Kreatin/EAA/BCAa/pauser

Home Forums Kosttillskott Kreatin/EAA/BCAa/pauser

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag har funderingar kring hur man optimalt använder sig av dessa tillskott.

Jag vet att kroppen vänjer sig vid dessa ”produkter” så kreatinet tänkte jag 500g per gång alltså ca 5 veckor. Sedan efter detta EAA i ca två månader.

Jag har även BCAA när ska jag ta det? blir inte optimalt om jag tar bcaa efter eaa kan jag tänka mig.

Har ni några tips kring vad man kan ta efter kreatinet/EAA för att få längre pauser? Inga ”superduper” koffein produkter.

Till exempel:
    Kreatin 5 veckor med 5 dagar uppladdning.
    EAA i två månader.
    Kreatin 5 veckor med 5 dagar uppladdning.

Jag vet att många tar dessa produkter tillsammans men jag tänker långsiktigt. Är det rent av så att jag bör ta något längre med längre pauser?

Vikt ca 91kg 1.86 lång 24 år. Fettprocent vet jag ej, men har ”synliga” muskler, och en hygglig gissning på 11-13%

Hur tänker du egentligen? Först och främst är Kreatin och EAA/BCAA helt olika produkter. Har du någon som helst aning om hur dessa produkter agerar? Leta runt bland trådarna här och informera dig lite mer.

Varken BCAA eller EAA behöver du göra några som helst uppehåll från.
    Lite beroende på hur höga kreatindoser du kör med kan det vara bra med ett uppehåll på 1-2 veckor varje 4-5 vecka.
    Menar du att du gör åt med 500g kreatin på 5 veckor? Alltså ca. 14g/dag? Det känns som alldeles för mycket, iaf om du vill ta det varje dag i 5 veckor.

Om du använder EAA så kommer du inte ha mycket användning av BCAA.

Jo jag vet hur dessa fungerar iaf i lekmannakunskap. Så du menar att om jag tar kreatin i två år 4-5 veckor och med uppehåll 1-2 veckor varje gång så är det optimalt långsiktigt?

Kreatinet uppladdning: 5g*6=30g*5=150, det är alltså 5 dagar.
    Sedan 10 g per dag i 30 dagar= 300g
    Det blir alltså 450g kreatin.

Jag har använt BCAA i 6 månader precis som du säger har jag läst lite i trådar och lite annan litteratur. Så effekten utav EAA eller BCAA avtar inte om man använder dessa i två år i sträck?

Ok, nu väger du visserligen 91kg med uppskattad fettprocent på ca. 12%, men ändå tycker jag att både uppladdnings- och underhållsdoserna är relativt höga på kreatinet. Du ska även komma ihåg att du inte behöver ladda upp igen efter 1-2 veckors paus från kreatinet. Ja tycks minnas några studier som visade på att det tar över 4 veckor (om inte ännu mer) tills kreatinnivåerna har gått tillbaka till basnivå igen. Pauserna brukar man snarare göra i syftet av att göra receptorerna på cellmembranen känsligare igen.

Jag själv kör med en något annorlunda strategi när det gäller kreatin. Jag överdoserar något på mina träningsdagar (oftast 4 dagar/vecka), då jag tar ca. 10-15g och tar inget kreatin på vilodagarna. Men det finns många teorier om hur man ska ta kreatinet på effektivaste sätt. I ditt fall skulle jag rekommendera att du iaf går ner till endast 5g på vilodagarna och fortsätter ta dina 10g på träningsdagarna, om du vill. OCH att du skippar laddningsfaserna helt.

Aminosyror är den slutliga produkten som når ut till cellerna, av allt protein du äter. Skulle man bygga upp en resistens mot dessa, så skulle du haft betydligt viktigare saker att oroa dig för än avtagande resultat i kroppsbyggandet. ;)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.