Home › Forums › Kosttillskott › Gainer jämförtbart med läsk vad avser tandhälsa?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 november, 2009 at 09:38 #60448Anonym anvandareMember16 november, 2009 at 09:38 #375079Anonym anvandareMember
Det slog mig just, att denna gainer som man sörplar dag ut och dag in, bestående till stor del av massa fruktos… hur påverkar den våra tänder egentligen? Åverkan på våra tänder torde vara jämförbar med att dricka läsk, eller? :what:
16 november, 2009 at 10:03 #375080Anonym anvandareMemberMina sista år som tävlande (tidigt 90-tal) så levde jag nästan helt på Gainer eftersom jag var sponsrad av ett stort kosttillskottföretag. Min tandläkarräkning sköt i höjden, har aldrig haft så mycket hål som då fast jag var noga med tandborstningen.
Jag tror att man kan skydda sig ganska bra genom att följa Systembolagets slogan ”varannan vatten”. Mao drick mycket vatten, använd Listerine och liknande också.
Lasse Dalquist
(fd. Tyngdlyftare)16 november, 2009 at 10:20 #375081Anonym anvandareMemberVad har du för gainer med en massa fruktos i?
16 november, 2009 at 10:54 #375082Anonym anvandareMemberPrecis, byt till en gainer utan Fruktos.
//Lasse D.
16 november, 2009 at 13:04 #375083Anonym anvandareMemberL_eee wrote:Mina sista år som tävlande (tidigt 90-tal) så levde jag nästan helt på Gainer eftersom jag var sponsrad av ett stort kosttillskottföretag. Min tandläkarräkning sköt i höjden, har aldrig haft så mycket hål som då fast jag var noga med tandborstningen.Jag tror att man kan skydda sig ganska bra genom att följa Systembolagets slogan ”varannan vatten”. Mao drick mycket vatten, använd Listerine och liknande också.
Lasse Dalquist
(fd. Tyngdlyftare)Tack för ditt svar. Det styrkar mina farhågor. Jag ska försöka minimera mitt gaineranvändande.
King Grub wrote:Vad har du för gainer med en massa fruktos i?Fel av mig, den innehåller inte massa fruktos. Men det var en meningslös detalj i sammanhanget.
16 november, 2009 at 13:31 #375084Anonym anvandareMemberTror inte det har någon som helst inverkan.
Jag har inte haft hål i mina tänder någon gång sedan jag började träna och då har jag druckit gainer flera år efter var pass. Nu dricker jag oftast bara protein men även ibland kolhydratdrink under träningen.16 november, 2009 at 15:15 #375085Anonym anvandareMemberSurvivalist wrote:Det slog mig just, att denna gainer som man sörplar dag ut och dag in, bestående till stor del av massa fruktos… hur påverkar den våra tänder egentligen? Åverkan på våra tänder torde vara jämförbar med att dricka läsk, eller? :what:Det är väl lämligt att borsta tänderna eller ta ett tuggumi efter att man tagit en gainer.
Det är samma för tänderna som att dricka en produkt med socker.Förstår dock inte vad fruktos har med saken att göra? maltodextrin borde väl ge samma påverkan på tänderna som fruktos och socker.
Att ta ett tuggumi efter en Gainer är väl ganska smidigt, sen kanske man blir extra omtyckt för att man luktar gott också..
Vilket är en bra bonus (: )16 november, 2009 at 16:06 #375086Anonym anvandareMemberSurvivalist wrote:Det slog mig just, att denna gainer som man sörplar dag ut och dag in, bestående till stor del av massa fruktos… hur påverkar den våra tänder egentligen? Åverkan på våra tänder torde vara jämförbar med att dricka läsk, eller? :what:Bortsett från kolsyran som nämnts som är en stor bov i dramat pga ph-sänkningen i munhålan så kan man dela upp kolhydraterna utefter hur farliga de är för tänderna där monosackarider (t.ex glukos, fruktos) är bättre än disackarider (t.ex sackaros och mjölksocker).
Här skulle man kunna tro att polysackarider (stärkelse) (t.ex maltodextrin) skulle vara ännu värre men pga deras komplexitet är de inte så farliga set till hål i tänderna.Har för mig det var restprodukterna och ph-sänkningen då disackaridbindningarna bröts och blev monosackarider som var värst för munnen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.