Kosttillskott (är min negativa inställning fel?).

Home Forums Kosttillskott Kosttillskott (är min negativa inställning fel?).

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Jag är inte så värst begeistrad i alla fräsiga kosttillskott som finns runt om kring oss. Jag tror att kosttillskottsbranschen precis som många andra branscher lägger stor vikt på marknadsföringen kring sin produkt. Men jag är inte heller så kunnig som man kanske behöver vara för att dra slutsatser om vad som är bra eller dåligt. Inte heller det viktigaste av allt, vad som är helt oumbärligt för att optimera sina förutsättningar för att öka muskelmassan så gott det går. Fatburners osv behöver vi inte alls ta upp då det inte är något jag söker ö.h.t. för jag vet hur jag plockar bort fett från kroppen utan dom.

Jag är en stor förespråkare av mat. att kosten kan ta en väldigt långt. När jag nämner kosttillskott så tänker jag inte på proteinpulver eller kolhydrater i pulverform. utan på resterande. För protein och kolhydrater i pulverform är ju en bekväm version av mat helt enkelt. billigt och bekvämt oxå. Inget direkt hokuspokus utan ett par representanter av våra vanliga näringsämnen.

Jag är inte heller intresserad av vissa ”upplevelse-tillskott”. Alltså tillskott som inte lovar något resultat alls egentligen förutom kanske att man blir pigg.

Men nu kommer vi till frågor som jag inte riktigt har fått riktiga trovärdiga svar på genom att googla och söka mig genom forum. För många svar kommer från någon med tufft nickname med 7 inlägg. Kanske en 16 åring som läst om produkten som diskuteras på tillverkarens hemsida eller någon ÅF hemsida. Kanske bemödat sig att läsa en studie. Det kan jag oxå göra. Men jag vill veta mer än så. Jag vill veta om 600:- för en månadsburk med XXXX kommer ge mig förutsättningar till att bygga 0,2% mer muskler eller om det kommer att ge mig möjligheten att bygga 2% mer muskler. Jag vill alltså inte bara veta vad man kan googla sig till från de som säljer/tillverkar.

Vilka kosttillskott är det man bör kika på och använda om målet är att ge kroppen de bästa möjliga förutsättningarna för att öka muskelmassan? Och hur bör man ta dom?

jag tänker på fett. som Omega-3 är det något man behöver skicka till extra när man ligger på ett överskott av kalorier och äter mycket fett i övrigt? Om man redan äter bra råvaror (jag vet, det va sjukt generaliserat beskrivet och säger inte någon ett skvatt, men fokusera på hur viktig/oviktig omegatillskottet är istället) och får i sig mycket av alla näringsämnena? Jag käkar ju fisk, gärna och mycket och av olika slag. dock inte varje dag och jag vet ju inte hur många gram av just omega3 jag får i mig heller. det kan va odlad fisk. fisk fattig på fett, fet fisk och ibland ingen fisk alls som sagt.

summering: Är omega3 oumbärligt i målet mot att eftersträva att ge kroppen alla möjligheter den kan få för att öka i muskelmassa? Är det en enkel genväg precis som proteinpulver är i exempel tidsnöd eller bara för att det är lätt att bära med sig? bör jag absolut nyttja omega3 tillskott och i vilken omfattning?

EAA/BCAA: Jag vet inte ens om jag kan skriva så? det kanske är helt olika grejor som inte ens kan va i samma kategori men då får ni lära mig det.

Jag har läst hur man ska ta det. Direkt före och direkt efter träning förespråkar många. Är det en dietgrej för att kunna dosera det mer exakt och inte nöja sig med det som redan finns i proteindrinkarna? eller är det oumbärligt oxå för att maximera sina förutsättningar?

Kreatin: ”Det som funkar bäst och är lagligt” har många sagt. jag har provat kreatin och upplevde väl som många andra att jag vätskade på mig lite. men är det allt jag gör? vätskar på mig? skapar kreatin förutsättningar för muskeltillväxt som inte annars hade varit lika bra?

Andra kosttillskott som jag inte tänker på eller kanske ens känner till som är oumbärliga?

