- This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Varför fullkorn?
Hej,
Är skillnaden mellan fullkorn och ”vanlig” pasta exempelvis verkligen så stor som det vekar på alla?
Som jag förstått är det mer vitaminer och mineraler i fullkornspasta än i vanlig? Om ja, hur mycket mer? Kan det vara en avgörande faktor på mina resultat utav träning + kost att föredra fullkorn framför vanlig pasta/ris/havregrynsgröt?
tänkte precis ställa frågan. Jag hatar fullkorn och tycker att smaken blir sjukt mycket sämre, är så trött på fullkornsskit. Inte jag som väljer det, måste bara ha ett bra argument för morsan så hon slutar köpa skiten.
Gillar man inte fullkorn finns inget mervärde i att välja det om man redan äter nyttigt.
[http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/]
Vissa tycker mättnaden skiljer men inte jag. Fullkorn mätter lika dåligt som ”vitt” spannmål.
Bra skrivet! :up:
Det fick mig absolut att veta varför man bör äta fullkorn. Och jag tror på ditt slutord där om att hitta en balans och inte bara äta fullkorn för att man ”måste”
Eller varför man lika gärna kan skita i det om man äter en hälsosam kost som sagt.
är det inte mer protein i fullkornspasta?
Tilläggas kan ju att kroppen själv har förmågan att göra proteinet fullvärdig via endogena aminosyror.
Dock är det ju bara positivt om proteinet som intas är fullvärdigt från start!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY