Home › Forums › Kosttillskott › Blanda egen PWO
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 juni, 2011 at 13:14 #367357Anonym anvandareMember
Jag funderar på att blanda en egen PWO med några av de vanliga komponenterna i färdiga PWO:s. Skulle uppskatta hjälp och synpunkter avseende dosering och vilka komponenter som är försvarbara med avseende på effekt/kostnad.
Koffein (ca. 400 mg) – känd effekt, borde vara rätt givet som grunden i en PWO.
Kreatin (ca. 2,5 g) – det kan ju debatteras om det finns någon poäng med att dela upp kreatindosen 50/50 före och efter träning, men det ingår ju i väldigt många PWO:s så det kan ju inte skada i alla fall.
L-arginin alfa-ketoglutarat (ca. 4 g) – sägs vara bra för ”pump”?
Beta-alanin (ca. 4 g) – fyller det något egentligt syfte förutom placeboeffekten från stickningarna? Somliga menar ju att det fungerar mer som kreatin och laddas upp i musklerna över längre tid.
Maltodextrin (??? g) – många av komponenterna i en PWO sägs tas upp snabbare/bättre i kombination med snabba kolhydrater, samtidigt vill man ju inte fylla upp för stor del av dagens ranson kolhydrater och kcal med tomma, snabba kolhydrater.
Övriga vanliga komponenter som jag inte riktigt förstår syftet med:
Taurin (ca. 2 g)
L-citrullin malat (ca. 4 g)6 juni, 2011 at 13:14 #60006Anonym anvandareMember6 juni, 2011 at 17:07 #367358Anonym anvandareMemberKreatin och koffein och malto i alla fall. Som du själv nämner kan ju stickningarna från beta-alanin ge en skön placeboeffekt även om det kanske inte har en egentlig effekt för din prestation.
7 juni, 2011 at 13:13 #367359Anonym anvandareMemberHur skulle en lämplig fördelning av malto före/efter träning kunna se ut?
Jag tar f.n. 50 g efter träning (brukar vara standard i gainers).
Förvisso menar väl många nu på att det inte behövs snabba kolhydrater för återhämtning.
8 juni, 2011 at 09:40 #367360Anonym anvandareMemberRJS wrote:Förvisso menar väl många nu på att det inte behövs snabba kolhydrater för återhämtning.Det är i alla fall min uppfattning. Om det inte är elitnivå på träningen och man har ett behov på 4000 kcal eller mer.
8 juni, 2011 at 12:27 #367361Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det är i alla fall min uppfattning. Om det inte är elitnivå på träningen och man har ett behov på 4000 kcal eller mer.Ja min syster kan trycka i sig bra mycket skit(snabba kolisar) efter ett långt konditionspass
8 juni, 2011 at 14:40 #367362Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det är i alla fall min uppfattning. Om det inte är elitnivå på träningen och man har ett behov på 4000 kcal eller mer.Vad tycker du man skall ta ”istället” för kolhydrater Niklas?
Om du ändå skall ha i dig samma mängd kcal i slutändan (utan som med).Har märkt otroligt stor skillnad på att ta snabba kolhydrater efter och framförallt innan träning jämfört med inget alls. Blir både starkare och piggare av det!
8 juni, 2011 at 15:44 #367363Anonym anvandareMemberMathias Dahlgren wrote:Vad tycker du man skall ta ”istället” för kolhydrater Niklas?
Om du ändå skall ha i dig samma mängd kcal i slutändan (utan som med).Har märkt otroligt stor skillnad på att ta snabba kolhydrater efter och framförallt innan träning jämfört med inget alls. Blir både starkare och piggare av det!
Protein? Vad annars hade du tänkt?
Lägg kolhydraterna innan om du verkligen måste, direkt efter styrketräning räcker det ju med protein.
Jag kör inte kolhydrater varken innan eller efter, om jag kör efter så är det långsamma kolhydrater som gäller, tycker jag är stark och pigg ändå.
8 juni, 2011 at 17:29 #367364Anonym anvandareMemberMathias Dahlgren wrote:Vad tycker du man skall ta ”istället” för kolhydrater Niklas?God mat. Igår åt jag bacon till middag och lite choklad på kvällen. Musklerna fanns kvar när jag vaknade.
8 juni, 2011 at 21:08 #367365Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:God mat. Igår åt jag bacon till middag och lite choklad på kvällen. Musklerna fanns kvar när jag vaknade.Låter som en fantastisk diet
8 juni, 2011 at 21:15 #367366Anonym anvandareMemberBjern wrote:Protein? Vad annars hade du tänkt?Lägg kolhydraterna innan om du verkligen måste, direkt efter styrketräning räcker det ju med protein.
Jag kör inte kolhydrater varken innan eller efter, om jag kör efter så är det långsamma kolhydrater som gäller, tycker jag är stark och pigg ändå.
Om jag redan äter protein så det räcker…
Antingen fyller jag upp med fett eller kolhydrater. Då föredrar jag kolhydrater och då innan och efter träning, lite till frukost.
Har ju kört fotbollens ala ”kolhydratsladdar-metoden” hela mitt liv så min kropp fungerar bättre med kolhydrater.9 juni, 2011 at 17:38 #367367Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:God mat. Igår åt jag bacon till middag och lite choklad på kvällen. Musklerna fanns kvar när jag vaknade.Börjar bli lite tjatigt, alla tränar vi på olika nivå och med olika behov och mål.
Du är en skön motvikt till de som tjatar oändligt om minsta decimal hit och dit med kolhydratsblandningar, aminosyror, hurvuda 6 eller 7 gram är mest riktigt osv… MEN! Handlar det om att ta sig i form, dieta eller sätta målen högt vad det gäller kroppsbyggandet så håller inte bacon och chokladdieten. (stort tyvärr!)9 juni, 2011 at 17:51 #367368Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Handlar det om att ta sig i form, dieta eller sätta målen högt vad det gäller kroppsbyggandet så håller inte bacon och chokladdieten. (stort tyvärr!)Det vet jag också. Så varför ska man utgå från extremerna hela tiden? Det är inte dig jag riktar mig till Albin. Den dagen du frågar mig något kommer jag svara vad jag tror då. Men när man är mil därifrån finns ingen anledning att anpassa dig därefter heller.
9 juni, 2011 at 18:54 #367369Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det vet jag också. Så varför ska man utgå från extremerna hela tiden? Det är inte dig jag riktar mig till Albin. Den dagen du frågar mig något kommer jag svara vad jag tror då. Men när man är mil därifrån finns ingen anledning att anpassa dig därefter heller.Nej nej, det var väl egentligen det jag också funderade på.
Nu ser jag bacon och choklad som en extrem åt ena hållet. (även om det inte behöver vara så)
Vi är nog på samma blad, bara att jag gjorde en notis om att det är ofta extremen tas åt andra hållet istället för att anpassa det hela till där man tror frågeställaren/trådskaparen befinner sig.9 juni, 2011 at 19:22 #367370Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Nu ser jag bacon och choklad som en extrem åt ena hållet. (även om det inte behöver vara så)Jag syftar inte på en bacon-och-chokladdiet utan en middag med bacon och så lite choklad på kvällen. Det sätter inte käppar i hjulet för särskilt många.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.