Tips och hjälp, gå upp i vikt!

Home Forums Kost och Näringslära Tips och hjälp, gå upp i vikt!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 36 total)
  • Author
    Posts
  • #859576

    Tjenare jag är en kille på 25 år som är 201cm och väger 82kg och vill gärna gå upp lite i vikt, runt 90 el strax över skulle nog vara lagom för min längd.

    Mitt problem är nog att jag äter så mycket skitmat då jag är för lat för att ställa mig och laga en massa. Äter ute ca 3-5ggr i veckan och då i form av thai, husmanskost, pizza(1-2ggr/vecka). I övrigt äter jag en del färdigrätter/färdig mat som jag bara värmer i ugn el micro. På helgen blir det alltid nån påse godis och ibland åxå chips. Skulle tippa på att jag äter ganska vanligt för en 25åring i snitt men iom att jag tränar endel och dessutom vill gå upp i vikt så undrar jag hur dåligt det är just med färdigrätter och pizza och sånt? Eller är det viktigare bara att få i sig så mycket som möjligt och att det inte spelar så stor roll vad det är? För vissa säger att jag bara ska äta så mycket som möjligt, självklart inom vissa rimliga gränser då, och andra säger att det är döviktigt att man inte äter ”fel”.

    Kanske ska tillägga att jag under hösten tänkt köra styrka 3ggr/vecka och ett konditionspass. Kan åxå säga att jag inte är ute efter någon elitform än iaf =) men vill gärna se lite mer resultat än innan.

    Kom gärna med tips på lätta men bra saker att stoppa i sig om man vill gå upp i vikt, kör gainer efter träning och en proteinshake före sänggående sen brukar jag slänga in nån banan 1gång/dag gillar när det är lätt och färdigt =)

    #84904
    #859577

    Du behöver inte vara så petig med maten utan ordentlig husmanskost duger gott och även snabbmat nån gång då och då men se till så att du får i dig lite extra protein.Drick en massa mjölk om du tål det och ät ägg,kompletera med proteinpulver eller kanske gainer och lite omega och multivitamin.

    #859578

    Om du inte är en ”pulver-person” så fungerar mjölk super efter träning också, istället. Håller med bigbulka, som nybörjare gäller det inte att vara optimal med maten då man svarar ganska bra på det mesta. Se till att få i dig mera än vanligt bara.

    #859579

    vilkdet agnenämt lyx-problem!!!

    ÄÄÄÄT!!drick och var mycket glad!!!

    #859580

    Tackar för tipsen, pulver har jag inga problem med och det känns som hetaste tipset. Jag försöker att äta mer än jag egentligen skulle vilja av rent behag, jag tar 2-3ägg på morgonen typ varannan dag, jag drar in mig en proteinshake nästan varje kväll, tar en gainer alltid efter träning och har jag inte ätit på några timmar före träning tar jag halva före och halva efter och gör en extra stor. Jag dricker en hel del mjölk men eftersom jag är lite känslig mot laktos så blir det 1,5% laktosfri mjölk. Försöker att äta skapligt mycket husmanskost men när jag är på jobbet så äter jag inte mer än mina icke tränande vänner och då äter jag oftast så mycket som jag orkar, däremot äter jag alltid mellanmål mellan måltiderna på jobbet vilket inte mina polare gör.
    Till mellanmål brukar det bli 2smörgåsar på förmiddagen och yoghurt och banan på eftermiddagen och efter jobbet äter jag ordentliget med varm mat och sen kvällsmål med typ flingor och fil eller smörgåsar även frukost brukar va te och smörgåsar.
    Om ni/du fick bestämma vad jag ska göra för något för att enklast få i mig tillräckligt för det ska helst vara något lättillgängligt då det räcker med att laga två mål mat per dag?
    Sen undrar jag även om någon kan säga ungefärligt hur jag ligget till i energiintag med det jag skrivit åvan?

    Tacksam för alla svar jag kan få och kan tillägga att jag försökt gått upp i vikt typ i 5år och har bara gått upp typ 4-5kg så lyxproblem hehe, kanske det men inte så lätt för det =)

    #859581

    ät så fort du kan och bara sånt du tycker om!

