Dosering Leucin/arginin?

Home Forums Kosttillskott Dosering Leucin/arginin?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Karl Alfred wrote:
    Hur doserar man de har komponenterna för att få optimalt gensvar?

Om du har tänkt att ta arginin för kväveoxideffekt så bör dosen ligger på 3-5 gram. Om du tänkte ta leucinet för att stimulera proteinsyntesen bör dosen troligen ligga på cirka 5 gram direkt innan träning. Tar du för stora doser leucin används det som energi vilket är ganska onödigt. Du får i dig stora mängde leucin från tex vassle.

Fins det en gräns för hur länge man kan ta arginin i ett sträck?

Arginin är en aminosyra som finns naturligt i din kost. När jag senast räknade så åt jag ca 10g arginin per dag från ”vanlig mat” och ett par vassledrinkar. Om du lägger till 5g per dag lär inte utgöra någon risk på något sätt (som jag känner till). Större doser, typ 30-50g per dag kan mycket väl påverka på något sätt, speciellt om du äter en extrem kost ur andra aspekter, men det har jag ingen referens på.

Karl Alfred wrote:
    Nu är Argininet/Leucinet som en fri aminosyra och då tror jag att man får helt andra effekter jämfört med när den bunden i ett protein.
    Jag vet bara att det är möjligt att leucinet kan påverka serotonitet negativ/positívt

Vad jag bland annat menar är att om du äter en kost med mycket protein så kommer aminosyranivåerna vara höga i blodet och då krävs det så mycket mer av en enstaka aminosyra för att ge obalans i mönstret och på så sätt ge högre upptag i tex hjärnan.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.