen ut och går 4 gånger 30-45 minuters promenader och sen gör 100 situps, även om jag äter

Nej om du bara köper det spelar det ingen roll, skillnaden kommer först om du även äter det du köpt. :D

Skämt åsido, du lär hamna på kaloriöverskott just det dygnet. Men på grund av ett totalt intag där gröten ingår på samma sätt som godiset.

Och EN dag med godis för 50 kronor är inte detsamma som att svulla varje dag naturligtvis, den skillnaden måste du väl förstå? Jag tycker du har en snedvriden syn på det här, förmodligen kommer du känna dig fet och plufsig dagen efter men oroa dig inte över det. Två-tre dagar senare kommer du vara tillbaka som innan och du behöver inte kompensera med extra lite mat eller extra mycket motion.

Eddie Vedder wrote:
    Nej om du bara köper det spelar det ingen roll, skillnaden kommer först om du även äter det du köpt. :D

Skämt åsido, du lär hamna på kaloriöverskott just det dygnet. Men på grund av ett totalt intag där gröten ingår på samma sätt som godiset.

Och EN dag med godis för 50 kronor är inte detsamma som att svulla varje dag naturligtvis, den skillnaden måste du väl förstå? Jag tycker du har en snedvriden syn på det här, förmodligen kommer du känna dig fet och plufsig dagen efter men oroa dig inte över det. Två-tre dagar senare kommer du vara tillbaka som innan och du behöver inte kompensera med extra lite mat eller extra mycket motion.

Så.. hur mycket extra kaloriintag tror du jag hamnar på?

Räkna ut ditt energibehov , och kolla sen hur mycket du brukar äta i kcal. Sen kan du ju plussa på godisets eller vad det är du nu äter, sen ser du om du hamnar i överskott eller inte

Om du käkar typ 4 pizzor lär du gå upp nästan 1 kilo…allt under det borde du kunna unna dig imorgon utan att gå upp massa kilon.

Eira wrote:
    Om du käkar typ 4 pizzor lär du gå upp nästan 1 kilo…allt under det borde du kunna unna dig imorgon utan att gå upp massa kilon.

vågen visar mer redan efter jag ätit normalt en vanlig dag?
    men morgonen efter är det nere igen

Giggeligaggel wrote:
    vågen visar mer redan efter jag ätit normalt en vanlig dag?
    men morgonen efter är det nere igen

Du väger alltid mer under dagen än på morgonen.

Du behöver nog läsa in dig lite. Så slipper du få nojja när du unnar dig en gång i veckan. Ta en dag då du får äta precis vad du vill. Övriga veckodagar sköter du kosten på underskott. Det är inte vad du äter som bestämmer om du går upp i vikt. Det är hur mycket och hur ofta du äter det du äter.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.