Hur betydelsefulla är kosttillskotten?

Home Forums Kosttillskott Hur betydelsefulla är kosttillskotten?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej!

Om man rent krasst håller sig till kosttillskott som proteinpulver och Gainers så undrar jag följande:

Vet att det är fördel att inta vassleprotein efter träning då det tas upp snabbt. Men om jag instället tar en burk lättkesella och intar en hel del kasein istället som tas upp långsammare. Hur stor blir skillnaden av effekt egentligen dvs hur mycket bättre är vassleproteinen i kosttillskott format för min muskelökning??

Detsamma gäller egentligen Gainers dvs snabba kolhydrater kontra tex havregryn efter träningen. Hur ´mycket bättre är detta för inlagringen av energi.

Känns ibland som om det är en övertro på kosttillskotten. Jag funderar starkt på att köra allting via vanlig mat. Det är ju inga problem att få i sig tillräckligt med protein om man kör mycket kyckling, tonfisk, kesella mm.

Tacksam för åsikter…..

Proteinpulver och gainers är mat. Jag tror att snabbheten man får med dessa är försumbar för muskelökning på en normalt tränande individ.

Träningsresultat styrs inte av en enda faktor, det vet du säkert redan, man måste ha koll på alla andra bitar också. Men just jämförelsen mellan pulver och vanlig mat så är det nog ingen större skillnad i slutändan.

Min åsikt.

Det du frågar om råder det egentligen knappt någon diskussion om. Det är allmänt vedertagen fakta att de tillskott du nämner gör mycket liten skillnad om kosten är adekvat.

Just maltodextrin kontra havregryn är ett bra exempel på det. Ska vi dra det ännu längre och t.o.m. låta maten komma DIREKT inpå passet, alltså inye t.ex. en timme efter, då är skillnaden så minimal så det finns inte.

Jag har aldrig sett en studie på mat kontra gainer men däremot fullkornsflingor och mjölk jämfört med en kolhydratbaserad sportdryck. Givetvis var återhämtningen bättre efter flingor och mjölk eftersom det innehåller protein. Protein är vad som behövs fö rmusklerna punkt slut. Synd att det inte fanns en tredje grupp som fick proteinpulver och sportdryck.

[http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/]

Jag tycker ekonomin spelar en liten roll också, är man studerande som jag till exempel är inte föräldrarna så glada i att köpa hem 20 förpackningar kvarg, tonfisk & kyckling i mängder.

Utöver detta så är ju vanlig kost betydligt mycket godare & de har nog samma effekt i slutändan.

malawiglenn wrote:
    Gör exjobb om det Eddie!! :D

Faktum är att mitt exjobb kommer handla om just mjölk och träning. Men ingen exprimentell studie utan en undersökning om konsumtionsvanor av och attityder till mjölkprodukter bland idrottande ungdomar.

Kommer skriva åt Mjölkfrämjandet.

Ta med mig i studien Eddie :)

jag dricker strax över en liter varje dag…

Eddie Vedder wrote:
    Faktum är att mitt exjobb kommer handla om just mjölk och träning. Men ingen exprimentell studie utan en undersökning om konsumtionsvanor av och attityder till mjölkprodukter bland idrottande ungdomar.

Kommer skriva åt Mjölkfrämjandet.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.