Allergisk! =(

Home Forums Kosttillskott Allergisk! =(

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author

Hejsan!

Andreas heter jag, 25år. Har styrketränat i ca 5månader nu.

Men nu är det så att ja testat att börja med proteintillskott samt gainers för att ja vill gå upp i vikt. Väger 66kg och har väldigt hög förbränning. Så jag har väldigt svårt att lägga på mej.

Jag köpte ON Whey 100 samt Serious Mass av Optimum Nutrition. Men när ja börja dricka dessa så märkte jag att ja fick en liten allergisk reaktion. Jag blev plötsligt väldigt varm i hela ansiktet samt att det sticker i läppen m.m. Fick en chock först och tänkte, VAD NU!

Läste på förpackningarna och såg att dom innehåller Soja protein bla. Jag är allergisk mot soja samt nötter plus en hel del frukter med =(

Så va fasen ska man göra nu?? Finns det proteintillskott samt viktökningstillskott som inte innehåller soja?? Isf vad kan man kika på?

Jag är inte laktosallergisk, det vet jag. Har aldrig haft problem med att dricka mjölk eller så..

Detta känns skitsurt eftersom man vill ju kunna gå upp i vikt. Och jag måste ha nåt extra tillskott eftersom ja inte endast kan äta upp mej verkar det som..

Tacksam för svar!
    Mvh Andreas

gullepojken wrote:
    Hejsan!
    Jag köpte ON Whey 100 samt Serious Mass av Optimum Nutrition. Men när ja börja dricka dessa så märkte jag att ja fick en liten allergisk reaktion. Jag blev plötsligt väldigt varm i hela ansiktet samt att det sticker i läppen m.m. Fick en chock först och tänkte, VAD NU!

Läste på förpackningarna och såg att dom innehåller Soja protein bla. Jag är allergisk mot soja samt nötter plus en hel del frukter med =(
    Finns det proteintillskott samt viktökningstillskott som inte innehåller soja??

ON’s 100% Whey innehåller Vassleprotein. Inget sojaporotein i den.
    Vad jag kan se från innehållsförteckningen på Serious Mass så finns det inte sojaprotein i den heller (dock innehåller den kasein och äggprotein utöver vassle – allergisk mot ägg kanske???)

Vad jag kan se på nätet så innehåller inte gainer någon soja. Whey 100% innehåller sojalecitin vilket det finns en möjlighet att reagera på om man är extremt känslig för soja.

Vad jag däremot såg var att gainern innehöll 50mg niacin per portion, vilket man kan reagera på genom en s.k. flush, dvs hetta och rodnad med en stickande känsla i huden.

Du får läsa på innehållsförteckningen på de produkter du köper, men det lär inte vara några som helst problem att hitta proteinpulver eller gainer som är fria från soja.

Hanne wrote:
    ON’s 100% Whey innehåller Vassleprotein. Inget sojaporotein i den.
    Vad jag kan se från innehållsförteckningen på Serious Mass så finns det inte sojaprotein i den heller (dock innehåller den kasein och äggprotein utöver vassle – allergisk mot ägg kanske???)

Om du läser på sidan så står det ALLERGEN INFORMATION Där står det bla Soya med. Det kan va svårt o hitta men det står på burken. Tror inte dom skriver det när dom specar innehållet på nätet.

Ägg är ja inte allergisk emot va ja vet =)

Ola Wallengren wrote:
    Vad jag kan se på nätet så innehåller inte gainer någon soja. Whey 100% innehåller sojalecitin vilket det finns en möjlighet att reagera på om man är extremt känslig för soja.

Vad jag däremot såg var att gainern innehöll 50mg niacin per portion, vilket man kan reagera på genom en s.k. flush, dvs hetta och rodnad med en stickande känsla i huden.

Du får läsa på innehållsförteckningen på de produkter du köper, men det lär inte vara några som helst problem att hitta proteinpulver eller gainer som är fria från soja.

Som sagt om man kollar på just burken så står det att den innehåller soja. ALLERGEN INFORMATION.
    Det där med Nicacin hade ja inte en aning om. Det kan nog va de också då som ja känner av. Iaf vad symptomen visar. Det sticker i kroppen och man blir varm samt rodnad..

Köp Cetirizin 10 mg på apoteket. Receptfri. Ta en tablett och se om du får samma symtom när du dricker det. Får du inte någon symtom så är det bevis på att du får någon allergisk reaktion av något. Cetirizin motverkar allergiska reaktioner. Så om du inte får symtomen när du ätit tabletten men får det när du inte ätit tabletten så är du allergisk mot något.

