Home › Forums › Kosttillskott › koncentrat eller isolat
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 april, 2008 at 21:11 #59747Anonym anvandareMember21 april, 2008 at 21:11 #350584Anonym anvandareMember
vad är skillnaden mellan vassle koncentrat och vassle isolat. fins det något av dem som är bättre.
21 april, 2008 at 21:17 #350585Anonym anvandareMemberjag är inte den bästa på sånt här men va jag hört så är isolat de bästa
21 april, 2008 at 21:29 #350586Anonym anvandareMember[http://forum.body.se/showpost.php?p=520551&postcount=4]
21 april, 2008 at 22:36 #350587Anonym anvandareMemberDet finns lite olika typer av isolat men de flesta isolat har samma fördelning av proteinfraktioner och aminosyror som koncentrat. Man väljer isolat främst om man av någon anledning vill ha ett extra rent protein. Effektmässigt är det ingen märkbar, troligen inte ens mätbar skillnad. Plånboken bör få bestämma i första hand om det inte handlar om laktosintolerans för då är isolat mer eller mindre ett måste.
21 april, 2008 at 22:41 #350588Anonym anvandareMemberTack för svaraet.
22 april, 2008 at 15:20 #350589Anonym anvandareMemberHenrik Eiselt wrote:Det finns lite olika typer av isolat men de flesta isolat har samma fördelning av proteinfraktioner och aminosyror som koncentrat. Man väljer isolat främst om man av någon anledning vill ha ett extra rent protein. Effektmässigt är det ingen märkbar, troligen inte ens mätbar skillnad. Plånboken bör få bestämma i första hand om det inte handlar om laktosintolerans för då är isolat mer eller mindre ett måste.Så länge man inte väljer ett isolate som är framtaget via ION-Exchange processen för där förstörs de viktiga och värdefulla glycomacropeptiderna. I övrigt instämmer jag!
22 april, 2008 at 19:34 #350590Anonym anvandareMemberPowerell wrote:Så länge man inte väljer ett isolate som är framtaget via ION-Exchange processen för där förstörs de viktiga och värdefulla glycomacropeptiderna. I övrigt instämmer jag!Och på vilket sätt är glykomakropeptiderna så värdefulla, sett ur en frisk styrketränandes perspektiv?
25 februari, 2011 at 13:46 #350591Anonym anvandareMemberÄr det nån som säkert vet om ett isolat stimulerar muskelproteinsyntesen mer/mindre än ett koncentrat ?
Går muskelproteinsyntesen igång fortare av ett isolat pga det är ”renare” ?25 februari, 2011 at 16:33 #350592Anonym anvandareMemberDet är troligen ingen skillnad, men det är inte direkt studerat så vitt jag känner till. Jag tror inte det är någon som kommer studera det heller eftersom man inte förväntar sig någon skillnad, varken mätbar eller praktisk/klinisk.
25 februari, 2011 at 17:59 #350593Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Det är troligen ingen skillnad, men det är inte direkt studerat så vitt jag känner till. Jag tror inte det är någon som kommer studera det heller eftersom man inte förväntar sig någon skillnad, varken mätbar eller praktisk/klinisk.Så väljer folk att betala mer för ett isolat bara för att det har något mindre fett o kolhydrater och låglaktos ? Är det allt ?
28 februari, 2011 at 13:50 #350594Anonym anvandareMemberJa, det är ungefär de fördelar som finns. Lite laktos kan vara viktigt om man är intolerant. I övrigt så tror väl ”folk” att dyrare är bättre och att man får vad man betalar för, vilket kan vara sant till viss del men har inte så mycket med -isolat vs. -koncentrat att göra.
26 juli, 2011 at 14:30 #350595Anonym anvandareMemberBetyder Whey 100% att det är isolat och 80% att det är koncentrat?
Varför anser alla här isåfall att isolat alltid är bättre (förutom ur den ekonomiska aspekten)?Här står en del intressant om detta:
[http://www.nutrivision.se/nutritionsinfo.htm]”När man koncentrerar ett protein försvinner dels det man vill ha bort (laktos, natrium och fett), men dessvärre även vissa så kallade proteinfraktioner. … Nackdelen med vassleisolat är att det innehåller 70% beta-lactoglubulin, men bara drygt 10% alfa-lactalbumin som är den bästa fraktionen (human modersmjölk innehåller mycket alfa-lactalbumin och inget beta-lactoglobulin). Vidare försvinner en del proteaspeptoner, lactoferrin (modersmjöllk innehåller 17%) och glycomakropeptider när man försöker isolera proteinet för hårt. Sammantaget innehåller vasslekoncentrat ungefär dubbelt så mycket immunoglobuliner som vassleisolat.”
”Är du gravt laktosintolerant bör du välja vassleisolat framför vasslekoncentrat. Annars skall man välja ett instantiserat vasslekoncentrat som inhåller mer av de olika intressanta proteinfraktionerna.”
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.