Lätt sjuk!

Home Forums Kosttillskott Lätt sjuk!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Hej hej! Tänkte bara kolla om någon vet några bra vitaminer eller liknande mot förkylning el andra sjukdomar:) Alltid när jag ligger på topp å kommer igång med träningen åker jag på nån jäkla förkylning, halsfluss, influensa mm! Ok, ja e alltså inte sjuk hela tiden! Men några bra vitaminer eller tillskott som bättrar på immunförsvaret lite? Har typ varit förkyld hela vintern nu!!! Har fått nog!

Ganska många upplever att glutamin hjälper.

Annars kan jag rekommendera Esberitox som finns i hälsobutikerna. Tar 3 tabletter varannant timme när jag känner symptom på att föskylning är på väg. Plus 3 droppar Tea Tree Oil varje timme för att slippa halsont (grymt bra) men det är inte tillåtet att säljas för invärtes bruk.

Annars kan det ju vara så att du tränar för mycket??

Kan man bli dålig av att träna för mycket? visste jag ej? På något sätt aktiverar jag mig mer eller mindre. dvs. vilodagar från gym blir det promenader å lite joggning…Kanske borde man vila helt vissa dagar å bara låta kroppen vila helt? Man lär sig något nytt varje dag:)

Köp ”Mitt Val – Sport”-vitaminer på apoteket.

Finns ALLT möjligt där i, även antioxidanter som det sägs hålla immunförsvaret på topp.

Utöver det är väl det C-vitaminer i mängder som gäller.. har dock på sistone fått höra att tar man för mycket C-vitaminer lagras det i kroppen men var och vad för effekter det ger vet jag inte.

En sak som är det absolut bästa, enligt mig, mot halsont det är en kopp té med en påse forest fruit från lipton, en halvstor tesked med honung och en större skvätt med citronkoncentrat.
    Har säkert haft ett 40 tal ”jag-får-nog-ont-i-halsen-snart” känningar under ett halvår nu men det är bara att ta och dricka téet så är det borta dagen efter :emo-thumb

Linis wrote:
    Kan man bli dålig av att träna för mycket? visste jag ej? På något sätt aktiverar jag mig mer eller mindre. dvs. vilodagar från gym blir det promenader å lite joggning…Kanske borde man vila helt vissa dagar å bara låta kroppen vila helt? Man lär sig något nytt varje dag:)

Varje gång du tränar så försvagas ditt immunförsvar ganska rejält varav du blir mer mottagen för infektioner.

* Kanske ska tillägga att när du tränat är din kropp mer mottagen för infektioner / virus / bakterier då immunförsvaret är ganska mycket försvagat * om inte det framkom i meningen ovanför :P

Om du tränar för hårt och äter för lite mat, så kan det lätt leda till förkylningar. Ät allmänt blandad nyttigt kost och Mitt Val vitamin/mineral tillskott om du inte får i dig allting från kosten.

jag har provat massor av grejer, och det jag upplever är bästa metoden att hålla sig frisk är följande:
    1. Sömn. (hur man än vrider och vänder på det så kan man aldrig kompensera sitt immunförsvar i den utsträckning den behöver som en god natts sömn gör)
    2. En bra matvana (hur ska kroppen kunna bli frisk om den inte får sitt behov av mat tillgodosedd?). försök hålla regelbundna mattider och en väl reglerad kost och proportion av protein/kolhydrater/fett och glöm inte de där jobbiga grönsakerna ;P
    3. När man har punkt 1 och 2 avklarade så är det egentligen inte så mkt mer att tillägga om INTE man har en bristande kost och DÅ kommer vi in på ämnet tillskott (woohoo!)… Dessa är tillskott jag rekommenderar:

L-Glutamine (finns i kött, men för att få någon mängd så behöver man tillsätta detta utifrån i form av tillskott, detta har både på mig och morsan gett verkan som varit positiv i fråga om att hålla sig frisk, omåttligt dyrt dock enl mig :( )

