Uppbyggnad?

Home Forums Kost och Näringslära Uppbyggnad?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #85244
    #866264

    Hej där!! hade tänkt att köra en hårt uppbyggnadsperiod nu framöver då jag vill växa massor!! Dock vete ja ginte alls hur mycket jag borde äta för att bygga maximalt, jag vill ju inte se ut som en björn som nyligen gått i ide:|. Hur mycket bör jag äta för att bygga? jag är ju ganska liten, 158 cm och väger nu ca 57. Alla tips är välkommna!!

    #866265
    Lisa G Andersson wrote:
    Räkna ut din PAL nivå, lägg dig ca 600 kcal över i en bra energifördelning, träna hårt som F, vila lagom.:)
    Lagom viktökning per vecka är ca 0,5kg, så undviker en alltför stor fettökning.
    Lycka till!

    Det var ambitiöst! :p

    En annan ligger väl närmare 0,5hg/v om vi snackar relativt kvalitativ massa.:| Jag är nog kass på att bulka…

    #866266

    Hej Elenor!
    Du och jag är ju nästan lika långa…efter hösten tävlingar ville jag gå upp långsamt i vikt och det har jag oxå gjort. När jag nådde den vikt jag kände var lagom har jag försökt lägga mig på +- noll i nergimängd (2400-3000 kcal beroende på aktivitet) vikten har fortsatt smyga uppåt eftersom det blir en del mer mat ibland när jag unnar mig nåt extra, ca 2 kg på 2,5 månader. känns som att jag lyckats bygga bra på det sättet.
    jag tror inte man behöver ett stort överskott (om överskott alls?) för att bygga. för oss som äter ofta och regelbundet brukar det i regel inte vara probelm att gå upp i vikt, utan snarare tvärtom.

    får väl säga att jag rör mig ganska mycket med det dagsintaget jag har. 5 gympass, 2 kondtionspass och några promenader i veckan.

    hoppas du hittar en lagom nivå! det är klokt att försöka hålla lite koll så man inte går upp onödigt mycket, om du snart ska försöka tävla igen.

    good luck!

    #866267
    Lisa G Andersson wrote:
    Lagom viktökning per vecka är ca 0,5kg, så undviker en alltför stor fettökning.

    Det där måste jag gå emot. Att påstå att man undviker en alltför stor fettökning med en viktökning på 0,5kg/v kan inte stämma. 2kg ren muskelmassa plus ökad mängd glykogen och även lite vätska. Vad kan det bli, 4-5kg (max) och detta är per år räknat. Självklart tillkommer några kilo fett, absolut, men enligt din rekommendation pratar vi 20kg(!) fett per år. Då är vi mer eller mindre framme vid björnen och idet eller hur? ;)

    #866268
    Lisa G Andersson wrote:
    Gäller dessa siffror för det kvinnliga könet också? Hade varit intressant att veta detta!Hur mycket pluss ligger du? Börjar förstå varför jag har fått en så fin massiv hydda att bo i=) 20kg fett…ja men du ska ju inte ligga pluss hela året väl eller gör ni det? Blir automatiskt lite minus vissa dagar och noll nivå andra dagar eller? Jag körde så här i en fyra månaders period, tycker själv jag hade lite framgång i allafall.

    När jag läste ditt inlägg om +0,5kg/v så tolkade jag det, fråga mig inte varför, som att du menade för hela året. Men pratar vi periodisering kan jag inte säga emot.

    Jag personligen ligger ganska jämt året om, förutom som du säger lite extra nån dag och lite mindre en annan beroende på x-antal faktorer men så är jag inte heller nåt tävlingsmaterial ;)

    Angående ”ökning av 2kg ren muskelmassa” och det kvinnliga könet vill jag inte uttala mig om. Jag kan yttra en mer eller mindre kvalificerad gissning men i vilken utsträckning det skulle stämma vågar jag inte svara på.

    Quote:
    Eller så blev jag bara brunare och fetare:D Känns bra iallafall!

    Brunare, definitivt. Det måste ha varit de där +600Kcal :p och din känsla avspeglar uppenbarligen synintrycket också.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.