Home › Forums › Kosttillskott › Creatin complete, Orkeslös
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 november, 2011 at 16:07 #51430
Anonym anvandare
Member26 november, 2011 at 16:07 #124409Anonym anvandare
MemberHej.
Jag tänar lite på hobby nivå. Har haft ett långt uppehåll på ca 4 år nu men har kört på nu ett tag och är tillbaka där jag slutade. Nu för att gå ner i vikt har jag även börjat med LCFH.
Mitt problem är energinivån i min kropp, det är väldigt sällsynt att jag sprudlar av energi och tar tag i saker och ting, vad det än kan vara. Väldigt ”lat” kan kanske vissa kalla det, men jag har ingen energi!
Nu har jag kört på Creatin Complete i ca 3½ vecka och har haft ordentligt med energi och lust. Har tagit tag i saker som jag va väldigt osugen på förr. T.ex. tvätta, städa bla bla bla, ja allt. Har även full energi på gymmet då jag har känt att jag kan pressa fullt på övningar som jag inte har kunnat förr.
MEn nu krockar det med mitt LCHF för det innehåller 19g kolydrater cilket inte är bra för LCFH:et. Så gick jag över till KRE-ALKALYN, och har genast tappat orken.
Antingen får jag skita i att det år så mycket kolhydrater och köra vidare, men man kan ju inte köra längre än 8 veckor och efter det kommer jag ju tappa orken igen. Eller köpa kosttilskotten som gör att jag blir pigg, och köra på något kreatin som inte innehåller kolhydrater. Kan det bara vara koffeinet som göra det? Har tidigare tuggat koffeintabbletter vid träning och på morgonen men har inte kännt denna lusten och orken som jag gör nu.
Någon som har något tips?
EDIT:
Kanske ska ge lite bakgrunds info. Jag tar En dos på morgonen och en ca 30 min före träningen. Och det är Star nutrisions Creatin Complete Extreme.Mvh Borg
26 november, 2011 at 16:42 #124410Anonym anvandare
MemberDet är klart att snabba kolhydrater direkt före passet gör skillnad för orken, det säger sig själv. Du får helt enkelt välja mellan att göra ett undantag från din LCHF-diet och ta de snabba och få ett bättre pass med högre energinivå eller köra utan men då blir resultaten lidande som du själv märkt :nod .
mvh26 november, 2011 at 16:45 #124411Anonym anvandare
Memberr2d2r2d2 wrote:Det är klart att snabba kolhydrater direkt före passet gör skillnad för orken, det säger sig själv. Du får helt enkelt välja mellan att göra ett undantag från din LCHF-diet och ta de snabba och få ett bättre pass med högre energinivå eller köra utan men då blir resultaten lidande som du själv märkt :nod .
mvhMen det är under hela dagen jag blir pigg, är det för att man får i sig en liten mängd snabba kolhydrater? Så hypotetiskt om jag skulle dricka 3 koppar kaffe och käka pasta till frukost skulle jag också bli lika pigg? Problemet eller rättare sagt jag har aldrig varit såhär pigg förut, även om jag käkat rätt innan med.
26 november, 2011 at 16:57 #124412Anonym anvandare
MemberLCHF rimmar inte med fysisk aktivitet. Det är en rimlig och spännande teori men oftast faller den pladask i praktiken. Av egen erfarenhet kände jag samma orkeslöshet.
Du går ned i fettmassa på vilket kostupplägg som helst förutsatt att du har rätt mängd protein och fett om du vill bevara muskelmassan, ca 0,5-1g/kg kroppsvikt. (Som exempel kan nämnas att proteinbehovet är ca 0.8 g/kg kroppsvikt vid normal aktivitet/vardagsmotion och ökar upp till 1.4-2.0 g/kg kroppsvikt vid högintensiv träning. I extrema fall ända upp till 3 g). Kan vara klokt att hålla uppe mängden protein lite mer än vanligt vid deff.
Resten kan du fylla upp med kolhydrater och då helst på morgon och runt träning.Läs av din kropp och fokusera mindre på teorin!
28 november, 2011 at 11:43 #124413Anonym anvandare
Memberr2d2r2d2 wrote:Det är klart att snabba kolhydrater direkt före passet gör skillnad för orken, det säger sig själv. Du får helt enkelt välja mellan att göra ett undantag från din LCHF-diet och ta de snabba och få ett bättre pass med högre energinivå eller köra utan men då blir resultaten lidande som du själv märkt :nod .
mvhJag undrar om det blir glycogen i musklerna så snabbt. Skulle jag ta kolhydrater så inte skulle jag ta det före passet, snarare efter passet.
28 november, 2011 at 11:59 #124414Anonym anvandare
MemberMathias Dahlgren wrote:LCHF rimmar inte med fysisk aktivitet.För att?
5 december, 2011 at 09:33 #124415Anonym anvandare
MemberJohan Otterström wrote:För att?Kanske lite luddigt skrivet…(förlåt)
Jag ser utifrån egen erfarenhet. Har legat på elitnivå i 15 års tid och käkat mängder med kolhydrater. Provade LCHF i 16 veckor för ett år sedan och blev seg i rörelse och tanke, tappade ork, fokus och energi. Sen tappade jag även pumpen i musklerna och såg allmänt ”sjuk ut” med insjunkna ögon.
Det är säkert personer som passar för detta men jag tror att en viss mängd kolhydrater ger dig den extra energi som du behöver för att fungera optimalt som människa och framförallt i träningssammanhang.
Dessutom tror jag inte det är hälsosamt, min far fick cancer i tarmen efter ett år av denna diet och jag tror det är en stor bidragande orsak.Varför skall man överdriva? Normal kosthållning borde vara det bästa.
Så tycker jag!6 december, 2011 at 23:58 #124416Anonym anvandare
MemberCreatine Complete (extrem) innehåller 200 mg koffein per dos vilket kan ses som den primärt aktiva ingrediensen. Ingen av de andra ingredienserna kan bidra till lust att ”tvätta, städa bla bla bla, ja allt.” så testa att ta 200 mg koffein tillsammans med Kre-Alkalyn så bör du uppleva en mer märkbar effekt.
7 december, 2011 at 12:33 #124417Anonym anvandare
MemberMathias Dahlgren wrote:Kanske lite luddigt skrivet…(förlåt)
Jag ser utifrån egen erfarenhet. Har legat på elitnivå i 15 års tid och käkat mängder med kolhydrater. Provade LCHF i 16 veckor för ett år sedan och blev seg i rörelse och tanke, tappade ork, fokus och energi. Sen tappade jag även pumpen i musklerna och såg allmänt ”sjuk ut” med insjunkna ögon.
Det är säkert personer som passar för detta men jag tror att en viss mängd kolhydrater ger dig den extra energi som du behöver för att fungera optimalt som människa och framförallt i träningssammanhang.
Dessutom tror jag inte det är hälsosamt, min far fick cancer i tarmen efter ett år av denna diet och jag tror det är en stor bidragande orsak.Varför skall man överdriva? Normal kosthållning borde vara det bästa.
Så tycker jag!Tappade du fett under dessa 16 veckor, om så är fallet beror det ju förmodligen på energirestriktion. Åt du ordentligt med grönsaker?
Vilken spekulation, de som kör LCHF brukar ju äta en hel del mer grönsaker. Cancer i allmänhet kommer nog mer från kolhydrater. Cancerceller älskar socker.
Finns väl studier som pekar på att det inte är någon större skillnad mellan högfett och högkolhydrat diet för idrottande gällande prestation.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.