Home › Forums › Kost och Näringslära › vad skiljer olika typer av kolydrater åt i muskelöknings syfte?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 mars, 2010 at 12:09 #58253Anonym anvandareMember8 mars, 2010 at 12:09 #326060Anonym anvandareMember
Man brukar säga att musklerna växer när man vilar och äter, då är min fråga hur stor roll spelar olika kolhydrats källor ´?, låt oss säga att min lunch är välbaserad och bestårav protein,fett,vitaminer, och kolhydrater, kolhydraterna baseras på tortillia bröd, bakad på vetemjöl, skulle mina resultat(återhämtning och muskeltillväxt) bli annorlunda om jag åt fullkornspasta till lunchen istället för tortillia bröd bakad på vetemjöl??
Kan man äta livsmedel baserat på vetemjöl ibland utan att det påverkar ens resultat negativt än om man hade ätit pasta,ris eller potatis.personen är ute efter att öka i muskelmassan ,tränar regelbundet 4gånger i veckan,äter en välbaserad kost, ligger på 100 kcal överskott och sover 8h varje natt.
Det kanske blev lite rörigt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar:)
8 mars, 2010 at 13:08 #326061Anonym anvandareMemberjagheterpelle wrote:hur stor roll spelar olika kolhydrats källorIngen.
8 mars, 2010 at 15:01 #326062Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Ingen.Bortsett från fruktos och rent socker, va?
8 mars, 2010 at 15:26 #326063Anonym anvandareMembernutz wrote:Bortsett från fruktos och rent socker, va?Sant, fruktos är inte en bra källa att fylla på muskelglykogen med.
8 mars, 2010 at 16:13 #326064Anonym anvandareMembertack för snabba svar=), När jag har läst omkring här på forumet, har jag upprepande gånger läst hur onyttigt vetemjöl är och att man ska undvika det, eller ersätta det med ex dinkel mjöl, kan någon förklara denna vetemjöls skräck?
8 mars, 2010 at 19:05 #326065Anonym anvandareMemberVetemjöl eller dinkelvetemjöl gör knappast någon skillnad.
9 mars, 2010 at 09:41 #326066Anonym anvandareMemberEn naturlig råvara är sällan onyttig..
9 mars, 2010 at 09:52 #326067Anonym anvandareMembernutz wrote:En naturlig råvara är sällan onyttig..Som strösocker då?
9 mars, 2010 at 11:27 #326068Anonym anvandareMembernutz wrote:En naturlig råvara är sällan onyttig..Inte ovanligt att fullständigt naturliga råvaror är direkt farliga. Det är väldigt fel att dela in mat som ”onaturlig och ohälsosam” kontra ”naturlig och hälsosam”.
Fick jag välja mellan pulvermos eller färsk potatis som legat i halvtaskigt förvar och kanske utvecklat solanin väljer jag definitivt pulvermoset.
Jag menar inte att rätta dig nu nutz, det här känner du såklart till. Men poängen är den att jag tycker man skall förhålla sig objektiv både mot ”industrimat” och ”naturlig” mat. I många fall har vi idag på tok för dålg kunskap om livsmedel och råvaror för att skippa tillsatser.
Skulle tillsatser vips bara försvinna skulle folk bli matförgiftade överallt, helt enkelt för att vi skulle förvara/behandla den på samma sätt fast utan konserveringsmedlen, stabiliseringsmedlen, antimögelmedlen osv.
”Husmorskunskaperna” finns tyvärr inte längre.
9 mars, 2010 at 13:58 #326069Anonym anvandareMemberOrdet ”naturligt” i sig är ganska komplicerat. Man kan se att allt på denna jord är naturligt om man så vill, eller kanske bara sånt vi tar direkt från naturen. Mer naturliga födoämnen för mig innebär att de är i sin naturliga form, och har genomgått så lite tillverkningsprocesser som möjligt. Därför undviker jag tex pasta och bröd, för att istället äta grönsaker, potatis, quinoa mm i avseende på kolhydratkällor…tjafset med snabba och långsamma kolhydratkällor lägger jag ingen energi på
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.