Kassein efter träning

Home Forums Kosttillskott Kassein efter träning

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    hammercurl wrote:
    Tar ”diet fuel” efter styrketräningträning. Den inehåller 30%vassle 70% kassein. Fungerar det att ta denna efter hård träning?

Ja, det är väll mest optimalt att få i sig vassle efter träning, blandar du med mjölk lägger du till lite extra vassle så har du ju lätt kommit upp i de rekommenderade 20g vassle :)

Flessa wrote:
    Det är ju som sagt en blandning, vilket är kanon. Du har ju de 30% vasslen som ger en snabb ”peak” utav aminosyror och sedan resterande 70% kasein som ger en stabilare aminosyrenivå under en längre tid.

Stimulerar kasein proteinsyntes efter passet?

Flessa wrote:
    Inte mig veterligen.

Då har du fel för det gör det.

Eddie Vedder wrote:

När du går in och rättar så är det bra om du ger en liten förklaring istället för att bara säga att någon har fel, då känns det mest som att du vill sätta någon på plats ;-)

Sen är det ju även kul för oss andra som vet mindre att lära sig. Nu är det väll så att kasein stimulerar proteinsyntesen efter träning, och enbart då?

Att vassle rekommenderas runt träning kan bero på att det stimulerar både före och efter träning?

Den sista mening var alltså en fråga inte påstående.

Helt rätt av Nicklas, tror jag vet vilken studie han främst tänker på. Var någon som visade att Kasein var bäst sett över ett längre tidsperspektiv (>3h eller något sådant).

Ska inte diskutera just den studien då den redan diskuterats ett par gånger, åtminstonde på kolo. Men till TS kan jag säga att jag ändå hade lagt pengarna på rent vassleprotein och intagit efter träning.

Men Diet Fuel i tillräcklig dos fungerar givetvis det med, men det krävs lite mer pulver för att nå maximalt stimulering utav MPS!

EDIT: [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156076&highlight=Kasein]

Gober wrote:
    När du går in och rättar så är det bra om du ger en liten förklaring istället för att bara säga att någon har fel, då känns det mest som att du vill sätta någon på plats ;-)

Sen är det ju även kul för oss andra som vet mindre att lära sig. Nu är det väll så att kasein stimulerar proteinsyntesen efter träning, och enbart då?

Fast jag skrev det ju inte först. Flessa skrev ju bara att det är långsamt så då tycker jag att han borde utveckla. Han gör ju reklam för MMSports i varenda kosttillskottstråd så då kan det ju vara fördelaktigt om han faktiskt kunde något också och inte bara gör reklam. Jag tycker helt enkelt det är dålig stil att rekommendera massa produkter utan koll på vad de faktiskt är bra för. Särskilt när man gör det av egenintresse.

Men jag man har sett en ökning av muskelproteinsyntes även med kasein efter träning.

Quote:
    Conclusions: Acute ingestion of both WH and CS after exercise resulted in similar increases in muscle protein net balance, resulting in net muscle protein synthesis despite different patterns of blood amino acid responses.

Tipton et al. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

Här var kasein proteinkällan:

Quote:
    Conclusions: Dietary protein digestion and absorption kinetics are not impaired after exercise or at an older age. Exercising before protein intake allows for a greater use of dietary protein-derived amino acids for de novo muscle protein synthesis in both young and elderly men.

Exercising before protein intake allows for greater use of dietary protein-derived amino acids for de novo muscle protein synthesis in both young and elderly men. Am J Clin Nutr. 2011 Feb;93(2):322-31. Epub 2010 Nov 17.

Flessa wrote:
    Okej, visste jag inte. Vassle stimulerar väl proteinsyntesen i högre grad efter träning, än vad kassein gör?

Ja det stämmer. :)

[http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%E2%80%93-ny-jamforande-studie/]

Eddie, vet du något om ett påstående att ju mer muskler ju större nytta utav just kasein i muskelbyggande syfte? Ingen studie jag läst utan bara stött på i några trådar på diverse forum.

Gober wrote:
    Eddie, vet du något om ett påstående att ju mer muskler ju större nytta utav just kasein i muskelbyggande syfte? Ingen studie jag läst utan bara stött på i några trådar på diverse forum.

Förmodligen baserat en teori om att större muskelmassa kräver större underhåll och att ett proteinbesparande protein därför skulle vara bättre.

Eddie Vedder wrote:

Är detta något som dykt upp inom senaste forskningen? [http://forum.body.se/showthread.php?p=877314#post877314 I en gammal tråd ]där jag frågade om protein och dess fördelar, hävdade både du och King Grub att kasein inte stimulerar proteinsyntesen.

Eddie Vedder wrote:
    Lite synd att du köpte ett långsamt, dels är det dyrare än vassle och dessutom hade du kunnat få ut fördelen av proteinsyntesen från vassleintag på tom mage innan träningen.
    Eddie Vedder wrote:
    Är det enbart kasein så bidrar det inte med någon stimulering alls. Dock motverkar det nedbrytningen och det i sig är ju positivt även det.
    King Grub wrote:
    Vassle är bättre än kasein som mellanmål, om syftet med proteinintaget är ökad muskeluppbyggnad. Vassle stimulerar proteinsyntesen. Det gör inte kasein. Och är det inte väldigt många timmar mellan målen, har man långsamt protein från dom vanliga måltiderna att tillgå ändå. Så lite som 30 gram kasein eller annat långsamt protein kan användas i proteinsyntesen i 6-8 timmar. Då är det bättre att ta vassleprotein som mellanmål, så att proteinsyntesen även uppregleras över normala nivåer. Och i samband med träning, före eller efter, är vassle valet (eller EAA då, men det är inte med i just den här diskussionen).

OBS! Jag postar inte detta för att ställa mot väggen eller starta nån typ av bråk. Jag vill bara veta om den stimulerade proteinsyntesen av kasein är någon ny upptäckt.

Är skillnaden den att vassle stimulerar omedelbart medan kasein gör det under långt sikt?

Clark wrote:
    Är detta något som dykt upp inom senaste forskningen? [http://forum.body.se/showthread.php?p=877314#post877314 I en gammal tråd ]där jag frågade om protein och dess fördelar, hävdade både du och King Grub att kasein inte stimulerar proteinsyntesen.

Du frågade ju inte om efter träningen där väl?

Referenserna har du ju på föregående sida. Den ena är från 2004, forskning med sju år på nacken i alla fall. Om studier från 2004 ska klassas som ny forskning eller ej beror ju lite på egna definitioner.

Clark´

För att göra det så enkelt som möjligt, ALLT protein stimulerar muskeltillväxten. Att sedan ta visst protein vid ett specielt tillfälla är en annan sak. Långsammare protein är ju en fördel att ta på kvällen eller om man vet att det är väldigt långt mellan nästa intag.

Hälsningar
    Peter Singer

Peter Singer wrote:
    Clark´

För att göra det så enkelt som möjligt, ALLT protein stimulerar muskeltillväxten.

Bra! Tack för det svaret!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.