Kan man överdosera protein?

Home Forums Kosttillskott Kan man överdosera protein?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Kan man överdosers protein? Vad händer om man lyckas med det?

Kamush wrote:
    Kan man överdosers protein? Vad händer om man lyckas med det?

Fråga dig själv, kan man överdosera kycklingfilé?
    Nej det beror på vad du menar med att överdosera….

Äter du mer protein än vad du ”behöver” för uppbyggnad av muskulatur och annan vävnad oxiderar det bara till energi. En stor del av proteinintaget oxiderar alltid, och skall så göra, men äter man flera hundra gram över sitt behov, blir den delen naturligtvis större. Det påverkar inte negativt, utan det är kalorier, helt enkelt.

Det går att äta skadliga mängder protein, men var den gränsen går är oklart, och då får man nog verkligen anstränga sig.

[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921]

Menar du må dåligt av att få i sig för mycket protien ??

Har för mig att jag har läst att man måste äta ca 20g per kroppskilo för att det ska vara ”negativt” !!

Zuni wrote:
    Har för mig att jag har läst att man måste äta ca 20g per kroppskilo för att det ska vara ”negativt” !!

Ja människor blir ju sanslöst smällfeta då och det är ju ganska illa. ;)

haha så rätt eddie :P

Blev en gång trakasserad av en läkarstudent som påstod att mycket protein var farligt, levern tog stryk. Så proteindrinkar skulle man absolut inte hålla på med.2g per kilo kroppsvikt var rena livsfaran.

Detta var väll 10år sedan. När jag sa emot fick jag bara tillbaka ”jag är läkarstuderande så jag vet vad jag pratar om”

Heheh,, tack för de snabba svaren, det jag menade ifall det kanske bilder fett.
    Jag överdoserar nog ej men ligger hellre på lite mer än lite för lite.

Kamush wrote:
    Heheh,, tack för de snabba svaren, det jag menade ifall det kanske bilder fett.
    Jag överdoserar nog ej men ligger hellre på lite mer än lite för lite.

handlar om totalt kcalintag per dag, så visst blir du fetare om du dundrar protein till överskott på dagsbehov kcal-mässigt.

Alltså jag har hört att man ska äta ca 2,5 gram per kroppsvikt. Det blir då 2,5 x 85 = 212.
    Mitt mål är att gå upp i vikt så att jag äter rätt så bra men kolhydrater med.

Är det rätt tänkt det med ca 212 g protein / dag . Jag tar ca 3-4 shekar per dag samt då äter bra.

jag ligger på ca 3g och det har funkat bra men jag är ingen expert men har gått från 84 tjockis kilon :P till 77,3 nästan i tävlings form :)

Kamush wrote:
    Alltså jag har hört att man ska äta ca 2,5 gram per kroppsvikt. Det blir då 2,5 x 85 = 212.
    Mitt mål är att gå upp i vikt så att jag äter rätt så bra men kolhydrater med.

Är det rätt tänkt det med ca 212 g protein / dag . Jag tar ca 3-4 shekar per dag samt då äter bra.

Inget dumt proteinintag. Gärna cirka 1g fett/kg kroppsvikt också. Med kolhydraterna gör du som du vill.

vad är det för sorts drinkar du tar whey 80, whey100, gainer osv ??

Det är mest eget 80 men efter träning blir det gainer!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.