Det blev mycket frågor, mycket text och lite luddigt kanske. men det är så det är i mitt huvud. Så varför ska ni ha det bättre än jag har det :emo-thumb

Om någon har förstått hur jag menar så vore jag väldigt tacksam för svar.

Angående kreatin:

funkar inte för mig” är inget argument Sammy, tyvärr..

Källor till att kreatin vetenskapligen fungerar finns här:
    [http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/]
    [http://traningslara.se/kreatinpastaenden-godkanda-av-efsa/]

Sedan känner du säkert till att proteinbehovet och proteinsyntesen är som högst direkt efter ett pass styrketräning. Kan lätt hitta källor åt dig för detta påstående med om du vill.

Går ju annars att bara köpa en bra bok i tränings- och näringslära. Nicklas Neumans och Jacog Gudiols ”Forma Kroppen” kanske kan vara något trots att författarna inte är grofva som hus? (Är ju en skillnad att kunna något i teorin utan att för den sakens skull ha viljan eller intresset att faktiskt följa en teori, inte sant? Tex. hur många fotbollstränare av rang har varit topplirare själva? Svar: Väldigt få.. )

jag hör dig glenn.

Jag behöver inte ha en massa studier för att tro dig eller någon annan. bara bra förklaringar från folk som verkar ha koll.

hur bör jag ta mitt kreatin. kan jag ta det i min gainer som jag tar efter träningen? finns det något kreatin som inte upplevs som att dricka grus?

tar alla ”framgångsrika” muskelbyggare kreatin kontinuerligt?

Kreatin kan du ta när som helst, men tillsammans med ”mat” (eller i din proteindrink/whatever), det som är grejen är att du vill ackumulera höga kreatinnivåer i musklernas celler (du vet vad kreatin gör va? – dvs. varför man blir starkare etc. av kreatin-tillskott?, kan förklara detta för dig med om du har lust eller är för trött att googla kunskap själv)

Det finns då två sätt att ackumulera kreatinnivåer i muskelcellerna
    1) ta ca 5-10g om dagen i några veckor för att sedan trappa ned till 5g om dagen
    2) ta 20-25g om dagen i 4-5 dagar sedan 5g om dagen
    (finns forskning om varför 5g är ”the dose”)

Det finns många bra kreatinsorter på marknaden i dag, förr var problemet att få riktigt fina kristaller som löste sig bra i kall vätska och inte orsakade magproblem (irritation avtarmluddet tros vara orsaken till detta), jag själv kör med Creapure som löser sig otroligt bra i kall vätska.

Koffein kan motverka en del av effekten som kreatin ger 8http://traningslara.se/kreatin-och-koffein-paverkas-kreatinet-negativt/ ) dock är ju koffein + kreatin en vanlig ingrediens i ”PWO’s” samt har många studier där kreatinets positiva effekt har påvisats haft kaffe som ”lösningsmedel” för kreatinet.

De framgångsrika muskelbyggarna tar nog andra saker än kreatin som gör dem framgångsrika så att applicera vad de gör till glada amatörbyggare som du och jag är nog inte sååå intressant, iaf inte för mig :)

En träningspolare till mig berättade idag att när han ”kurar kreatin” så går hans maxlyft i de tre stora upp med ca 10-15kg nästan direkt, medans en annan polare är en sk. ”non-responder”.

Om det är några tillskott man bör ta, efter att man har sett till att få i sig en balanserad, varierad och näringsrik kost är:

vasslekoncentrat, före och efter passen
    kreatinmonohydrat (creapure)
    omega-3 de dagar man inte äter fet fisk
    D-vitamin (D-pearls)

mysglenn wrote:
    andra saker än kreatin

jo. det begriper jag. men tar de kreatin oxå för att det helt enkelt är så bra tillskott så de använder det oxå?

mysglenn wrote:
    vasslekoncentrat, före och efter passen

om jag istället äter ett mål där proteinet inte nödvändigtvis är vassle så kanske det är promillen i skillnad? eller är just vassle heligt? efter har jag det redan som rutin ihop med kolh och eaa.

mysglenn wrote:
    omega-3 de dagar man inte äter fet fisk

vilka mängder? vissa förespråkar 3-4 kapslar mitt på dagen och någon annan har en näve.

mysglenn wrote:
    D-vitamin (D-pearls)

räcker det med RDI som oftast finns med i en vanlig multivitamintablett?

