Home › Forums › Kosttillskott › BCAA och ökad livslängd
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 november, 2010 at 15:53 #434604Anonym anvandareMember
I en färsk studie i den högt ansedda tidskriften cell metabolism har en grupp visat att möss som får en BCAA rik kost lever längre. Naturligtvis svårt att dra för stora slutsatser (väldigt subtila effekter) av men ändå en intressant och välgjord studie:
[http://www.cell.com/cell-metabolism/abstract/S1550-4131(10)00304-9]
är ni grymt intresserade och inte kommer åt fulltext så kan jag maila den till er
1 november, 2010 at 15:53 #64042Anonym anvandareMember1 november, 2010 at 19:05 #434605Anonym anvandareMemberVäldigt intressant, blir att lägga en beställning BCAA då
1 november, 2010 at 20:05 #434606Anonym anvandareMemberLumik wrote:Väldigt intressant, blir att lägga en beställning BCAA dåSkojar du?
1 november, 2010 at 20:21 #434607Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Skojar du?haha.
1 november, 2010 at 20:30 #434608Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Skojar du?Gober wrote:haha.För att förtydliga var svaret inte drygt menat. Jag var alltså allvarlig, förstod inte om det var ett skämt eller ej. BCAA har nog sina fördelar men inte bör man välja det på grund av att man vill leva längre utifrån en råttstudie.
1 november, 2010 at 20:34 #434609Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:För att förtydliga var svaret inte drygt menat. Jag var alltså allvarlig, förstod inte om det var ett skämt eller ej. BCAA har nog sina fördelar men inte bör man välja det på grund av att man vill leva längre utifrån en råttstudie.Jag förstod att det inte var drygt menat. Jag reagerade med lite på Lumik´s inlägg. Kändes lite som att man bara läst rubriken och ”jävlar, dags att lägga en beställning”
bara min tolkning.
Men intressant läsning mccarlsson.
2 november, 2010 at 09:34 #434610Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:För att förtydliga var svaret inte drygt menat. Jag var alltså allvarlig, förstod inte om det var ett skämt eller ej. BCAA har nog sina fördelar men inte bör man välja det på grund av att man vill leva längre utifrån en råttstudie.Jag tror faktiskt att de använde möss;) och man har liknade fynd i jäst och svamp. Dock endast hanar. Författarna tror att detta är ett resultat av ökad mitokondrie biogenes samt minskad oxidativ stress i musklerna (eNOS medierat)
2 november, 2010 at 09:58 #434611Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Författarna tror att detta är ett resultat av ökad mitokondrie biogenes samt minskad oxidativ stress i musklerna (eNOS medierat)Jo jag läste det. Det är såklart intressant men inget som får mig att slänga iväg en beställning för att förlänga livet.
2 november, 2010 at 10:16 #434612Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jo jag läste det. Det är såklart intressant men inget som får mig att slänga iväg en beställning för att förlänga livet.Nej, jag tror inte det har någon som helst betydelse i verkliga livet, dels för att det är gjort på möss och dels för att vi får i oss stora mängder BCAA i kosten. Själv skulle jag gissa på att jag får i mig 40-60 g BCAA dagligen från ”vanlig” mat. Sedan äter jag ju iof stora biffar och ännu större omeletter reglerbundet, faktiskt precis när jag skriver detta.
2 november, 2010 at 10:18 #434613Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Nej, jag tror inte det har någon som helst betydelse i verkliga livet, dels för att det är gjort på möss och dels för att vi får i oss stora mängder BCAA i kosten. Själv skulle jag gissa på att jag får i mig 40-60 g BCAA dagligen från ”vanlig” mat. Sedan äter jag ju iof stora biffar och ännu större omeletter reglerbundet, faktiskt precis när jag skriver detta.Det är väl fasiken ingen som har stoppat in BCAA-pulver i kött?
2 november, 2010 at 10:20 #434614Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:Det är väl fasiken ingen som har stoppat in BCAA-pulver i kött?Pulver…? Nu förstår jag inte:
2 november, 2010 at 10:23 #434615Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Pulver…? Nu förstår jag inte:Hmm, nu tänkte jag lite fel här. Tänkte på BCAA som t.ex. Xtend, eller liknande, inte som grenade aminosyror.
2 november, 2010 at 10:24 #434616Anonym anvandareMemberJag antar att du är medveten om att högkvalitativa proteinkäller innehåller i runda svängar 15-25% BCAA, alltså leucin, isoleucin och valin…
2 november, 2010 at 10:24 #434617Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Jag antar att du är medveten om att högkvalitativa proteinkäller innehåller i runda svängar 15-25% BCAA, alltså leucin, isoleucin och valin…Jaa, men de innehåller inte Xtend!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.