tips på snabba kolhydrater efter träningen?

Home Forums Kost och Näringslära tips på snabba kolhydrater efter träningen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #862666

    Hej
    Har läst lite i olika trådar där det rekomenderas att man ska ta ca 1g/kg maltodextrin direkt efter tärningen.
    Men det blir ganska dyrt i längeden 1,5 kg kostar ju ca 150kr och om man tränar 6dagar i veckan och ska ta 70g per gång tar den ju slut efter ca 1,5vecka.
    Så finns det nåt billigare alternativ som att tex mixa ner havregryn i proteindrinken eller nåt, 1 banan kanske men en sån innehåller ju bara 20g kolhydrater.
    Brukar laga mat direkt när jag kommer hem, så äter mat ca 1h efter träningen. Så man kanske inte behöver lika mycket kolhydrater då?

    blev lite rörigt kanske:D

    tack i förhand:up:

    #84953
    #862667

    Jasminris, t.ex.

    #862668

    kommer att följa denna tråden starkt, då jag också behöver tips :)

    #862669

    Det hela är väldigt simpelt. Anser du 1g malto/kg kroppsvikt är lite för mycket så dricker du mindre, du kommer inte dö av det. Det väsentliga är mängden kolhydrat, styrketräning ställer inte alls lika stora krav på snabb glykogeninlagring som hård konditionsträning.

    Drick alltså din gainer efter passet men en dosering du känner är bra, efter det tar du dig hem och äter ordentligt med mat. Ris, pasta, potatis, bröd havregryn etc. Det är inte supersnabba kolhydrater, dock är det kolhydratrikt och kommer således i sinom tid fylla på dina muskler igen och är energiintaget tillräckligt blir proteinbalansen positiv.

    #862670

    En stor skål corn flakes med mjölk och jordgubbssylt är annars ett hett tips som är mycket mycket gott.

    #862671

    Ja tar alltid Vitargo just nu blir de drinkar på 130 g efter träningen :up:

    #862672

    Betalar du 150 spänn för 1,5 kg Maltodextrin har du blivit duktigt blåst. Kolla runt på nätet. Det finns betydligt mycket billigare alternativ.

    #862673

    Ta en gainer eller proteindrink med banan, havregryn, bär och käka lite mat på det. Inte konstigare än så.

    #862674

    okej så det är inte så jätte viktigt att man får i sig kolhydrater direkt efter passet för att öka i muskelmassa.
    Jag kolla på gg o där låg en carboflex på ca 150 1,5kg, men kanske inte är samma sak. Tips på var man annars kan hitta malto billigt, finns de tex i livsmedels affärer:)

    #862675
    alejo wrote:
    okej så det är inte så jätte viktigt att man får i sig kolhydrater direkt efter passet för att öka i muskelmassa.

    Jovisst är det viktigt med kolhydrater, du måste däremot inte dricka stora mängder maltodextrin inom en sekund från dess att du gjort passets sista repitition.

    Ta en gainer som sagt, doseringen väljer du ju själv men efter ett vanligt gympass är inte 1g/kg kroppsvikt något krav alls. Så det kan du ju minska på OM DU VILL, gå sen hem och ät. Hemma kan du äta vanlig pasta eller fulkornspasta, vanligt ris eller fullkornsris/råris, havregryn, baljsväxtre, bröd vitt eller fullorn avgör du själv etc. Du behöver inte oroa dig för mycket, sålänge du inte slarvar något extremt och väntar tre timmar innan du äter och då slänger i dig två kokta ägg.

    En stor måltid med mycket kolhydrater (MÄNGDEN kolhydrat är viktigare än snabbheten) hyfsat med protein och sedan lite fett.

    #862676

    Godis. Optimalt? Nä… Men det funkar fint och det är gott.

    #862677
    Sir Klabbe wrote:
    Vet inte riktigt, men King Grub skrev för ett par år sedan:

    Det är viktigt att inta snabba kolhydrater efter träning, annars kommer allt protein omvandlas till kolhydrat

    Ungefär något sådant var det iaf.

    Var i det du skriver påstår King Grub att det är livsviktigt med massa maltodextrin direkt efter träning där? Klart det är viktigt med kolhydrater efter träningen, frågan handlar snarare om hur viktigt det egentligen är att försöka optimera supesnabb återhämtning efter att ha tränat muskelgrupper som inte kommer tränas igen på ett par dagar i vilket fall.

    Dom kommer utan problem hinna återhämta sig ändå.

    Angående att proteinet oxiderar till glukos, så blir det alltid. Så ska det vara, det mesta av proteinet används alltid som energi.

    Innan du tar ett citat ur sitt sammanhang kanske du ska förstå vad det handlar om.

    #862678
    Eddie Vedder wrote:
    Var i det du skriver påstår King Grub att det är livsviktigt med massa maltodextrin direkt efter träning där? Klart det är viktigt med kolhydrater efter träningen, frågan handlar snarare om hur viktigt det egentligen är att försöka optimera supesnabb återhämtning efter att ha tränat muskelgrupper som inte kommer tränas igen på ett par dagar i vilket fall.

    Dom kommer utan problem hinna återhämta sig ändå.

    Angående att proteinet oxiderar till glukos, så blir det alltid. Så ska det vara, det mesta av proteinet används alltid som energi.

    Innan du tar ett citat ur sitt sammanhang kanske du ska förstå vad det handlar om.

    Lite onödigt att hålla på och besserwissra sådär, försök hjälpa istället för att sänka folk.

    #862679
    jns wrote:
    Lite onödigt att hålla på och besserwissra sådär, försök hjälpa istället för att sänka folk.

    Precis vad jag gör också, alejo ber om tips och om någon då ger honom tips som gör mer skada än nytta kan det ju vara lämpligt att påpeka det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.