Kosttillskott

Home Forums Kosttillskott Kosttillskott

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108287
    #1084604

    Hejj!

    Jag är en tjej på 16 år som tränat i ungefär ett år snart.
    Mina mål med träningen är inte att bli super stor och biffig utan bygga lite lätta muskler och bara må bra! :)
    Jag är heller inte så stor och kämpar fortfarande lite med anorexia.

    Men jag har börjat fundera om jag skulle börja ta något kosttillskott?
    Pre-workout, BCAA, proteinpulver? Eller är det helt onödigt för mig?

    /Nybörjare, haha

    #1084605
    Träning. wrote:
    Hejj!

    Jag är en tjej på 16 år som tränat i ungefär ett år snart.
    Mina mål med träningen är inte att bli super stor och biffig utan bygga lite lätta muskler och bara må bra! :)
    Jag är heller inte så stor och kämpar fortfarande lite med anorexia.

    Men jag har börjat fundera om jag skulle börja ta något kosttillskott?
    Pre-workout, BCAA, proteinpulver? Eller är det helt onödigt för mig?

    /Nybörjare, haha

    Tjena.

    Kul att du har börjat träna.

    Initialt svarar jag nej på frågan om du behöver kosttillskott. Å andra sidan kan det göra dig gott i och med din ätstörning – det beror helt enkelt vad du får i dig. När jag var yngre hade jag en flickvän som hade anorexia. Hon drack mest sin föda och fick inte i sig särskilt mycket näring – hon hade behövt att komplettera med kosttillskott OM hon tränade. (Kan tilläggas att hon är fullt frisk idag – så det finns hopp :-) )

    Om du vill lägga på dig lite muskler så kan du INTE ligga på kaloriunderskott. Detta gäller särskilt om man har lågt kroppsfett som anorektiker har. Antalet kalorier du behöver är beroende av vikt, längd, ålder och aktivitetsnivå. Sök på google, finns många sidor som räknar ut det där – typ matkalkyl.se. Ät 1-2 gram kalorier per kilo kroppsvikt och lägg på fett/långsamma kolhydrater tills du kommer upp i rätt antal kalorier. OM du inte får i dig tillräckligt med protein går det väldigt långsamt att bygga muskelmassa (även lite) – då är det dags att fylla på med proteinpulver.

    Mer konkret kring din fråga:
    Ät ett mål mat 2-3 timmar innan träning, toppa med något litet strax innan träning om du är hungrig.
    BCAA – kan du ha en en flaska med vatten/BCAA under träning. För nybörjare tenderar det att ge lite extra energi.
    Efter träning bör du ta en proteinshake och lite kolhydrater. Även bra om du äter ett riktigt mål mat inom en timme efter träning.

    Om du har svårt att få i dig kalorier överhuvudtaget kan du dricka s.k Gainer. Det är en shake som är mixat med protein och kolhydrater. Var lite pass på då det är rätt många kalorier i en shake.

    Ett råd är att du inte ska lägga för mycket fokus på att räkna kalorier. Det är omöjligt att hålla koll på allt och med anorexi lirar det inte så bra då kontrollbehov är en faktor av sjukdomsbilden (?). När jag lagar käk brukar jag använda min näve för att mått hur mycket ris jag ska ha på tallriken. Hitta dina egna knep. Försök att hitta en inre nivå där du känner dig pigg, mätt, glad och redo för gymmet. En annan bra regel är att om du är godissugen – då har du ätit för lite mat.

    Om du behandlas för din anorexi så kommer din läkare gladligen hjälpa dig med ett kostschema. Kolla om du kan få hjälp av en dietist. Bra tillfälle att jobba på målet att bli fit och frisk!

    Önskar dig all lycka.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.