BCAA kapslar på morgonen

Home Forums Kosttillskott BCAA kapslar på morgonen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hej!

Jag använder mig utav ON`s bcaa kapslar och undrar hur många gram jag måste komma upp i, om jag tex vill använda dom på morgonen för att höjja proteinsyntesen snabbt! På burken står det 2 kapslar vid olika tillfällen, och 2 kapslar är endast 1 gram bcaa så hur mycket kan man lite på det?

Mvh//

cirka 4-5g

Du skulle ha skaffat billigt pulver istället från FX eller något :)

FAIL

mysglenn wrote:
    cirka 4-5g

Du skulle ha skaffat billigt pulver istället från FX eller något :)

FAIL

Capslar är smidigare än pulver tycker jag. men 4-6 gram stämmer nog om jag inte kommer ihåg det fel. Studerna är på eaa och runt 10 gr eaa ökar proteinsyntesen och det skulle motsvara runt 5 gram bcaa.

Robert Lilja wrote:
    Motsvara 5 gram BCAA i mängd eller i funktion?

Med vänlig hälsning

Robert Lilja

Luddigt skrivet av mig :)

Sorry…

10 gr EAA innehåller ca 5 gr BCAA om jag inte minns fel.

Mvh

Robert Lilja wrote:
    Så med andra ord kan det eventuellt behövas mer än 5 gram BCAA för att uppnå den funktion/effekt som 10 gram EAA ger? Förutsatt såklart att de övriga aminosyrorna i ett EAA-komplex faktiskt fyller någon mer funktion än enbart utfyllnad.

Med vänlig hälsning

Robert Lilja

Jo klart de har en funktion men inte att stimulera proteinsyntesen som TS efterfrågade om. Nu kan jag inte säga hur mycket man ska ta exakt men minst 5 gram uppåt 20 gram är väl lämpligt på fastande mage.

Robert Lilja wrote:
    Vad är då meningen med att ta 10 gram EAA istället för 5 gram BCAA om regleringen eller stimuleringen av proteinsyntesen inte påverkas av de övriga essentiella aminosyrorna?

Med vänlig hälsning

Robert Lilja

Ingen. Det här eviga kriget mellan bcaa vs eaa tycks aldrig sluta.

Viktigaste aminosyran för proteinsyntesen är leucin.

[http://jn.nutrition.org/content/134/4/996S.long]

”There is increasing evidence that proteins high in BCAAs, and leucine (Leu) in particular, may play a unique role in human metabolism beyond the role of simply providing amino acids as substrates for protein synthesis (2). BCAAs are the only amino acids not degraded in the liver. Metabolism of the BCAAs occurs primarily in the skeletal muscle. In muscle, BCAAs are directed to protein synthesis and energy production. Muscle protein synthesis is triggered by Leu, which is sensed by the insulin-signaling pathway (2) and initiates the protein synthesis process”

Vet att du hade kosttillskottbutik. Jag hänger inte med i studier mer än nödvändigt så jag hoppas Eddie eller king grub har något på den fronten att tillföra. Proteinsyntesen är en komplicerad process och det triggas igång av leucin om jag har fattat det rätt. De flesta studier är gjorda på eaa, tyvärr. Något jag skulle + många andra önska var en långtidsstudie där testgrupper får eaa eller bcaa för att kunna se eventuella skillnader.

Sorry om det blev en hel del off topic.

Mvh

Robert Lilja wrote:
    Vad vi i princip får fram genom dessa länkar är att effekten är som följer:

EAA-complex + added Leucine > EAA-complex > Leucine

Troligen inte.

[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171185]

Robert Lilja wrote:
    Den nämnde ingenting om rent EAA i förhållande till rent Leucin eller vilken effekt som kunde ses på muskelproteinsyntesen vid aktivitet (bara vid vila).

Menar du om man exempelvis tog 2 gram leucin? Alltså enbart leucin i den mängden som finns i EAA-komplexen? I vila vs. under aktivitet är ju lite speciellt när det kommer till styrketräning som ju hela tiden är vila, alltså mellan seten. Det är ju inte konstant aktivitet som uthållighetsträning och det är dessutom ett helt annat signalystem. Att MPS inte stimuleras i arbetande muskel om vassle intas under cykling har ju påvisats exempelvis. Vilket ju kan vara en konsekvens av de motsatta signalerna som konditionsträningen skickar.

Dessutom känns intag under gympass som ganska obetydlig kunskap i praktiken faktiskt. Det räcker ju med att veta vad som sker vid intag efter egentligen. Om man tränar så länge att något behöver tas under passets gång så kan man nog lika gärna käka lite godis eller dricka läsk. :)

Robert Lilja wrote:
    Det är nästan exakt det jag menar. Frågan blev ju hur stor mängd BCAA som motsvarar 10 gram EAA. Sedan detaljerades frågan till att behandla enbart Leucin istället. Frågan är alltså hur många gram rent Leucin eller BCAA som motsvarar 10 gram EAA i effekt under givna förutsättningar?

1.8 står det ju i dina länkar.

Robert Lilja wrote:
    Instämmer. Så i relation till ovanstående frågeställning, kan du med utgångspunkt från det jag citerade ge något konkret?

Inte mer än en gissning. Och den gissningen är att intag under passet inte ger något extra tror jag. Men jag tror inte heller att det har den obefintliga effekten som man såg i cykelstudien jag pratade om. Jag dricker ofta min drink innan passet har hunnit ta slut, med något set kvar. Och jag tror inte det är skillnad mot att vänta tills det är ”officiellt” över. Hur skulle kroppen kunna veta det?

Robert Lilja wrote:
    ? Nädå, då har vi nog ännu en gång missuppfattat frågeställningen. Frågan var inte hur många gram Leucin 10 gram EAA innehåller utan hur många gram Leucin som skulle ge samma effekt/funktion som 10 gram EAA-complex?

Verkar som att den frågan inte kan besvaras i dagsläget om jag har tolkat de tidigare inläggen korrekt?

Om et nu är leucin som enbart spelar roll så är ju svaret 1.8 gram eftersom det är mängden leucin som 10 gram EAA-komplex (nytt ord för mig, det var enklare än ”komplett EAA-produkt”, tack för det:D) innehåller. Mer leucin verkar ju uppenbarligen inte ge mer.

Off topic:
    Uttalar ni leucin som det låter eller med uttalet lefsin? Alltså som Guden Zeus uttalas Zefs och terapeut uttalas tepapeft? :D

Robert Lilja wrote:
    Verkar alltså inte finnas några konkreta siffror i dagens läge, good to know ;)

Nej men man kan nog konstatera att 5 gram är mer än vad som behövs.

Robert Lilja wrote:
    Jag har nog aldrig hört någon som säger lefsin. Har du?

Ja Tommy Cederholm i en föreläsning förra året. Den handlade om nutritionsstatus hos äldre och bland annat leucinsupplementering kom upp. Han uttalade det så och sedan dess har jag gjort detsamma. Jag hade inte tänkt på det innan men det är ju logiskt med tanke på att eu ofta blir f i ord med latinsk/grekisk härkomst (och jag gissar att leucin är antingen grekiska eller latin).

Robert Lilja wrote:
    Varsegod, klicka på talknappen för att höra uttal på engelska och på svenska.

[http://translate.google.com/#en|sv|leucine]

Med vänlig hälsning

Robert Lilja

Jag är lite tveksam till hur korrekt översättningarna är i Google Translate. Leosine :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.