    #859582

    Det är inte så svårt att gå upp i vikt ifall man verkligen vill det. Jag gick upp 20kg på 4månader med hjälp av skitmat(och mycket av det). Jag är ungefär lika lång som du och vägde precis lika mycket som du innan jag började äta mycket.

    Nu tränar jag och försöker fortfarande gå upp i vikt fast nu i muskler och jag äter mycket fast mer nyttigt. Det däremot är rätt jobbigt…tar lixom tid

    Men jag skulle ändå inte rekomendera det förstnämnda för dig. Bättre om du satsar på att äta mycket och nyttigt + träning. Viktuppgång i enbart fett ser inte lika bra ut som viktuppgång i muskler.

    #859583

    Varför inte sattsa på pasta och ris plus t.ex. kycklingfilé. Det tar ju inte någon tid alls. Sätt in kycklingne i mitten av ugnen i 175 grader och koka pasta/ris. MASSA pasta eller ris. STOR tallrik gröt till frulle är ju inte fel heller med nyposoppa på…..mmmm smaskens

    Man kan ju ha åsikten att man skall äta allt man kommer över och faktum är ju att för att gå upp så måste du ligga på +kcal vilket alla vet men jag tror ju att 3500 kcal ris och kyckling home made är bättre än 3500 kcal micromat. But hey that’s me

    #859584

    Du kan ju räkna ut ditt ungefärliga dagsbeov också. Det varierar ju från person till person men man får ju en liten riktlinje. Tycker själv att den funkar bra

    [http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open]

    #859585

    Tack för mer tips och självklart förstår jag att det är bättre mer nyttig mat än skräpmat men min förfrågan var mer om det nu är så att ja vill öka både i fett och muskler om det fortfarande är riktigt dumt att dra i sig 2pizzor i veckan sant kanske äta skräpmat ytterligare en gång, om dom 3 gångerna kan ställa till resultat från gymmet.
    Jag försöker i den mån det går att äta bara bra mat och än så länge går det riktigt bra, laggt in 1 extra proteindrink, 1-2extra bananer till per dag, dessutom föröker jag äta lite mer alla dom mål jag tidigare åt och känner faktiskt att det går skapligt bra. Inte kollat vågen än men 3dagar =) hehe riktigt så fort går det inte men tänkte dra iväg och träna idag så får se hur det känns, inte kört på 1vecka nu pga av ryggont och att jobbet dragit igång efter semestern och det tar några dagar att komma in i rutinerna och får faktiskt lite träningsverk från jobbet sådär första dagarna. jobbar som industrimontör :emo-thumb hehe inte världens mest givande jobb men men nog om det… träning var det… =)

    #859586

    Krångla inte till det.

    Varför fokusera på ”bra mat” när du har problem med att hamna på energiöverskott?

    Du behöver energitäta livsmedel som hjälper dig att hamna på ett överskott under en längre tid.

    Vore jag dig skulle jag inrikta mig på att äta en massa skit i några veckor för att sedan utvärdera.

    82 kg på 201 cm är rent anorektiska stats, vilket indikerar att du näppeligen täckt ditt energibehov tidigare.

    Ät!

    #859587

    Se bara till att få i dig tillräckligt med protein så kan du med gott samvete äta skräpmat då och då.Ett tips är att öka ditt intag av mjölken och mer ägg och börja käka mackor med jordnötssmör och sylt.Många goa kalorier i jordnötssmör :)

    #859588
    bigbulka wrote:
    mackor med jordnötssmör och sylt

    Det är en klassiker =) mums… ska ta en macka med en gång.

    #859589

    är igång bra nu och äter 5-6ggr per dag, försöker vid dom stora målen att äta så mycket jag bara orkar men jag behöver tips på energirik mat som man inte behöver äta så förbannat mycket av för jag måste ha en riktigt liten magsäck för det går till en gräns sen är det tokstopp och jag får inte ner något mer alltså så det är inte så jävla lätt att bara äta mycket när det är stopp!?

    alla tips välkomna =)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.