Home › Forums › Kost och Näringslära › Vikt-/kostproblem
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 april, 2009 at 20:16 #64116Anonym anvandareMember22 april, 2009 at 20:16 #435923Anonym anvandareMember
Jag behöver lite tips och råd från någon som kan mer än mig, då jag inte längre vet hur jag ska lägga upp min kost och träning för att tappa vikt.
Mitt problem är att jag står still i vikt, trots träning och ett kostupplägg som jag själv trodde skulle fungera. Så länge jag undviker att träna går jag ner i vikt, men lägger jag till träningen står jag still. Jag är rädd om den muskulatur jag byggt upp, trots att den inte syns så tydligt, så därför vill jag kunna fortsätta träna styrka för att bibehålla så mkt av muskler och styrka som möjligt, trots att jag går ner i vikt.
Jag är en 172 cm lång, ca 83 kg, och 25 år gammal tjej.
Mitt träningsupplägg har starkt fokus på morgonpromenader som jag går 5 dagar i veckan, ca 60 min i snabbt tempo. Stryketräning (tungt) 4-5 pass i veckan, och runt 3 konditionspass ca 30-45 min.
Mitt kostupplägg är antagligen bland det tråkigaste som går, med havregryn, banan, sockerfri sylt och mjölk till frukost, sallad med tonfisk och fetaost (10%) till lunch, och antingen yoghurt med branflakes eller frukost/lunch alternativet till middag. Utöver det dricker jag protein efter träning.
Jag inser själv att det låter som att jag äter lite, men ökar jag intaget går jag upp i vikt. Så, vad gör jag för fel?23 april, 2009 at 11:59 #435924Anonym anvandareMemberSå du går 5 dagar i veckan tränar 5 dagar i veckan och konditionstränar 3 ggr i veckan?
Låter som du är övertränad eller åtminstone kommer bli inom kort. 5+5+3 träningspass på en vecka låter väldigt intensivt./Rob
23 april, 2009 at 22:21 #435925Anonym anvandareMemberDet problemet uppstår då jag inte märker resultat! Har du bättre idéer? Känns som att jag testat det mesta, och jag fortsätter stå still…
24 april, 2009 at 16:48 #435926Anonym anvandareMemberTja, om jag ville gå ner i vikt så skulle jag göra så här: gå / jogga ett pass varannan dag typ på 40-60 minuter, sen varannan dag styrketräna och se till att man får åtminstone en dag i veckan som är en vilodag.
Kosten är dock nog det viktigaste ingen snabbmat whatsoever. Så länge du gör åt mer energi än du trycker i dig så borde du gå ner i vikt.
Sen så rekommenderar jag att läsa på den här delen av forumet som handlar just om viktnedgång.[http://forum.body.se/forumdisplay.php?f=99]
24 april, 2009 at 17:18 #435927Anonym anvandareMembervphydra wrote:Tja, om jag ville gå ner i vikt så skulle jag göra så här: gå / jogga ett pass varannan dag typ på 40-60 minuter, sen varannan dag styrketräna och se till att man får åtminstone en dag i veckan som är en vilodag.Kosten är dock nog det viktigaste ingen snabbmat whatsoever. Så länge du gör åt mer energi än du trycker i dig så borde du gå ner i vikt.
Sen så rekommenderar jag att läsa på den här delen av forumet som handlar just om viktnedgång.[http://forum.body.se/forumdisplay.php?f=99]
håller med! de sättet fick bort 27 kg på mig!
24 april, 2009 at 17:47 #435928Anonym anvandareMemberDin mat du äter verkar inte vara speciellt mättande, eller så underskattar du hur mycket du faktiskt äter, hur mycket som verkligen är ”energi in”.
Kosttillskott, är i sin helhet väldigt omättande kalorier.
Varför inte testa med att äta 3 större måltider / dag, och verkligen mätta sig själv de tre måltiderna, fast ändå inte försöka överstiga sitt energibehov?
Vikten kan visserligen ligga och pendla ibland, och vara still ett tag.
Men i grund och botten ifall man inte går ner i vikt är det för att ”energi in” (allt du äter) är större än ”energi ut” (energiförbrukningen).
Maten kan vara energirikare än vad du faktiskt tror, dvs innehåller fler kalorier än beräknat.Är man viktstabil, som du verkar vara, så är det för att du har en balans mellan ”energi in” och ”energi ut”. Det enda du kan göra är att öka ”energi ut”, sänka ”energi in” eller kombinera båda två.
Och ät mer mättande mat, det viktigaste av allting.
25 april, 2009 at 11:59 #435929Anonym anvandareMemberJag vet! Jag har verkligen försökt hitta vad jag gör fel, skrivit ner vad jag äter och hur mkt det innehåller, och det går fortfarande inte ihop! Jag kan inte äta mer än jag gör av med, skumt men sant.
Testar iaf nu då, tre bra måltider, mättande, om dagen, 60 min promenad/joggning varannan dag, styrketräning varannan dag, och en vilodag i veckan?
25 april, 2009 at 18:03 #435930Anonym anvandareMemberJag skulle med din träningsdos lägga större tyngd på mitt intag av proteiner, även om du äter det som tillskott. Jag skulle absolut lägga till mer kyckling, fisk, kött i min kost om jag var i dina skor. Äta kyckling med grönsaker istället för branflakes. Jag tror att det inte handlar om hur mycket/lite du äter, utan snarare vad du äter. Ser också att din kost är väldigt fettsnål, jag skulle rekommendera att du ökar ditt intag av fett och proteiner, och sänker kolhydratintaget så tror jag du kommer fortsätta neråt.
29 april, 2009 at 10:47 #435931Anonym anvandareMemberHur lång tid ger du egentligen varje ny omställning innan du ratar den?
Risken är stor att du inte har tillräckligt tålamod och hoppar mellan olika teorier/upplägg innan nuvarande hunnit ge resultat…
Att du går upp i vikt när du börjar träna är för att du binder vatten, som sen släpper när du inte tränar. Jag pendlar själv upp mot 2-3 kilo i vatten när jag tränar hårt.Ge ett seriöst ett upplägg minst 2v innan du dissar det och sluta lägg all vikt på vågen (inte menat så ironiskt som det lät )
Väg dig varje dag om du vill, men nypinkad, på tom mage och vid samma tillfälle varje dag och dra sen ett medel över veckan av den sammanlagda vikten, dvs plussa veckans sju dagars vikter med varann och dela dem sen med 7 för att få ett medel.Vet du ärligt att du räknat maten rätt och inte fuskar, samt tränar, borde du se resultat (att vikten droppar) efter 2v.
Och glöm inte vilan/återhämtningen… den är viktigare än man tror3 maj, 2009 at 22:20 #435932Anonym anvandareMemberhar ökat proteinintaget, men också mitt kaloriintag öht. (Mer riktig mat, och mellanmål) Och det börjar ge resultat, sakta med säkert så går vågen neråt. Tusen tack för alla tips!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.