Effedrin

Home Forums Kosttillskott Effedrin

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej
    Jag har precis kommit hem från en USA resa där jag köpte en burk med ript fuel från twin lab. Nu när jag kom hem så visade det sig att det är effedrin i burken. Det konstiga är när jag kollar på den svenska versionen så är det ingen effedrin.

Vad ska jag göra, slänga burken eller är effedrin bra? Jag vet bara att det är förbjudet,.

Så det du frågar är egentligen om lov, att få göra något olagligt?
    Jag hittar inga burkar med Ripped Fuel som innehåller efedrin, men om det står så på burken så är det säkert så… Och det blev olagligt av en anledning.
    Vi diskuterar inte olagliga substanser på forumet.

Efedrin är dopningklassat och inte tillåtet att diskutera på forumet. Jag låser därför den här tråden, men kopierar in lite info om efedrin från Dopingjouren om du är intresserad av att läsa den:

Efedrin
    Efedrin har en stimulerande effekt på centrala nervsystemet (CNS). Substansen blockerar hunger- och sömnkänslor samt höjer smärttröskeln. Kroppens ”varningssystem” sätts ur funktion och känner inte av att den är trött och behöver vila. Efedrin finns i några få läkemedel ex. hostmedicin och dessa är läkemedelsklassade. Från och med den 1 september 2005 så är även kosttillskott med efedrin i(både syntetiskt och framställt av växtextrakt) läkemedelsklassat och det betyder att det inte får säljas i Sverige.
    I vissa länder finns läkemedel som innehåller efedrin att köpa över disk och är betydligt mer verksamma och starkare. Efedrin lanseras ofta som fettförbrännare, vilket inte stämmer helt överens med sanningen. Om en person inte känner hunger och övertränar tas även av den egna muskelenergin= katabol effekt(nedbrytning). Vid utsättande av efedrin blir man trött, hungrig och håglös och då är det svårt att låta bli att ta efedrin, särskilt som viktuppgången är snabb när man då bara vill äta, sova och inte orkar träna(eftersom kroppen vill återhämta sig). Efedrins viktreducerande effekt kan härledas till att det är strukturellt snarlikt amfetamin. Det är välkänt att amfetamin minskar aptiten vilket leder till en övergående viktreduktion. Viktreduktionen vid farmakologisk behandling med efedrin kan helt hänföras till minskningen i aptit. Hos människa uppstår väldigt snabbt en tolerans till hämningen av aptiten, varför viktreduktion normalt inte ses hos överviktiga personer utan samtidig restriktion av kaloriintaget. (Ref. Drugline 1999-12-27).
    Ingen bra ”genväg”!

Biverkningar/Risker:
    · Skakningar
    · Huvudvärk
    · Urineringssvårigheter och potensproblem
    · Högt blodtryck
    · Hjärtklappning
    · Sömnsvårigheter & rastlöshet
    · Oro/ångest och psykosgenombrott
    · Svettningar
    · Kräkningar
    · Tarmrörelserna hämmas
    · Beroende
    · Högre dos för samma effekt
    · Abstinensbesvär

Exempel på substanser som innehåller efedrin:
    · Ma Huang – Kinesiskt läkemedel
    · Ephedra
    · Pseudoefedrin
    · Fenylpropanolamin.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.