Home › Forums › Kosttillskott › Billiga vitaminer!! Bra tros?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 april, 2011 at 13:52 #61039Anonym anvandareMember14 april, 2011 at 13:52 #385402Anonym anvandareMember
Hej träningsvänner!
När jag deffar brukar jag alltid köra lite kosttillskott i form av vitaminer och fiskleverolja. Jag brukar alltid köra en vätskeform av vitaminer som innehåller det mesta, men nu när sommarn närmar sig och backpackingens budget ska fixas så måste jag hålla lite i lädret. Som en komprimiss hittade jag en billigare variant i form av piller, nu undrar jag om ni har några synpunkter på innehållet per tablett kontra priset.
Burkens pris: 79kr
Burkens innehåll: 60 tabletter (1.3kr/tablett )1 tablett innehåll:
Betakaroten 0,5 mg
C vitamin 75 mg (100% of RDI)
D3 vitamin 7,5 mcg (100% of RDI)
E Vitamin 8 mg (100% of RDI)
Thiamin (B1) 1,1 mg (100% of RDI)
Riboflavin (B2) 1,3 mg ( 100% of RDI)
Niacin (B3) 15 mg (100% of RDI)
Folacin 300 mcg (100% of RDI)
Biotin (B7) 30 mcg
Cyano kobalamin (B12) 3 mcg (100% of RDI)
Pantotensyra 4 mg (100% of RDI)
Pyridoxin (B6) 1,2 mg (100% of RDI)
Kalcium 100 mg
Kalium 3,1 mg
Magnesium 300 mg
Zink 7 mg
Mangan 2 mg
Koppar 0,9 mg (100% of RDI)
Krom 28 mcg (100% of RDI)
Selen 40 mcg (100% of RDI)
Jod 150 mcg (100% of RDI)Peace!
14 april, 2011 at 20:06 #385403Anonym anvandareMemberRasmus89 wrote:Hej träningsvänner!När jag deffar brukar jag alltid köra lite kosttillskott i form av vitaminer och fiskleverolja. Jag brukar alltid köra en vätskeform av vitaminer som innehåller det mesta, men nu när sommarn närmar sig och backpackingens budget ska fixas så måste jag hålla lite i lädret. Som en komprimiss hittade jag en billigare variant i form av piller, nu undrar jag om ni har några synpunkter på innehållet per tablett kontra priset.
Burkens pris: 79kr
Burkens innehåll: 60 tabletter (1.3kr/tablett )1 tablett innehåll:
Betakaroten 0,5 mg
C vitamin 75 mg (100% of RDI)
D3 vitamin 7,5 mcg (100% of RDI)
E Vitamin 8 mg (100% of RDI)
Thiamin (B1) 1,1 mg (100% of RDI)
Riboflavin (B2) 1,3 mg ( 100% of RDI)
Niacin (B3) 15 mg (100% of RDI)
Folacin 300 mcg (100% of RDI)
Biotin (B7) 30 mcg
Cyano kobalamin (B12) 3 mcg (100% of RDI)
Pantotensyra 4 mg (100% of RDI)
Pyridoxin (B6) 1,2 mg (100% of RDI)
Kalcium 100 mg
Kalium 3,1 mg
Magnesium 300 mg
Zink 7 mg
Mangan 2 mg
Koppar 0,9 mg (100% of RDI)
Krom 28 mcg (100% of RDI)
Selen 40 mcg (100% of RDI)
Jod 150 mcg (100% of RDI)Peace!
79 kr för det innehållet låter normalt. Innehållet är ganska normalt för en en-om-dagentablett men jag skulle formulerat den så att man kunde öka doseringen vid behov och i det fallet känns det som att mängden jod och mangan är något hög. Mängden kalium känns nästan löjligt låg.
Kan rekommendera dig att ta en titt på Multi Fx som ligger på samma prisnivå men, enligt mig, innehållsmässigt bättre.
14 april, 2011 at 22:05 #385404Anonym anvandareMemberHenrik Eiselt wrote:79 kr för det innehållet låter normalt. Innehållet är ganska normalt för en en-om-dagentablett men jag skulle formulerat den så att man kunde öka doseringen vid behov och i det fallet känns det som att mängden jod och mangan är något hög. Mängden kalium känns nästan löjligt låg.Kan rekommendera dig att ta en titt på Multi Fx som ligger på samma prisnivå men, enligt mig, innehållsmässigt bättre.
Varför går man på sånt här om man deffar? Jag ”deffar” också nu och går inte på sånt här, något man kanske borde göra? :what:
15 april, 2011 at 09:15 #385405Anonym anvandareMemberkrille93 wrote:Varför går man på sånt här om man deffar? Jag ”deffar” också nu och går inte på sånt här, något man kanske borde göra? :what:Förstår inte riktigt vad du menar, det är ju inte så att vitaminer är en myt och inte behövs. Sen är det lätt att få ett onödigt överskott av vitaminer när man har en varierad kost. Men då jag inte ha det när jag deffar äter jag det i form av tillskott. Det är ju inte så att vitaminer i sig får dig stenhård och det är ju inte det heller som är tanken, det är ju för den allmänna hälsan tycker jag.
