Hjälp, vilka kosttillskott ska jag välja?

Home Forums Kosttillskott Hjälp, vilka kosttillskott ska jag välja?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej!

Skulle bli jätteglad ifall jag kunde få lite hjälp med att välja kosttillskott för att få ut så mycket som möjligt av min träning. Har läst runt i lite olika forum och webshoppar men utbudet är otroligt stort och jag känner att det är svårt att veta vad som egentligen passar mig och kommer ge den effekt jag vill ha.

Tränar gym eller skivstång 1-2 ggr i veckan och någon typ av kondition (spinning eller långdistanslöpning) 3-4 ggr i veckan. Äter en kost som är rätt GI-inspiererad. Äter sparsamt med pasta, bröd, potatis och ris. Äter regelbundet ca var 3-4 timme. På helgerna äter jag lite onyttigare och unnar mig godis.

Mitt ”problem” när jag tränar är att jag känner att jag får en ”onormal” hunger och i princip kan äta hur mycket som helst, vilket brukar resultera i att när jag är duktig med träningen så brukar jag tyvärr lägga på mig 2-3 kg. Visst, kanske är lite muskler, men ser både i spegeln och på kläder att det även är fett. När jag inte tränar har jag inte alls detta ”problem” och kroppen håller sig smal av sig själv typ. Jag förstår att ökad fysisk aktivitet gör att jag måste äta mer kalorier, men känns som jag ofta hamnar på kaloriöverskott eftersom jag är så hungrig jämt.

Det jag vill att mitt kosttillskott ska göra är alltså att ge mig energi till träning och även öka förbränningen/minska hunger. Funderar på någon typ av proteintillskott + någon typ av ”förbrännande”/hungerreglerande tabletter, är det en vettig idé? Även här blir jag förvirrad då det finns sjukt mycket olika märken och typer av proteiner och likadant med olika typer av piller.

Vore helt enkelt tacksam om någon erfaren kan tipsa om vad jag ska göra för förändringar för att få de resultat som jag önskar!

Hälsningar

Jo att kroppen bränner har jag förstått, det känns. Men känns som jag äter alla de kalorier som jag förbränt + lite till typ. Eller ja, uppenbarligen äter jag mer än vad jag bränner eftersom jag lägger på mig. Så alla tips mottages tacksamt, både om kost, tillskott ovs. Känner att när jag ändå är rätt duktig på att träna mycket kan jag lika gärna försöka få till den ultimata kosten så jag får ut så mycket som möjligt av min träning!

Vill gärna ha lite tips på hur jag använder Vassleproteinet på bästa sätt? Hur ofta ska jag ta det och vad får jag ut av det träningsmässigt? Är Whey-80 bra?

cherokee wrote:
    den ultimata kosten

Börja med att förstå att ”ultimat” är en illusion. Vad som passar dig är individuellt, och om du inte lever hela dit liv kring kost och träning är det rent löjligt i min mening att söka ”ultimat” kost.

Hunger är en subjektiv känsla. Sluta ät så ofta så vänjer sig kroppen av med att signalera att den vill ha mat hela tiden. ”Normala” hungerskänslor är inte ett tecken på att du håller på att svälta, bara att magen inte fått i sig det den är van vid att få vid en given tid.

Vad är målet med din träning? Vill man bygga muskler är en viktökning inte dålig, även om en del blir i fett.

Angående uppiggande/aptitdämpande tillskott skulle jag rekomendera koffein.
    Vad du behöver i övrigt är ju som Malawiglen säger helt beroende av hur du äter i övrigt.

Tack för ditt svar! Ultimat kanske var ett dumt ordval, menar väl mer att om jag ändå är duktig med att träna så kan jag skaffa mig mer kunskap om kost och kosttillskott så att jag sedan kan lägga mig på en nivå som funkar i min vardag. Är inte alls kräsen när det gäller mat, gillar typ allt, ända gjejen jag inte klarar av är att vara hungrig typ!

Målet med min träning är väl att vara sund, frisk, stark och slank. Tränar alltså mycket just för välmåendets skull men om jag ska gå in på det utseendemässiga så önskar jag snarare viktminskning än uppgång, eller åtminstonde inte att lägga på mig mer fett utan att behålla min ursprungsvikt! Så i nuläget innebär det att jag vill gå ner ca 2-3 kg utan att för sakens skull känna mig orkeslös eller hungrig och sedan kunna behålla den vikten även om jag tränar mycket.

Vad jag äter i övrigt är lite GI-inspirerat och rätt varierat.

