Home › Forums › Kost och Näringslära › Väga mat före efter tillagning?hjälp
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 juli, 2011 at 17:32 #350043Anonym anvandareMember
hej
nån som kan eller vet om man ska väga maten före eller efter tillagning,tex alla typ av Kött,kyckling och fisk……..
vad jag vet ris och pasta man väger innan om det inte står nånting annat.
Edit:idag vägde jag fisken 500g,efter tillagning blev det 250g vilken siffra ska man gå efter???
snälla nån som KAN,jag googlade jätte mycket och alla har olika åsikter
19 juli, 2011 at 17:32 #59716Anonym anvandareMember19 juli, 2011 at 17:49 #350044Anonym anvandareMemberOm fisken t.ex. var djupfryst hade jag verkligen gått efter vikten efter. För undre tillagning försvinner en hel del mängder vatten. Men jag vet inte om detta sätt är fel eller inte? Isåfall får någon annan jättegärna rätta mig.
19 juli, 2011 at 18:50 #350045Anonym anvandareMemberRobin Andersson wrote:Om fisken t.ex. var djupfryst hade jag verkligen gått efter vikten efter. För undre tillagning försvinner en hel del mängder vatten. Men jag vet inte om detta sätt är fel eller inte? Isåfall får någon annan jättegärna rätta mig.Maten ska vägas otillagad. Är det fryst ska det tinas innan.
19 juli, 2011 at 19:34 #350046Anonym anvandareMembermre wrote:maten ska vägas otillagad. Är det fryst ska det tinas innan.kÄlla?????
19 juli, 2011 at 19:57 #350047Anonym anvandareMemberSWESAAB wrote:kÄlla?????Du går ju självklart efter vad det står på förpackningen, är tex kycklingfilen fryst så väger du den fryst. Är den färsk väger du den färsk otillagad osv osv. Sen finns det ju näringsvärde på lagad mat du kan gå efter men varför skulle man göra det?
Det som står som näringsvärde gäller ju råvaran i det skick du köper den om inget annat anges på förpackningen.
Däremot vet jag inte vad ovan menar med att man ska tina upp fryst mat först? vikten blir ju den samma om den ligger kvar i en påse, gör den inte det så tappar den vatten och då stämmer inte näringsvärdet med vad som står på förpackning. Men visst tappar råvaran vatten under tillagning, men näringsvärdet är ju räknat på fryst vikt och att den sen tappar vatten ändrar ju inte näringsvärdet.
19 juli, 2011 at 20:15 #350048Anonym anvandareMemberGober wrote:Du går ju självklart efter vad det står på förpackningen, är tex kycklingfilen fryst så väger du den fryst. Är den färsk väger du den färsk otillagad osv osv. Sen finns det ju näringsvärde på lagad mat du kan gå efter men varför skulle man göra det?Det som står som näringsvärde gäller ju råvaran i det skick du köper den om inget annat anges på förpackningen.
Däremot vet jag inte vad ovan menar med att man ska tina upp fryst mat först? vikten blir ju den samma om den ligger kvar i en påse, gör den inte det så tappar den vatten och då stämmer inte näringsvärdet med vad som står på förpackning. Men visst tappar råvaran vatten under tillagning, men näringsvärdet är ju räknat på fryst vikt och att den sen tappar vatten ändrar ju inte näringsvärdet.
Källa , det för att det e så många åsikter och alla säger olika,jag ska försöka sluta och tänka på saken det e ju bästa
19 juli, 2011 at 20:27 #350049Anonym anvandareMemberSWESAAB wrote:Källa , det för att det e så många åsikter och alla säger olika,jag ska försöka sluta och tänka på saken det e ju bästaVäg maten innan du lagar den, slappna av och ät
19 juli, 2011 at 20:33 #350050Anonym anvandareMemberGober wrote:Väg maten innan du lagar den, slappna av och ätTack så jätteee ,jag ska göra det
2 augusti, 2011 at 22:12 #350051Anonym anvandareMemberser ingen anledning att väga maten?
2 augusti, 2011 at 22:24 #350052Anonym anvandareMemberEL95 wrote:ser ingen anledning att väga maten?vill han väga maten så får han väl göra det vad är ditt problem?!
2 augusti, 2011 at 22:26 #350053Anonym anvandareMemberTrådskaparen : KOMMER DU INTE IHÅG HEMKUNSKAPEN!?!? haha
2 augusti, 2011 at 22:36 #350054Anonym anvandareMemberNäringsdeklarationen för varan gäller i det tillstånd den säljs! Är den fryst gäller näringsdeklarationen för den frysta varan.
3 augusti, 2011 at 00:17 #350055Anonym anvandareMembermysglenn wrote:vill han väga maten så får han väl göra det vad är ditt problem?!det är nog inte jag som har problem.. jag fattar bara inte varför man skulle väga maten men visst får han det. har inte sagt något annat.
3 augusti, 2011 at 08:08 #350056Anonym anvandareMemberEL95 wrote:det är nog inte jag som har problem.. jag fattar bara inte varför man skulle väga maten men visst får han det. har inte sagt något annat.Är det inte en självklar grej man gör om man vill/måste hålla koll på antalet kalorier etc. som man stoppar i sig??
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.