Då får du gå ner till hälsocentralen, förklara och sedan lämna ett blodprov för test.

Erikhagberg wrote:
    Köp Cetirizin 10 mg på apoteket. Receptfri. Ta en tablett och se om du får samma symtom när du dricker det. Får du inte någon symtom så är det bevis på att du får någon allergisk reaktion av något. Cetirizin motverkar allergiska reaktioner. Så om du inte får symtomen när du ätit tabletten men får det när du inte ätit tabletten så är du allergisk mot något.

Då får du gå ner till hälsocentralen, förklara och sedan lämna ett blodprov för test.

Kan dom ta specifika blodprov på just såna här grejer eller? Ja menar, de finns ju en jäkla massa olika ingredienser i dom här tillskotten. Blir de inte probs om man ska kolla alla..?

Har förresten hört att de här ESAPro ska va nåt. Kan det stämma? Är det fritt från tex soja niacin???

EsaPro innehåller inget protein, därför är det fritt från allergener.

Man kan testa för allergier genom blodprov men även med pricktest. man provar inte vad det är i produkten som ger dig allergier utan testar för vad du är allergisk mot.
    Olika kosttillskott kan innehålla annat än vad det står på burken, kontollerna är i stort sett obefintliga. Man får lita på tillverkarna.

Jag är inte sä säker på att det är ett bra råd att ta antihistamin för att se om besvären försvinner. Om du är allergisk mot soja så kan det i sällsynta fall framkalla en kraftig reaktion, även om det inte varit så tidigare, så då gör man bäst i att undvika soja helt.

De flesta vårdcentraker kan nog testa för allergier. I annat fall akn du boka tid på en allergimottagning på ett sjukhus, de har oftast inte remisstvång nu mera.

Här är ESAPro jämfört med ett vassleprotein? Vad gäller att gå upp i vikt osv?

Ni som testa ESA kan väl berätta lite?

Verkar ju kalas att detta är fritt från allergener =)

gullepojken wrote:
    Här är ESAPro jämfört med ett vassleprotein? Vad gäller att gå upp i vikt osv?

Ni som testa ESA kan väl berätta lite?

Verkar ju kalas att detta är fritt från allergener =)

Allergener är ämnen som kan framkalla allergiska reaktioner. Exmpel på allergener är soja, mjölk, nötter osv (ofta proteiner). EsaPro är fritt från såna ämnen vilket gör att peroner som vanligen inte tål adra proteiner klarar av EsaPro. Den är även fri från laktos vilket är intressant för laktosintoleranta.

Om du använder sökfunktionen och söker på EsaPro bör det komma upp en hel del att läsa.

Henrik Eiselt wrote:
    Allergener är ämnen som kan framkalla allergiska reaktioner. Exmpel på allergener är soja, mjölk, nötter osv (ofta proteiner). EsaPro är fritt från såna ämnen vilket gör att peroner som vanligen inte tål adra proteiner klarar av EsaPro. Den är även fri från laktos vilket är intressant för laktosintoleranta.

Om du använder sökfunktionen och söker på EsaPro bör det komma upp en hel del att läsa.

Finns det även nån typ av viktökningstillskott som Eislet har som inte innehåller en massa allergener?? Antar att man inte går upp i vikt av ESAPro enbart? Eller? Hur är den här MAX Gainer från Eislet?

Har som sagt väldigt svårt att gå upp i vikt.

gullepojken wrote:
    Finns det även nån typ av viktökningstillskott som Eislet har som inte innehåller en massa allergener?? Antar att man inte går upp i vikt av ESAPro enbart? Eller? Hur är den här MAX Gainer från Eislet?

Har som sagt väldigt svårt att gå upp i vikt.

HydraPro är en mix av EsaPro + kolhydrater. Det finns spår av gluten från Vitargon men i övrigt är den ok. Gluten är egentligen bara ett problem för glutenintoleranta.

Henrik Eiselt wrote:
    HydraPro är en mix av EsaPro + kolhydrater. Det finns spår av gluten från Vitargon men i övrigt är den ok. Gluten är egentligen bara ett problem för glutenintoleranta.

Så dessa 2 produkter ESApro samt Hydra Pro är nåt för mej tror du om ja vill öka min muskelmassa och gå upp i vikt?
    Är det massa kolhydrater man behöver mest för att gå upp i vikt eller är det proteiner?

Hur fúnkar den här MAX Gainer jämfört med HydraPro?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.