Home › Forums › Kost och Näringslära › Vad kan jag förbättra/ändra för att lyckas bättre?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 februari, 2011 at 13:18 #404575Anonym anvandareMember
Hej!
Startade en annan tråd men med lite annorlunda frågeställning och kom sen på att jag kanske kan få mer hjälp än jag trodde.
Så här ser min vecka ut, vad ska jag ändra på för att minska i vikt och blir mer vältränad? All feedback vore toppen!Målet är att må bra och samtidigt minska i vikt. Jag ammar så jag kan inte köra någon fom av bantningskur eller så. Jag fick barn för ca 8 månader sedan och gick under graviditeten upp ca 23 kilo. Nu har jag tappat dem sedan ett par månader tillbaka men vill gärna tappa ännu mer samt komma tillbaka i bra form innan det är dags att försöka sig på en till graviditet.
Här är det jag äter:
frukostsmoothie:
2 dl lättyoghurt
ca 20 blad spenat
1 morot
1 apelsin
1 äpple
1 banan
1 dl havregrynTill lunch brukar det bli ärtsoppa med senap och timjan eller 8-10 köttbullar med spaghetti och ketchup, och ca 10 brysselkålshuvuden vid sidan av med örtsalt på, dricker vatten till det.
Till middag blir det oftast lax eller kyckling med grönsaker och ibland fullkornsris eller qionoa. (vi äter alltid GI-middag från Pauluns GI-månad. har liksom fastnat i det)
Min träning ser ut så här per vecka:
1 pass 60 min spinning (bränner då mellan 600-700 kcal, kör med pulsklocka för att sporra migsjälv)
1 pass bodypump
1 pass 30 min spinning (bränner 300kcal)
1 pass 30 min powermid/core
3-5 långpromenader på 8-13km.
En eller två surdegssmörgåsar med ost eller skinka på till ett glas mjölk på kvällen.
Alternativt en avocadoshake ( 2st avocado, 2dl lättmjölk, 1msk kondenserad mjölk)Som sagt, hjälp mig komma på förbättringar! Det kan vara kostmässigt, någon annan träningsform eller så… alla tips är toppen!
1 februari, 2011 at 13:18 #62297Anonym anvandareMember1 februari, 2011 at 14:55 #404576Anonym anvandareMemberStyrketräning mamma, styrketräning. Satte min egen mor på styrketräning istället för massa kardio och vipps så började hon nå de mål hon försökt så många år att nå.
1 februari, 2011 at 15:49 #404577Anonym anvandareMemberhaha! Ja men då får denna morsan väl se till att få in lite mer styrke då.
Kände mig plötsligt väldigt gammal där… men iof misstänker jag att du inte är under 10 och då skulle jag inte kunna vara din mamma heller. hahaha!Hur mycket styrke ska det då vara? Jag försöker köra ett benpass innan spinningen ibland eftersom jag har en trist uppsättning knän som resulterat i hel del vridningar och annat i samband med surf och löpning…
Är det bättre att köra tungt och färre reps eller lättare och flera? En del påstår ju att som tjej ska man inte träna för tugnt medans andra säger att man aldrig förbränner lika mycket som närman kör på ordentligt.
Vilka övningar ska jag göra? Kanske en dum fråga men det känns som att jag gör det mesta så vad ska jag satsa på mest istället?1 februari, 2011 at 17:45 #404578Anonym anvandareMemberDu får träna styrka i perioder 2-3veckor tungt (få reps 3-4, mycket vikt) 2-3 veckor mellan (medel antal reps 6-8, lättare vikt) sedan lite avlastning 2 veckor lätt (8-12 reps, lättare vikt)
Observera, lättare vikt betyder inte att du ska ta en vikt som du kan göra 10000 reps med utan 8-12 reps ska fortf vara jobbigt och kännas i muskeln. Samma med mellantunga osv.
Det vill säga, oavsett om du kör en lätt mellan eller tung period så ska du kämpa och känna att du arbetar. Jag får damp på tjejerna jag ser på gymet som tar en 0.002 grams hantel och gör 100000×10^3 repetitioner och tror att det ger dom något.Iaf detta har funkat bra på mig att träna på detta sätt. Ingen absolut sanning dock, kan nästan lova att någon kommer skriva något annat sätt, men the ”whey” to go är hitta ett stabilt system som du känner är bekvämt, mycket protein, var inte rädd för att käka fett, cutta kolhydrat, men var inte rädd för dom heller, och sov ordentligt.
1 februari, 2011 at 18:26 #404579Anonym anvandareMemberOm du har haft eller har problem med knäna så kanske det inte är fel att träna lite styrka om det nu är musklerna som felar. Nu vet jag ju inte vad du har för fel på dom. Men jag hade själv kassa knän och ofta lite värk i dom innan jag började köra styrka. Det har helt försvunnit nu.