MultiPlex/Multivitamin
    Jag har provat lite olika typer av multiplex/multivitaminpiller från olika företag och apoteket. Den bästa formulan som funkat för mig är USN Multiplex (du får googla fram själv). Jag har märkt att det är lättare att hålla sig frisk med denna. det är en väldigt stor mängd av samtliga vitaminer, mineraler och en blandning av aminos som funkar utmärkt på mig. brukar ta en tablett varje morgon i kombination med 2st omega 3 kapslar (a-vitaminet behöver fett för att lösa sig)

Linis wrote:
    Hej hej! Tänkte bara kolla om någon vet några bra vitaminer eller liknande mot förkylning el andra sjukdomar:) Alltid när jag ligger på topp å kommer igång med träningen åker jag på nån jäkla förkylning, halsfluss, influensa mm! Ok, ja e alltså inte sjuk hela tiden! Men några bra vitaminer eller tillskott som bättrar på immunförsvaret lite? Har typ varit förkyld hela vintern nu!!! Har fått nog!

Hej Linis,

Jag vet vad du menar och jag har ofta själv fått avbryta intensiva träningsperioder pga att nån sjukdom spökar.

Jag har provat det mesta men det som fungerar bäst för mig i alla fall är Dr Donsbach Mivitotal Plus. Det finns att köpa i vilken hälsokostaffär som helst. Om du aldrig har provat det så tycker jag att du borde ge det ett försök för det fungerar för mig!

Ett riktigt hett tips när det gäller frågan att hålla sig frisk vid gymträning:

HYGIEN!

På ett gym formligen FRODAS bakterierna. Alla svettas, frustar, spottar och skriker ut bakterier konstant. Bänkarna dryper av svett!

Därför, tvätta händerna ORDENTLIGT efter träning. Rör inte ansiktet/slemhinnor under träningen så kommer det garanterat minska eventuella smittorisker.

hertzman wrote:
    Ett riktigt hett tips när det gäller frågan att hålla sig frisk vid gymträning:

HYGIEN!

På ett gym formligen FRODAS bakterierna. Alla svettas, frustar, spottar och skriker ut bakterier konstant. Bänkarna dryper av svett!

Därför, tvätta händerna ORDENTLIGT efter träning. Rör inte ansiktet/slemhinnor under träningen så kommer det garanterat minska eventuella smittorisker.

Kunde inte sagt det bättre själv.
    Att tvätta händerna måånga gånger om dagen minskar risken för att få t.ex influensa ( Om inte någon står och hostar dig rätt i ansiktet förstås ) Men risken för att smitta sig själv med kontaktsmitta gör chansen mindre.

Jag går inte ut och kommer hem utan att tvätta händerna.

Håller definitivt med ”Hertzman” + lägger till GLUTAMIN och VILA det har hjälpt mig, ingen placebo effekt!

Lycka till!!:up:

Lelle Fotograf wrote:
    Håller definitivt med ”Hertzman” + lägger till GLUTAMIN och VILA det har hjälpt mig, ingen placebo effekt!

Lycka till!!:up:

För mig har GLUTAMIN inte hjälpt alls, speciellt inte om man som jag har barn på dagis.:fever:

Joackim wrote:
    För mig har GLUTAMIN inte hjälpt alls, speciellt inte om man som jag har barn på dagis.:fever:

Hmm..Har inga barn än..men skall definitivt se om det hjälper även då:p Har ju hört att barns baciller är starkare..
    Vet bara att jag jämt var sjuk för några år sedan, jag funderade t.o.m på att operera bort mina halsmandlar men sen när jag började med glutamin så har mitt immunförsvar blivit bättre..
    Tjingeling..:D

lägg till ett par hundra gram grönsaker varje dag (variera så mycket som möjligt, isbergssallad och gurka räknas inte) Det ger ett bättre och effektivare tillskott av antioxidanter och vitaminer än någon tablett.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.