Sammy wrote:
    jo. det begriper jag. men tar de kreatin oxå för att det helt enkelt är så bra tillskott så de använder det oxå?

om jag istället äter ett mål där proteinet inte nödvändigtvis är vassle så kanske det är promillen i skillnad? eller är just vassle heligt? efter har jag det redan som rutin ihop med kolh och eaa.

vilka mängder? vissa förespråkar 3-4 kapslar mitt på dagen och någon annan har en näve.

räcker det med RDI som oftast finns med i en vanlig multivitamintablett?

Vassle och EAA/BCAA eftersom kroppen snabbare tar upp det och man får snabbt höga koncentrationer av fria aminosyror i blodet (jämför med glukos vs. strärkelse)

D-vitamin:
    [http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin]

Nu har jag handlat på mig lite enligt mysiga-glenns inrådan. :rtfm:

nåde dig glenn om jag inte blir lika bra som du nu. :bb:

Sammy wrote:
    Nu har jag handlat på mig lite enligt mysiga-glenns inrådan. :rtfm:

nåde dig glenn om jag inte blir lika bra som du nu. :bb:

Lycka till, annars ligger jag pyrt till hehe :up:

Men ska jag ta omega3 tillskott även om jag ligger högt på fett från annat än fet fisk? blir ju en del ägg, mejeri och färs osv.

Sammy wrote:
    Men ska jag ta omega3 tillskott även om jag ligger högt på fett från annat än fet fisk? blir ju en del ägg, mejeri och färs osv.

Det där kan Eddie Vedder bättre, men jag tar 2-4 st 1000mg kapslar om dagen när jag inte har ätit fet fisk.

Sammy wrote:

Ägg, mejeri och färs innehåller inga betydande mängder omega 3.

Livsmedelverkets rekommendation ang omega 3 är att ca 1 procent av energiintaget skall komma från omega 3.

Det betyder att för varje 1000kcal, du äter skall du få i dig 1100mg (1,1g) omega 3. Dock innehåller vegetabilier varierande mängder omega 3, så om du äter mycket grönt och då speciellt kål och baljväxter, så behöver du inte kompletera med 1100mg per 1000kcal, utan mer troligt runt 400 – 700mg.

Niklas N. lär ha en del att säga om detta, men jag har i.af. fått bra träningsresultat på vegetabiliskt omega 3.

Ett billigt omega 3 tillskott är Zetas linfröolja (på flaska), som man tar en tsk om dagen av, kostar ca 0:35-0:40kr/dag.

En annan bra olja för omega 3, är kallpressad raps olja, men den skall inte (enligt min mening) tas som ett tillskott, utan användas i matlagning, där man inte steker på höga temperaturer. Jag ringlar lite över mina ungsbakade grönsaker innan jag ställer in dem i ugnen. Även till brödbak passar denna olja.

Ett annat (oraffinierat) omega 3 tillskott är valnötter, tål man dem (ej allergisk) så kan man äta runt tio gram de dagar man inte äter fet fisk.

Jag tar omega3 tillskott nu. Ville mest veta vad som va fakta och vad som är ”Brosience”.

Sammy wrote:
    Jag tar omega3 tillskott nu. Ville mest veta vad som va fakta och vad som är ”Brosience”.

Det finns mycket att säga om Omega 3, ett av dem, är att det reglerar blodtrycket. Detta märker jag väldigt tydligt när jag supplementerar med kallpressad rapsolja eller linfröolja. Blodtrycket sjunker från ca 140/90
    till ca 115/67 ganska omgående, att det gör så här stor skillnad och så snabbt tror jag beror på att jag får i mig ganska lite omega 3, när jag inte supplementerar. (Ligger då runt 0,5E% omega 3)

Ni som vill testa detta (och inte äter omega 3 tillskott) kan äta en liten burk sill och mäta dagen efter. Så snabbt märks skillnaden.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.