15 april, 2011 at 09:18 #385406Anonym anvandareMemberQuote:79 kr för det innehållet låter normalt. Innehållet är ganska normalt för en en-om-dagentablett men jag skulle formulerat den så att man kunde öka doseringen vid behov och i det fallet känns det som att mängden jod och mangan är något hög. Mängden kalium känns nästan löjligt låg.Kan rekommendera dig att ta en titt på Multi Fx som ligger på samma prisnivå men, enligt mig, innehållsmässigt bättre.
Och tackar för tipset, ska in i butiken i Växjö och kolla vad dem har att erbjuda idag:)
15 april, 2011 at 10:23 #385407Anonym anvandareMemberRasmus89 wrote:Förstår inte riktigt vad du menar, det är ju inte så att vitaminer är en myt och inte behövs. Sen är det lätt att få ett onödigt överskott av vitaminer när man har en varierad kost. Men då jag inte ha det när jag deffar äter jag det i form av tillskott. Det är ju inte så att vitaminer i sig får dig stenhård och det är ju inte det heller som är tanken, det är ju för den allmänna hälsan tycker jag.Sa inte att det va en myt heller, jag undrade varför man går på det och undrar om det hjälper något och vad för något som man kanske borde gå på? Några förslag på produkter osv… Antar att det är för att när man deffar så får man inte i sig alla vitaminer man får när man inte gör det?
15 april, 2011 at 13:30 #385408Anonym anvandareMemberkrille93 wrote:Sa inte att det va en myt heller, jag undrade varför man går på det och undrar om det hjälper något och vad för något som man kanske borde gå på? Några förslag på produkter osv… Antar att det är för att när man deffar så får man inte i sig alla vitaminer man får när man inte gör det?Aha jag som lämnade huvudet hemma idag:D. Alltså jag är ju ingen expert men jag personligen rekomenderar en sort som jag alltid använder som heter Mivitotal Plus. Den är iof lite dyrare än andra men alltid kört den. Varför man tar vitaminer, jag kan inte ge dig någon vetenskaplig förklaring till detta. Men jag personligen gör det för att min läkare har sagt det, jag är nämligen otroligt kännslig mot brister och får lätt migrän.
Försöker därför sköta intaget av vitaminer och fetter extra noga, speciellt under deffen:)
15 april, 2011 at 15:46 #385409Anonym anvandareMemberRasmus89 wrote:Aha jag som lämnade huvudet hemma idag:D. Alltså jag är ju ingen expert men jag personligen rekomenderar en sort som jag alltid använder som heter Mivitotal Plus. Den är iof lite dyrare än andra men alltid kört den. Varför man tar vitaminer, jag kan inte ge dig någon vetenskaplig förklaring till detta. Men jag personligen gör det för att min läkare har sagt det, jag är nämligen otroligt kännslig mot brister och får lätt migrän.Försöker därför sköta intaget av vitaminer och fetter extra noga, speciellt under deffen:)
Aha okej tack för svaret (y) jag trodde det va typ att man inte fick i sig de vitaminerna eftersom man inte äter någon form av kolhydratsrik mat direkt. Låter ganska vettigt att gå på det iallafall, går du på några andra tabletter / pulver nu under din deff? Kanske kan ge mig några tips? (:
16 april, 2011 at 21:27 #385410Anonym anvandareMemberkrille93 wrote:Aha okej tack för svaret (y) jag trodde det va typ att man inte fick i sig de vitaminerna eftersom man inte äter någon form av kolhydratsrik mat direkt. Låter ganska vettigt att gå på det iallafall, går du på några andra tabletter / pulver nu under din deff? Kanske kan ge mig några tips? (:Någon? ;p
17 april, 2011 at 08:43 #385411Anonym anvandareMemberAlltså det enda jag använder är, Vitaminer,Omega-3,Whey proteinpulver. Jag personligen ser ingen anledning i att använda något annat:)
17 april, 2011 at 13:45 #385412Anonym anvandareMemberRasmus89 wrote:Alltså det enda jag använder är, Vitaminer,Omega-3,Whey proteinpulver. Jag personligen ser ingen anledning i att använda något annat:)Okey nice. Hur ser din mat ut under din deff? Vad äter du , är det mycket enformig mat? Och hur mkt underskott ligger du på ? :emo-thumb
17 april, 2011 at 15:06 #385413Anonym anvandareMemberMaten är faktiskt relativt enformig, jag har en del favoriter som jag brukar köra. Blir mycket broccoli,kyckling,gröt,kvarg. Ligger på 2100Kcal/dag så har ungefär 0.5kg minskning i veckan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.