fråga ang. omega-3 tillskott

Home Forums Kosttillskott fråga ang. omega-3 tillskott

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej,

Jag har fått tag på ett omega-3 tillskott som inte kommer från någon känd tillverkare, och undrar kort om någon kan säga i fall dessa är bra eller helt enkelt värdelösa.

innehåll per kapsel:

Naturlig fiskolja 500mg
    varav mettade fettsyror 140mg
    varav enkelomättade fettsyror 140mg
    varav fleromättade fettsyror 215 mg
    varav omega-3 175mg
    varav EPA 90mg
    varav DHA 60mg

(vet att det inte stämmer med antalet mg men det är precis så det står på burken…)

Rekomenderat intag enligt burken 1-4 kapslar om dagen… (kommentar på de?)

Tack på förhand!

/Malkowitch

Om det innehåller vad som utlovas enligt förteckningen så ser jag inga fel. Visst kan halterna EPA och DHA vara högre men då får du ju räkna med högre pris också.

Kvalitén kan jag inte säga något om. Vet du om kapslarna innehåller E-vitamin? Det skall i alla fall framgå om så är fallet och det är definitivt en fördel ur hållbarhetssynpunkt. Förvara fiskoljan mörkt och svalt.

Hur många du tar per dag avgör ju givetvis du själv. Vill du inte ens ta varje dag gör du inte det, vill du ta 5-6 stycken varje dag så kan du göra det.

Okej, tack för bra svar!

Det står ingenting om E-vitamin på burken, däremot står det att ingredienserna är (förutom naturlig fiskolja) även antioxidant tokoferol ? vad det nu är för nått?

Vet inte hur länge en burk brukar hålla men bäst före enligt burken är 2011-02. är de om den är oöppnad kanske? hur länge kan man räkna med att den håller öppnad? (om den nu inte innehåller E-vitamin)

än en gång tack!

/Malkowitch

Malkowitch wrote:
    Det står ingenting om E-vitamin på burken, däremot står det att ingredienserna är (förutom naturlig fiskolja) även antioxidant tokoferol ? vad det nu är för nått?

/Malkowitch

alfa-tokoferol ÄR E-vitamin! Så det är alltså tillsatt E-vitamin.

Jag har knappt sett något Omegatillskott utan tillsatt E-vitamin.

Sen kan man ju fråga sig varför de inte bara skrev E-vitamin men det är en annan fråga.

Malkowitch wrote:
    Okej, tack för bra svar!

E-vitamin är egentligen en förenkling för flera olika tokoferoler, precis som A-vitamin egentligen är ett samlingsnamn för flera olika retinolekvivalenter och massor av mikronutrienter finns i olika former.

Alltid finns det fördjupningar och ytterligare krångligheter.:D

Tackar och bugar för svaren!

/Malkki

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.