Home › Forums › Kost och Näringslära › Tips för proteinshakes
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 september, 2010 at 23:16 #64580Anonym anvandareMember7 september, 2010 at 23:16 #450410Anonym anvandareMember
Tjena!
Jag har börjat gymma ganska ordentligt med en polare och när det gäller träningen och sheman så håller vi oss jämnt och tränar rätt med hjälp av en annan killes rådgivning. Så självaste träningen går superbt. Försöker dela upp det hela med:
Måndag:Biceps/Bröst
Tisdag: Triceps/Rygg
Torsdag: Mage/Lower-back samt lite valfritt av det jag tycker jag borde fylla på med
Söndag: Kondition, Axlar/Nacke samt lite valfrittDet är ungefär såhär mitt shema brukar se ut
Nu till själva delen av proteinshakes
Jag har läst runt mycket om olika preparat som whey-80 och gainer att de innehåller ”aspartam” och andra ingredienser som inte alls egentligen har något med träning att göra och som jag har blivit avrådd ifrån.
Självklart vet jag att de är en liten mängd och att det inte är så ”cancerframkallande” som alla säger, men that’s me och jag tycker personligen att jag kan känna mig mer stolt efter att ha gjort en motsvarande shake med samma mängd utav protein och kolhydrater.Förlåt för wall-of-texten och om frågan är lika vanlig som på alla andra forum:
Men vad ska jag lägga in i min shake för att få samma typ utav tillskott som jag får utav ”gainer och whey 80” som jag behöver för att bygga på mig lite volym med den träningen skriven åvan?
(Tänker på en j*vla massa havregryn, mjölk, bananer, sojabönor etc..)(Jag är en relativt liten kille, men känner att jag gör framsteg)
Alla svar uppskattas!
Tack på förhand!!
8 september, 2010 at 00:02 #450411Anonym anvandareMemberJa, men mjölkpulvret är preparerat och går igenom en lång produktion utav kemiska insatser och består självklart av exakt samma tillskott som ett vanligt mjölkpaket.
Och det onaturliga i det hela är att tillsatser måste ges till ”mjölken” för att nå pulverform och hålla ”samma” standard och form som vanlig mjölk.
Det är bara ett exempel. För om Protein pulver är mat så kan jag jag ta all denna ”normala” mat stoppa det i en mixer och dricka upp den, även om den smakar en blandning utav tonfisk, soja och banan
Tack för svaret!
Hoppas jag inte har fel8 september, 2010 at 08:40 #450412Anonym anvandareMemberTa en burk tonfisk + nyponsoppa /blåbärssoppa efter träningen funkar fin fint å inte så jätte dyrt
12spänn burken tonfisk + 5-8 kr för soppan ?
På tal om ”onaturligt” så är det mesta idagens matvaro butiker ”onaturligt” ta en sån vanlig frukt som banan som skickas flera hundra mil och måste besprutas för att inte bli dålig. Det enda sättet å leva naturligt är som bonde, Odla sin egen mat slakta sitt egna kött äta Säsongsbaserad mat.
8 september, 2010 at 08:47 #450413Anonym anvandareMemberNimo wrote:Ja, men mjölkpulvret är preparerat och går igenom en lång produktion utav kemiska insatser och består självklart av exakt samma tillskott som ett vanligt mjölkpaket.Nej så är det inte. Och mjölken du köper i affären är ju inte direkt obehandlad heller.
I matväg föreslår jag en kost baserad på fisk, kött, ägg, ost, fågel, olika sorters grönsaker och rotfrukter. Och med fisk och kött pratar jag inte bara om tonfisk och kassler utan även fet fisk ock köttfärs t.ex.
8 september, 2010 at 10:12 #450414Anonym anvandareMemberKänner mig någorlunda övertygad av att kanske testa mig fram med proteinpulver eller bara dra mig i en burk tonfisk efter träningen.
malawiglenn wrote:Sluta noja nu, kom tillbaka till verkligheten.Skulle jag inte noja, eller inte bry mig om min kropp skulle jag väl inte skriva här och ta hjälp av folk som faktiskt vet.. Tack för hjälpen iaf :emo-thumb
8 september, 2010 at 10:50 #450415Anonym anvandareMemberNimo wrote:Skulle jag inte noja, eller inte bry mig om min kropp skulle jag väl inte skriva här och ta hjälp av folk som faktiskt vet.. Tack för hjälpen iaf :emo-thumbDu har helt rätt. Och jag tror inte Glenn på något vis dömmer ut ditt val av informationskälla. Men att oroa sig över småsaker i onödan gör ingen glad och informationssökning är precis lika värdefull även om man inte är nojig.
Du är välkommen med fler frågor.
8 september, 2010 at 22:55 #450416Anonym anvandareMemberOm det är en dryck du vill ha, så brukade jag göra en hammagjort gainer innan jag började med EAA.
Vasslepulvret (somde flesta tar efter sin träning) är ju extra fördelaktigt då det går ut i kroppen väldigt fort och har en extra anabol effekt.
Recept på Challemannens hemmagjorda gainer
Drygt en dl Sojamjöl
Drygt en dl torrmjölk (och är du anti det, så kan du gå för extra sojamjöl antar jag…)
Sedan fyller du upp med önskad mängd mjölk (cirka knappt 4 dl kanske)
Och för att det inte ska smaka avskum drar du ner lite Vaniljsocker och kanel
Det kan ta några försök inna du får till smaken.Denna skulle du i princip kunna använda som måltidsersättning också om du skulle vilja.
Protein- och energirik Du kan ju även modiferia den efter tycke såklart, ha i havregryn om så önskas t.ex.Förövrigt Borde ni köra Rygg emd Biceps och bröst med triceps, eftersom att biceps inte hinner återhämta sig inför ryggpasset annars, och inte heller triceps från bröstpasset inför tricepspasset.
12 september, 2010 at 11:26 #450417Anonym anvandareMemberVill du ha det i form av shakes råder jag dig till att införskaffa en mixer
Så du kan välja dina råvaror men ändå ha det i vätskeform.
12 september, 2010 at 23:39 #450418Anonym anvandareMemberTack för tipset Challemannen, ska definitivt prova receptet. Peace out!
13 september, 2010 at 00:44 #450419Anonym anvandareMemberbrukar ta en burk kesella/kvarg. I mitt fall tar ja 0.1% kvarg från ica, lite mjölk samt funlight till detta, skaka i shaken, blir som drickyogourt beroende på mängd mjölk, tar detta om ja känner att ja behöver lit eextra protein av långsammare slaget, brukar ta de i samband med frukost och som natt”mål”. god luck:up:
MVH
14 september, 2010 at 20:56 #450420Anonym anvandareMemberNimo wrote:Tack för tipset Challemannen, ska definitivt prova receptet. Peace out!Förövrigt tror jag att jag brukade ha i lite strösocker för att göra det sötare (eftersom att det lilla vaniljsockret iten räckte, enligt mig)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.