Linfrönolja?

Home Forums Kosttillskott Linfrönolja?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #86335
    #906826

    Hej

    Ville bara höra vad ni andra tycker om linfrönolja.Jag vet att den är bra men idag såg jag för första gången att det står på flaskan ”rik på omega 3,för dig som äter fisk mindre än 4 gånger i veckan”.Är den verkligen så bra att man kan ta den istället för vanlig fiskolja?

    #906827

    Den omega-3 fettsyra som det finns rikligt av i Linfröolja är Alfa-linolensyra och 0,2-15% av Alfa-linolensyran kan omvandlas till de mer långkedjiga omega-3 fettsyrorna EPA o DHA som är de som har en rad olika positiva effekter på hälsan.

    Hur mycket av Alfa-linolensyran som omvandlas till EPA o DHA beror på hur mycket Linolsyra (omega-6) man intar i förhållande till den då de konkurerar om samma enzymer för omvandling till de mer långkedjiga fettsyrorna. Det mesta av Linolsyran omvandlas så småningom till Arakidonsyra, AA, som i för stora mängder kan vara skadligt för hälsan då AA påverkar eikosanoider med t ex inflammatoriska egenskaper motsats till EPA som påverkar eikosanoider med antiinflammatoriska egenskaper. Dock så omvandlas 5-10% av Linolsyran till GLA som sen omvadlas till DGLA som har samma positiva effekter på hälsan som EPA.

    Så vad jag tycker är att man kan inta en viss mängd linfröolja för att få en bra balans i mellan Alfa-linolensyra (omega-3) och Linolsyra (omega-6) då många livsmedel innehåller högre mängd Linolsyra och för att då påverka så att en större del av Alfa-linolensyran omvandlas till EPA o DHA och därmed minska omvandlingen av Linolsyra till AA. Men jag tycker att man även ska komplettera med omega-3 i form av fet fisk eller fiskolja då de innehåller en hög koncentration av EPA o DHA som är de omega-3 fettsyror som ytterst påverkar hälsan.

    Tänk bara på att det kan vara negativt med att inta för höga nivåer av fleromättat fett då det är väldigt reaktivt så man bör begränsa intaget av fleromättat fett till 5-10E%.

    #906828
    Steinbach wrote:
    Den omega-3 fettsyra som det finns rikligt av i Linfröolja är Alfa-linolensyra och 0,2-15% av Alfa-linolensyran kan omvandlas till de mer långkedjiga omega-3 fettsyrorna EPA o DHA som är de som har en rad olika positiva effekter på hälsan.

    Hur mycket av Alfa-linolensyran som omvandlas till EPA o DHA beror på hur mycket Linolsyra (omega-6) man intar i förhållande till den då de konkurerar om samma enzymer för omvandling till de mer långkedjiga fettsyrorna. Det mesta av Linolsyran omvandlas så småningom till Arakidonsyra, AA, som i för stora mängder kan vara skadligt för hälsan då AA påverkar eikosanoider med t ex inflammatoriska egenskaper motsats till EPA som påverkar eikosanoider med antiinflammatoriska egenskaper. Dock så omvandlas 5-10% av Linolsyran till GLA som sen omvadlas till DGLA som har samma positiva effekter på hälsan som EPA.

    Så vad jag tycker är att man kan inta en viss mängd linfröolja för att få en bra balans i mellan Alfa-linolensyra (omega-3) och Linolsyra (omega-6) då många livsmedel innehåller högre mängd Linolsyra och för att då påverka så att en större del av Alfa-linolensyran omvandlas till EPA o DHA och därmed minska omvandlingen av Linolsyra till AA. Men jag tycker att man även ska komplettera med omega-3 i form av fet fisk eller fiskolja då de innehåller en hög koncentration av EPA o DHA som är de omega-3 fettsyror som ytterst påverkar hälsan.

    Tänk bara på att det kan vara negativt med att inta för höga nivåer av fleromättat fett då det är väldigt reaktivt så man bör begränsa intaget av fleromättat fett till 5-10E%.

    Tackar för det.:up:

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.