2 februari, 2011 at 20:38 #404580Anonym anvandareMemberJompa wrote:Vill du miska i vikt eller minska andelen kroppsfett?Jag tror jag vill minska i vikt?
Annars menar du om jag typ vill bygga muskler mer eller? Det kanske kan bli aktuellt först när jag tappat lite kilon?2 februari, 2011 at 21:24 #404581Anonym anvandareMemberEn väldigt proteinfattig och sockerrik frukost. Men den frukosten omöjliggör ju inte en balanserad kost om bara resterande dag ser bättre ut.
7 februari, 2011 at 17:08 #404582Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:En väldigt proteinfattig och sockerrik frukost. Men den frukosten omöjliggör ju inte en balanserad kost om bara resterande dag ser bättre ut.Men kom igen nu. Ska jag inte bara ta o köpa en jättesäck pulver och tvinga i mig råa ägg på en gång?
Nej, så fixerad vill jag knappast bli. jag föredrar att LEVA oxå.Deffa lämnar jag åt andra ”något” mer kaloriinsnöade personer.
Vitaminer och mineraler är inte fy skam heller, eller hur?7 februari, 2011 at 17:12 #404583Anonym anvandareMemberlöparmamma wrote:Vitaminer och mineraler är inte fy skam heller, eller hur?Precis, därför är det ju synd att basera så mycket på frukt som ju är vitamin- och mineralfattigt. Råa ägg är för övrigt inte bra och ytterst få rekommenderar det idag.
Alla som vill ner i vikt bör hålla proteinintaget högt och styrketräna om man har minsta intresse av att bibehålla en någorlunda stark och funktionsduglig kropp. Vill man banta sig smalfet funkar kort tids svält utmärkt.
9 februari, 2011 at 16:43 #404584Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Precis, därför är det ju synd att basera så mycket på frukt som ju är vitamin- och mineralfattigt. Råa ägg är för övrigt inte bra och ytterst få rekommenderar det idag.Alla som vill ner i vikt bör hålla proteinintaget högt och styrketräna om man har minsta intresse av att bibehålla en någorlunda stark och funktionsduglig kropp. Vill man banta sig smalfet funkar kort tids svält utmärkt.
Om du läst ordentligt så är jag inte ute efter någon ”diet” för att banta stenhårt. Jag AMMAR, då kan man inte göra det och för övrigt tränar jag så pass mycket att jag inte behöver oroa mig jättemycket över vad jag äter.
Tänkte att detta forumet kanske kunde ge lite bra tips på vad man kan äta som faktiskt är hälsosamt men det verkar ju inte bättre än att här bara hänger en massa fanatiker med bamsemuskler.
Jag tackar därför för mig och letar vidare till människorna med lite mer livskvalités forum.9 februari, 2011 at 16:45 #404585Anonym anvandareMemberNu läser du bara vad du vill se och tolkar det du läser helt bakvänt.
9 februari, 2011 at 16:58 #404586Anonym anvandareMemberlöparmamma wrote:Jag tackar därför för mig och letar vidare till människorna med lite mer livskvalités forum.Alla i denna tråden har ju försökt hjälpa dig…
9 februari, 2011 at 17:05 #404587Anonym anvandareMemberlöparmamma wrote:Om du läst ordentligt så är jag inte ute efter någon ”diet” för att banta stenhårt. Jag AMMAR, då kan man inte göra det och för övrigt tränar jag så pass mycket att jag inte behöver oroa mig jättemycket över vad jag äter.
Tänkte att detta forumet kanske kunde ge lite bra tips på vad man kan äta som faktiskt är hälsosamt men det verkar ju inte bättre än att här bara hänger en massa fanatiker med bamsemuskler.
Jag tackar därför för mig och letar vidare till människorna med lite mer livskvalités forum.Detta var en lite oväntad vändning. Synd att du inte tog dig tid att läsa och förstå vad folk har sagt till dig i denna tråden. Det har inget med dieter att göra utab vad du bör äta för att få ut det mesta av din träning. Att du tränar mycket för att inte behöva bry dig om vad du äter är rätt motsägelsefullt om du vill uppnå något mål.
Kosten är minst lika viktig som träningen tillsammans med sömn och vila.
Men hoppas du finner vad du söker på något annat forum då.9 februari, 2011 at 17:09 #404588Anonym anvandareMemberlöparmamma wrote:Om du läst ordentligt så är jag inte ute efter någon ”diet” för att banta stenhårt. Jag AMMAR, då kan man inte göra det och för övrigt tränar jag så pass mycket att jag inte behöver oroa mig jättemycket över vad jag äter.
Jag tackar därför för mig och letar vidare till människorna med lite mer livskvalités forum.Jag har väl aldrig pratar om någon diet? Hur tolkar du egentligen? Jag gav ett svar på vad jag tycker om den och det var att frukosten inte är det bästa kanske men inget som inte kan kompenseras med en bra kost i övrigt.
Jag var väldigt tydlig med att jag inte pratade om stora muskler.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.