Diabets – Tillskott

Home Forums Kosttillskott Diabets – Tillskott

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hejsan alla

Jag funderar på att köpa kost tillskott till en vän i julklapp.
    Problemet är att han har diabetes och jag är inte tillräckligt insatt i näringslära för att veta vilka tillskott som kan vara skadliga för han.

Jag tänker främst på Whey protein och kanske någon gainer eftersom han är ganska smal.

Är det någon som vet nåt om tillskott och diabetes?

/Massan

Du kan köpa både rent vassleprotein eller en gainer till honom….. Det är bara för han att injicera lite extra insulin till gainern gentemot proteinshaken.
    Vet inte hur välreglerad hans diabetes är men har han bra kontroll över den är varken gainer eller rent proteinpulver några problem!

Sen skulle jag själv aldrig inta en gainer efteråt pga att jag uppskattar större matportioner istället. ;)

Ev kan du köpa maltodextrin löst och vasslepulver löst så får han själv blanda sin gainer utefter hur mycket kolhydrater han känner att han kan hantera.

Bättre att reglera kosten istället för att reglera insulinet efter sin kost. (Enligt mig). Bota symtom suger.

Här är en lista på kost och kosttillskott som kan vara intresse för honom:

[http://www.fitnessguru.se/oka-din-insulinkanslighet/]

Kul att du tar upp Alfaliponsyra och Kanel. Båda dessa har bevisat effekt på insulinkänsligheten och jag kan inte mer än instämma i det!

Under de perioder jag använder ALA och kanel i större mängd sänker jag mitt långtidsinsulin (det som ligger kvar i kroppen i 24h som ett basinsulin) med 1E.

Så därmed kan jag bara instämma i kören om att det fungerar eller iaf påverkar åt det positiva hållet! :)

Hade jag själv diabetes skulle jag försöka ligga riktigt lågt på kolhydrater överhuvudtaget och ABSOLUT undvika sånt som maltodextrin.

Vassleprotein har ju dock positiv inverkan på insulinkänslighet ur ett längre perspektiv även om akut insulinpåslag är kraftigt. Man behöver inte gainer bara för att man är mager.

En gainer efter ett träningspass (72g malto) krävde mer insulin än en middag för mig. Nu dricker jag bara protein.

anders172 wrote:
    En gainer efter ett träningspass (72g malto) krävde mer insulin än en middag för mig. Nu dricker jag bara protein.

Det är ju inte så konstigt! Däremot kommer alltid rekylen och det blir lite småbråkigt med blodsockret under några timmar framåt.

Typ som när man köpt på sig ½kg lösgodis, käkar upp allting och får trycka i sig typ 30-40IE. Går och lägger sig med ett blodsocker på 3-5mmol/l och ändå vaknar dagen efter eller under natten med ett blodsocker på 25-30 mmol/l och får skjuta i sig ytterligare 15-20IE.

Tillägas bör då att en vanlig måltid kräver 8-10IE för mig så ni försåt skillnaden!

Tommy Ivarsson wrote:
    Det är ju inte så konstigt! Däremot kommer alltid rekylen och det blir lite småbråkigt med blodsockret under några timmar framåt.

Typ som när man köpt på sig ½kg lösgodis, käkar upp allting och får trycka i sig typ 30-40IE. Går och lägger sig med ett blodsocker på 3-5mmol/l och ändå vaknar dagen efter eller under natten med ett blodsocker på 25-30 mmol/l och får skjuta i sig ytterligare 15-20IE.

Tillägas bör då att en vanlig måltid kräver 8-10IE för mig så ni försåt skillnaden!

Om du äter godiset efter mat blir det lättare. Sen ska du inte lägga dig och ha ätit godis det sista, utan käka typ fil och musli innan du slaggar så blir det lättare att kontrollera.

Tack alla för tipsen, nu har jag iallafall ett humm om vad jag bör köpa

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.