Exempel på hur jag kommer äta idag ungefär:

frukost: Havregrynsgröt + kaffe + ägg
    mellanmål: Kaffe + äpple
    lunch/middag: fläskfilé, sallad och quinoa
    mellanmål: smoothie med bär och youghurt
    kvällsmat: havregrynsgröt eller något som liknar lunchen

Problemet är att jag ofta känner mig småsugen och småhungrig hela tiden, o precis som du säger är det inte ett tecken på svält utan bara en känsla. Men nog så jobbigt för det, jobbigt att behöva gå runt att tänka på mat o vara sugen hela tiden!

Koffein har jag läst en del om och var faktiskt något i den stilen som jag var sugen på som tillskott! Såg även att det finns produkter som ”Loose it” och ”Burn”, någon som har erfarenhet av dessa? Har du tips på några koffeintabletter?

Hälsn

Koffein säljs billigt på de flesta gymbutiker/kosttillskottsbutiker. Även apoteket säljer men ligger i min mening onödigt högt i pris. Börja testa rent koffein. Dricker du mycket kaffe får du lägga dig något högre i doseringen då kroppen är van. Jag personligen tar 400mg för att märka av det, men det är högst individuellt.

Mellanmålen i ditt kostschema skulle jag fundera på att byta ut (Jag äter inga mellanmål alls ,men det är en personlig smak). Ett äpple ger inte mycket till mättnad, och inte så mycket annat heller i min mening. Testa att äta kokta ägg i stället eller nån annan smidig proteinkälla. Smothin på eftermiddagen är ju också mest snabba kolhydrater, och de ger ingen mättnad relativt till den energi du tillför.
    Fast föda är att föredra om du vill uppnå måttnad på begränsade kalorier i min erfarenhet.

Tack så jättemycket för att du tar dig tid att svara!

Mellanmålen ska jag absolut fundera på att byta ut. Håller med om att Äpple inte ger så mycket, äter det mest för att det är gott. Kanske man kan göra någon typ av smoothie/shake med proteinpulver i istället för en vanlig smoothie innan träningen?

Tränar du efter mellanmålet på eftermiddagen? Det framgick inte av schemat, därav min undran.

Om så är fallet att du tränar efter mellanmålet skulle jag lägga till en skopa proteinpulver i shaken du har med i schemat före träning. Träningsfria dagar skulle jag göra en proteinshake och dra ner på snabba kolhydrater eller äta något som en burk tonfisk i stället för en drink.

Tänk också på att det är viktigt att få i sig ordentligt med mat nära efter träningen, så om det dröjjer innan du får i dig kvällsmålet kan det vara en bra idé att tillföra en proteinshake direkt efter träningen. Det finns mycket skrivet om näringstajming, så sök och läs lite när du har tid.

Jag är ganska säker på att du kommer bli av med det mesta av ”suget” efter mat om du drar ner på snabba kolhydrater och ökar lite i protein och fett. Om du inte räknar kalorier så tror jag att du ska ge förändringen lite tid, ett par månader t.ex. Vikten varierar av många olika faktorer. Mängden vätska i vävnaden är en stor faktor för viktvariation över kort tid. Var inte så ”nojjig” över vikten på kort sikt om du gör en förändring av kosten, utan ge kroppen en chans att anpassa sig till det nya och utvärdera vilka resultat du fått efter en tid.

Bara så jag har det sagt så är allt jag skriver givetvis mina åsikter och inte på något vis generella sanningar. Prova dig fram och läs här på forumet om olika upplägg. All kunskap är bra kunskap!

Ja precis, mellanmålet på eftermiddagen är det målet som blir innan träningen, såg att det inte framgick av mitt inlägg. Ska nog införskaffa mig lite protein så jag kan ta det innan träning :-)

Kvällsmålet intas max ca 30-40 minuter efter avslutat träningspass.

Tack för att du tagit dig tid att svara, nu har jag fått lite mer koll på vad jag ska jobba på! Ska skaffa koffeintabletter + proteinpulver o tänka över mina mellanmål mer så att dom inte blir så kolhydratsrika! Ska även börja räkna kalorier under iaf 2 veckor för att få någelunda koll på hur mycket energi jag stoppar i mig.

Tack! Ska absolut ge det lite tid. Vikten spelar väl egentligen inte jättestor roll när det rör sig om så få kilon men tycker ändå det känns trist att jag går upp när jag försöker vara extra duktig. Nu blir det snart ett besök i närmaste kosttillskottsbutik! :-D Känner mig pepp nu, tack för rådgivningen o ska läsa vidare i andra trådar med! :-)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.